2020-10-29, 00:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ja, om jag fick ge råd till Åkesson så skulle jag säga att han måste sätta ner foten nu. Det går inte att bli förnedrad på det här sättet varje dag av M och KD. Säg: ”Vi röstar emot varje regering vi inte själva ingår i, punkt”.
Inget mer snack om ”konservativt block” förrän Kristersson kommer och ber på sina bara knän om SDs medverkan.

Jag håller med, en M/KD-regering som skall ha växlande majoriteter i riksdagen kan lika gärna göra upp med MP som de gjorde 2011. SD kan kompromissa för att få inflytande och makt; men får de inte inflytande och makt saknas också syfte att kompromissa.
2020-10-29, 11:08
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Hur menar du med det fetade? Röstar de på SD idag men en dag kommer de börja rösta PK-sjuklövern?

Nej. Om vi säger att vänster/pk/liberaler/klimatfanatiker ställer sig bakom ett och samma parti kommer de kommma lätt över 50%. SDs chanser mot ett sånt parti är bara att glömma. Men det är klart att det är en liten konspiration av mig att det skulle hända
2020-10-29, 11:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nej. Om vi säger att vänster/pk/liberaler/klimatfanatiker ställer sig bakom ett och samma parti kommer de kommma lätt över 50%. SDs chanser mot ett sånt parti är bara att glömma. Men det är klart att det är en liten konspiration av mig att det skulle hända

Jaha. Som jag ser det gör de redan det. De sju etablissemangspartierna tycker det samma i de viktigaste frågorna för landet.
2020-10-29, 13:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Jag är besviken på SDs siffror. Vad skall ske för att folk skall inse vart vi är på väg? Fler terrordåd?

Som den kunnige Yuri Bezmenov sa:
När en rysk pansarvagn rullar in på deras gräsmatta, DÅ kommer de att förstå. Men inte förr än dess.

Bevis betyder ingenting för dessa indoktrinerade, de kan inte förstå dem.

Vi är nu i ett läge där de indoktrinerade barnen är upp till 40-50 år.

Det är detta som ser så mörkt ut... Men som Kasslern sa:
Sverige är INTE förlorat, inte så länge vi lever. Och "vi" är svenskarna.
2020-10-29, 14:51
Medlem
Holdingbreaths avatar
När kommer nästa OU?
2020-10-29, 16:07
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
När kommer nästa OU?
Borde komma snart. Jag var för några dagar sedan med i en sifo.
2020-10-29, 16:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ebbas problem är att i riksdagen röstar man om hela budgeten, inte delar av den. Eller vill hon att SD skall bryta ut en del av budgeten som de röstar för och sedan röstar de mot andra delar av budgeten? Hon har en komplicerad regeringsbildning framför sig. Hoppas SD röstar ner Kristersson om han inte förhandlar med SD och gör en skriftlig uppgörelse. "Give'em hell".

Ebba och Ulf kommer aldrig bilda ett konservativt block med SD. Deras taktik mot SD-väljare är att om de vill ha en ny regering måste de rösta på KD eller M.
2020-10-29, 16:44
Medlem
Holdingbreaths avatar
Kristdemokraterna och moderaterna strävar efter den ledande rollen i en framtida regering. Skulle vara bäst för Sverige om SD hade flest röster och skulle kunna bilda den första regeringen.

Socialdemokraterna kommer att göra allt för makten. Om M och KD tycker att SD luktar för mycket att sitta bredvid, kanske ett kontrakt med socialdemokrater är möjligt. Det viktigaste för att få enighet om invandringsfrågor och straffrättsliga frågor.
2020-10-29, 17:39
Medlem
Citat:
När kommer nästa OU?

En kvalificerad gissning utifrån tidigare mätningar:

fre 6 nov Demoskop (Aftonbladet)

fre 13 nov Sifo (SvD/GP)

tor 19 nov Novus (SVT)

ons 25 nov Ipsos (DN)
2020-10-29, 17:59
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
En kvalificerad gissning utifrån tidigare mätningar:

fre 6 nov Demoskop (Aftonbladet)

fre 13 nov Sifo (SvD/GP)

tor 19 nov Novus (SVT)

ons 25 nov Ipsos (DN)

Tack!
2020-10-29, 20:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ebba och Ulf kommer aldrig bilda ett konservativt block med SD. Deras taktik mot SD-väljare är att om de vill ha en ny regering måste de rösta på KD eller M.

Självfallet. Men SD-väljare tycker M är lika ruttna som S. Det M kan hoppas på är att behålla nuvarande moderatväljare samt att ta besvikna sosseväljare som inte vågar ta steget hela vägen till SD ännu. Ungefär som Reinfeldt lyckades med, men de gamla sossarna hamnade hos SD ett val senare.

Vi hoppas bli så stora att M tvingas acceptera SD, eller ta självmord genom att släppa fram sossarna igen. Som sagts många gånger; M måste tvingas till att lämna sin socialliberala instinkt, har de den minsta möjlighet blir det någon alliansen/MP/sosse-grej igen för tredje mandatperioden. För SD är inte en M-regering något självändamål. M kan vara precis lika destruktiva som S. SD är inte V som stöttat sossarna mer eller mindre villkorslöst i årtionden.

En annan möjlighet är ju partiledarbyten i M och KD till partiledare som tänker som deras väljare. Men det förutsätter nog att de gör ett mycket dåligt val.
2020-10-29, 20:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Kristdemokraterna och moderaterna strävar efter den ledande rollen i en framtida regering. Skulle vara bäst för Sverige om SD hade flest röster och skulle kunna bilda den första regeringen.

Socialdemokraterna kommer att göra allt för makten. Om M och KD tycker att SD luktar för mycket att sitta bredvid, kanske ett kontrakt med socialdemokrater är möjligt. Det viktigaste för att få enighet om invandringsfrågor och straffrättsliga frågor.

ja men det blir svårt. Även om SD blir största parti kommer man försöka trixa för att hålla dem borta från regeringsmakten. 6 partier i riksdagen har för mycket att dölja i statsarkiven. Alla ledande moderater har själva fifflat i regeringsställning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in