2020-10-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige har nu nästan lika mycket nya fall/befolkning som USA!
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2020-10-28&country=SWE~USA&region=World&casesMetric=true&i nterval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smo othing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

USA testar också dubbelt så mycket som Sverige.

Trump har lyckats få till en mindre allmänspridning av viruset än Tegnell.
Citera
2020-10-29, 17:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja inget utesluter väl det andra . Jag tycker dock det är en intressant koppling. Samhälle och medier har ju pumpat en katastrof känsla som många påverkas av. Jag vet själv att då jag hade symtom av förkylning i våras så blev jag väldigt rädd och fick tydliga stresspåslag/ångestsymtom.
Jag tror att man börjar se kliniska fynd som bekräftar diagnosen nuförtiden:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/brist-pa-vard-for-langtidscovidsjuka
Citera
2020-10-29, 17:06
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Smak och lukt är mycket viktiga funktioner. Om du inte kan dofta känner du inte heller t ex brandrök. osv osv.
För all del, men jag pratar ju uttryckligen om samhällsbelastande effekter. Jag vill inte heller tappa smak eller lukt, och visst att det fyller en funktion i det dagliga men för att fortsätta på den anekdotiska banan så har jag aldrig under mitt snart fyrtioåriga liv har behövt luktsinnet för egen överlevnad, så jag tror vi behöver sätta det lite i perspektiv. Ännu mer anekdotiskt, en bekant har inte känt lukt sen tidigt i våras med undantag för , till hans stora förtret, cigarettrök. Så visst går det att hitta undantag åt alla håll, men jag tycker nog att viss sans är på plats.
Citera
2020-10-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
OK bra. Vem bryr sig om att ekonomin drabbas eller?
Onödigt att sabba ekonomin.
Finns gränser för vad ett människoliv är värt.
Citera
2020-10-29, 17:07
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vet inte ens vad du pratar om när du säger Tegnell och 3000, gissar att han kanske sagt att 3000 dör i influensa varje år, är det de du säger? Det låter fan så mycket mer rimligt än 12 st iaf. Förstår inte ens varför du ställer mig frågor om saker jag aldrig sagt, känns som du citerar fel person.

Du är märkligt besatt i amerikansk statistik med, landet där alla får fri och billig vård, där varje pensionär går och träffar läkaren vid minsta symptom, eller? Dom har säkert bra och tillförlitlig statistik. Min grundtes är fortfarande att man har ett gigantiskt mörkertal när det gäller dödsfall där en vanlig säsongsinfluensa varit starkt bidragande. När såg du senast att man testade folk för influensa i någon större skala? Just nu verkar det vara googlesökningar på alvedon som är bästa informationskällan...
Jag tolkar ditt svar som att du håller med om att covid-19 är mer än 10x dödligare än influensa.
Citera
2020-10-29, 17:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jo, du har i inlägg efter inlägg en agenda av att lyfta fram svagheter och brister i det vi gör och eventuellt inte gör. Du har inte i ett enda inlägg lyft fram de styrkor vi har som land och t ex att vi har en fantastisk sjukvård.

Så svara på min fråga, varför har du behov av att bara lyfta fram det negativa med Sveriges covid-hantering? Vad är det som driver dig?
Du ljuger vilket kan kontrolleras genom att gå igenom mina inlägg. Jag många gånger berömt vår sjukvård t ex, jag håller med om att skolorna bör hållas öppna så långt det går eftersom det intecär bra för barn att inte få gå i skolan, speciellt de yngre i grundskolan. Övriga kan köra distans.

Om jag inte kan finna så mycket positivt med FHM och regeringens hantering av pandemin kan jag ju inte skriva det bara för att, eller hur? Det du gör är ju att klaga på dem som påpekar fel och brister och kalla dem sverigehatare, är det bättre? Du fördömer människor i hela landet som inte håller med dig, jag fördömer en liten grupp av mestadels gubbar som inte fixar Sveriges pandemihantering.
Citera
2020-10-29, 17:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13299953

"Man måste ju leva"

Ja, visst fram tills du inte kan leva efter att ha fått en dödlig virus. Eller att någon äldre eller någon i riskgruppen får det. Att folk kan vara så själviska.

Uttalandet visar på det stora felet med Sveriges strategi, nämligen att krisen pågår på obestämd tid, utan att någonting görs för att komma ur krisen. Det leder oundvikligen till att folk tröttnar på restriktionerna, och känner att dom måste få leva.

Ett bättre alternativ hade varit att bekämpa smittan kraftigt under våren, och ge folk semester från restriktionerna under sommaren. I så fall så tror jag att folk hade haft större förståelse för ökade restriktioner nu under hösten.

Jag klandrar inte Saja Sahic som uttalade sig i TV4. Jag klandrar Anders Tegnell. Folkhälsomyndighetens strategi är verkligen totalt misslyckad på alla möjliga sätt.
Citera
2020-10-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Har han nämnt något om att detta inte är en andra våg? (Jag vet att "andra våg"-diskussionen är medveten smokescreen av Tegnell så han slipper konfronteras med riktiga frågor men hade ändå var kul att höra vad för trams han har att leverera i frågan)

Tegnell är politiker och marionett.
Han talar som man kan vänta sig.
Han är totalt moraliskt korrupt.
Citera
2020-10-29, 17:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Fruktansvärt förnedrande bild, vidriga insinuationer att ansvariga på köpcentrum har vanställda huvuden. Nidbilder och generaliseringar hör hemma på samma plats som den där bilden, i soptunnan!
Herre gud människa, ta det lugnt! Tasse gör så gott han kan! Jag tyckte bilden var bra även om den har lite väl mycket text.
Citera
2020-10-29, 17:13
Medlem
Madagascars avatar
Vad är det som händer i Polen!?

Worldometers idag: "20,156 new cases and 301 new deaths in Poland"

Ligger det på den höga nivån i Polen generellt eller är det frågan om något slags klumprapportering idag?
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-29 kl. 17:16.
Citera
2020-10-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Har han nämnt något om att detta inte är en andra våg? (Jag vet att "andra våg"-diskussionen är medveten smokescreen av Tegnell så han slipper konfronteras med riktiga frågor men hade ändå var kul att höra vad för trams han har att leverera i frågan)

Släpp ”andra våg” diskussionen.

I detta fallet håller jag med Tegnell till 100%.
Vad vi kallar det, är helt jävla ointressant. Det intressanta är hur vi skall hantera situationen just nu.
För det ser verkligen inte bra ut.

Om man tror att något förändras genom att kalla det andra våg eller inte, så är man helt blåst i skallen.

Enligt mig är vi fortfarande (sedan i våras) mitt i en våg av ett nytt virus för mänskligheten.
Citera
2020-10-29, 17:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det någon som tror att de här skärpta rekommendationerna kommer märkbart dämpa smittspridningen i t ex Stockholm?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R9960d/skarpta-coronarestriktioner-i-ytterligare-tre-regioner

Antal fall per 100 000 och senaste 7 dagarna i Stockholm är nu 153 rapporterade fall. Igår var det 128. Förra torsdagen var det 85.

Antalet fall i Stockholm ökar alltså med 80% i veckan!

Jag tror de nya råden är på tok för lite för att göra påtaglig skillnad.

Jag är också tveksam till om det kommer att hjälpa. Vi får se.🤷🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in