Citat:
Ursprungligen postat av
EnSomKan
Självklart. Det stämmer. Nationalism som koncept är mycket bredare än islam då varje lands nationalism är unik. Sedan har nationella rörelser helt olika utgångspunkter. Vi har skaran som ser juden som förkroppsligandet av ren ondska. Andra menar att det är muslimer. De enas dock i sin syn på "etablissemanget". Vissa startar sajter som Fria Tider. Andra åker till en ö och skjuter ner socialdemokratiska barn. Sen ska vi inte glömma att världen som många muslimer kommer ifrån är mycket brutalare än den som vita nationalister kommer ifrån. Den dag då vita länder har samma utbredda korruption och fattigdom som många delar av den muslimska världen har, den dagen kommer vi se mycket mer vit terror. Att urkunderna skulle vara den mest relevanta variabeln för terror är total bullshit. Snarare är faktorer som identitet, socioekonomi och sammanhang mycket mer relevanta.
I sanning en komplex historia med många faktorer, men vad är det som gör de muslimska majoritetsländerna så exklusiva? Jag menar kolonialism, klasskillnader, fattigdom, korruption och orättvisor finns på många platser. För att utrycka mig lite direkt, varför är det just muslimer som idag begår terror i Europa och bor i länder som... inte är så najs, Bosnien undantaget för det verkar trevligt. Jag vet att brödraskapet säger att Islam är lösningen på allt, jag tenderar att inte hålla med.