• 1
  • 2
2020-10-29, 17:35
Medlem
100I amerikanska vem vill bli miljonär så säger programledaren till någon som redan vunnit hundratjugofem tusen dollar att vi får se om han blir miljonär....men hundratusen dollar är ju runt 1 miljon svenska kronor... Så om han/hon är miljonär i svensk valuta är denne väl också det i amerikansk?
Senast redigerad av Internetkrigaren1 2020-10-29 kl. 17:40.
Citera
2020-10-29, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
I amerikanska vem vill bli miljonär så säger programledaren till någon som redan vunnit hundra tjugofem tusen dollar att vi får se om han blir miljonär....men hundratusen dollar är ju runt 1 miljon svenska kronor... Så om han/hon är miljonär i svensk valuta är denne väl också det i amerikansk?

Hur fan menar du, en miljon dollar är en miljon dollar. Vad spelar det för roll vad det är i annan valuta?
Citera
2020-10-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Hur fan menar du, en miljon dollar är en miljon dollar. Vad spelar det för roll vad det är i annan valuta?

Det spelar ju roll eftersom med svenska valutan är han/hon ju miljonär.
Citera
2020-10-29, 17:42
Medlem
Nej, det handlar om valutakonvertering och i vilket land tv-programmet producerats/sänts.

I svensk valuta skulle såklart killen betraktas som miljonär. Men eftersom det handlar om amerikansk valuta är han ju inte miljonär. När programmet dessutom produceras och sänds i Amerika så blir han ju inte miljonär i några aktuella aspekter ur programinnehåll.

Hör gärna av dig om du fortfarande inte greppar hur det fungerar så ska jag försöka förklara tydligare.
Citera
2020-10-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow

1 miljon dollar ä ungefär 10 miljoner svenska kr
Citera
2020-10-29, 17:43
Bannlyst
Citat:
Det spelar ju roll eftersom med svenska valutan är han/hon ju miljonär.
Ok så då är jag miljonär när jag vinner $1,400 i Indien då detta motsvarar cirka 1 miljon rupier?
Citera
2020-10-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Nej, det handlar om valutakonvertering och i vilket land tv-programmet producerats/sänts.

I svensk valuta skulle såklart killen betraktas som miljonär. Men eftersom det handlar om amerikansk valuta är han ju inte miljonär. När programmet dessutom produceras och sänds i Amerika så blir han ju inte miljonär i några aktuella aspekter ur programinnehåll.

Hör gärna av dig om du fortfarande inte greppar hur det fungerar så ska jag försöka förklara tydligare.

Det som han kan spendera i USA med dessa pengar motsvarar väl det han kan spendera i Sverige? Förstår du nu vad ju är ute efter? Blir det någon skillnad i praktiken utom vad man benämner honom som?
Citera
2020-10-29, 17:46
Medlem
Citat:
Det som han kan spendera i USA med dessa pengar motsvarar väl det han kan spendera i Sverige? Förstår du nu vad ju är ute efter? Blir det någon skillnad i praktiken?

Absolut, jag förstår hur du menar. Men eftersom det är en amerikansk produktion så är det inte relevant att informera om huruvida mannen är miljonär i svensk valuta eller ej. Benämningen sker istället då utifrån amerikanska värden. Är du med?
Citera
2020-10-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Absolut, jag förstår hur du menar. Men eftersom det är en amerikansk produktion så är det inte relevant att informera om huruvida mannen är miljonär i svensk valuta eller ej. Benämningen sker istället då utifrån amerikanska värden. Är du med?

Så visst har jag rätt att amerikanska vinnaren till 125 tusen dollar kan spendera ungefär samma saker som en svensk som vunnit en miljon kr, mer eller mindre?

Nu skriver jag 125 tusen dollar som Exempel men vad nu exakt som motsvarar 1 miljon svenskar..
Citera
2020-10-29, 17:51
Bannlyst
TS syftar kanske på själva begreppet miljonär, hur man i Sverige anses vara miljonär, ha vunnit storkovan osv medans man i USA måste ha närmare tio gånger den summan för att uppnå samma sak.
Man är helt enkelt inte rik i Sverige, med amerikanska mått mätt.
Citera
2020-10-29, 17:52
Medlem
Citat:
Så visst har jag rätt att amerikanska vinnaren till 125 tusen dollar kan spendera ungefär samma saker som en svensk som vunnit en miljon kr, mer eller mindre?

Nu skriver jag 125 tusen dollar som Exempel men vad nu exakt som motsvarar 1 miljon svenskar..

Du har helt och hållet rätt! Visst är det skönt att ha rätt?
Citera
2020-10-29, 17:52
Medlem
Citat:

Ja du har rätt, men han är likt förbannat inte miljonär i USA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in