2020-10-29, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Marginalerna att skala upp sjukvården finns ej nu eftersom de patienter som fick vänta i våras måste tas om hand nu.

källa PK just nu.

Låter märkligt. Har dem hunnit skänka bort sista fältsjukhuset i Älvsjö till Uganda i hopp om att flockimmuniteten var allrådande? Eller är det personal som tryter? I våras har jag för mig att man skalade upp snabbt från 90 platser till 135 i Stockholm och 400 i landet till 550. Oavsett är även det små nummer som måste öka drastiskt tror jag. Belgien som har liknande folkmängd uppger att de har 2000 iva-platser och nu är det halvfullt med 1000 patienter. De räknar med att slå i taket om 2 veckor om utvecklingen fortsätter.

https://www.euronews.com/2020/10/26/coronavirus-belgian-hospitals-could-reach-limit-within-15-days
Citera
2020-10-29, 14:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Råd är inte samma sak som regler.
Helgen är i antågande och nästa gång vi får rapporter är på tisdag.
Känns inte bra alls.
I morgon också. Men det känns inte bra för det.
Citera
2020-10-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Låter märkligt. Har dem hunnit skänka bort sista fältsjukhuset i Älvsjö till Uganda i hopp om att flockimmuniteten var allrådande? Eller är det personal som tryter? I våras har jag för mig att man skalade upp snabbt från 90 platser till 135 i Stockholm och 400 i landet till 550. Oavsett är även det små nummer som måste öka drastiskt tror jag. Belgien som har liknande folkmängd uppger att de har 2000 iva-platser och nu är det halvfullt med 1000 patienter. De räknar med att slå i taket om 2 veckor om utvecklingen fortsätter.

https://www.euronews.com/2020/10/26/coronavirus-belgian-hospitals-could-reach-limit-within-15-days

Läste att vi hade 526 iva-platser innan pandemin men dom ökade till 1100 nåt..
Citera
2020-10-29, 14:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
50-70% ökningstakt smittade per vecka säger Tegnell och endast RÅD till befolkningen.

Ja det är så oansvarigt. Hoppas att folk kommer börja följa dessa råd
Citera
2020-10-29, 14:46
Medlem
arbetets avatar
Twittertråd med lajvtweets:

jorgenponder — om coronavirusepidemin
@jorgenponder
Lajvtweetar dagens pressis i denna tråd. Välkommen till en timme av magi & besvikelse. Verklighet & fabuleringar blandas. Tegnell kommer säga…
Tråd: https://twitter.com/jorgenponder/status/1321799130075848706?s=20
Citera
2020-10-29, 14:47
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Alltså, den mannen dribblar ju bara bort svaren hela tiden, blir så irriterad.

Har han nämnt något om att detta inte är en andra våg? (Jag vet att "andra våg"-diskussionen är medveten smokescreen av Tegnell så han slipper konfronteras med riktiga frågor men hade ändå var kul att höra vad för trams han har att leverera i frågan)
Citera
2020-10-29, 14:48
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
50-70% ökningstakt smittade per vecka säger Tegnell och endast RÅD till befolkningen.

Japp fullblown idioti
Citera
2020-10-29, 14:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskarssondenstore
Perfekt handhygien skulle räcka till att stanna pandemin och till sist utrota viruset. Om Covid-19 hade smittat via luft så skulle dubbel luftgenomströmning i lokaler leda till endast halva antalet smittade. Så är det inte.

Dålig handhygien och petande i ansikte är den drivande faktorn bakom pandemin. Endast enstaka fall smittas av luften.
Det är tvärtom enligt en ny studie, ECDC håller med. Länk finns tidigare i tråden idag.
Citera
2020-10-29, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Så må man sublere med mundskydd.

Ikke på grund af FHM men på grund af respekten for andre mennesker og alment samfundssind.
Nu förstår jag inte danska som rinnande vatten men visst, så är det. Munskydd är bara till för att visa underkastelse och respekt inför gruppen.
Det finns inget samband mellan obligatoriskt munskydd och liten smittspridning.
Citera
2020-10-29, 14:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Thomas Lindén levererar riktigt bra fakta/statistik gällande vår fantastiska sjukvård och lärdomar kring behandling, samt tillfrisknandeprocent. Mardröm för Sverigehatarna dock som vill ha så dåliga nyheter som möjligt .
Du hörde väl honom säga att marginaler för att skala upp vården finns inte nu eftersom de patienter som fick vänta i våras måste tas om hand nu?
Citera
2020-10-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Marginalerna att skala upp sjukvården finns ej nu eftersom de patienter som fick vänta i våras måste tas om hand nu.

källa PK just nu.

'Finns ej på samma sätt som i våras'..., varför har du behov av att förvanska information? Vad vill du förutom att hata Sverige?
Citera
2020-10-29, 14:52
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13299953

"Man måste ju leva"

Ja, visst fram tills du inte kan leva efter att ha fått en dödlig virus. Eller att någon äldre eller någon i riskgruppen får det. Att folk kan vara så själviska.

Ja, eller hur. Vi borde alla bara låsa in oss i våra hem tills regeringen kan garantera att ingen någonsin mer kan bli sjuk eller dö..

Sitt hemma och ruttna du om du vill det, jag kommer inte stoppa dig. Men kom inte och kräv att jag eller någon annan ska göra detsamma.

Och är unga människor själviska för att de vill ta vara på sin ungdom och leva sina liv? Ska de berövas detta bara för att några dödligt cancersjuka 85-åringar ska få leva en månad eller två extra?

Vad är det för fel på folk? "Dödligt virus" nej det är inte speciellt dödligt alls. Det kan få bägaren att rinna över på redan svårt sjuka, that's it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in