2020-10-29, 14:11
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du vet aldrig det. Jag vet att det finns riktigt kompetenta människor här.

Men bara för att det är en läkare som skriver en insändare säger inget om kvaliteten på det hen skriver. Ingenting. Inte heller "fina ord" ger tyngd åt något på pränt.

Inte utan referenser eller resultatredovisningar.

Exakt som du säger ” ingen vet” det gör ju detta mer till ett hobbyforum. Oavsett om denna läkare är en stolle så radar han ändå upp många klassiska stresssymtom. Vilket det finns mycket forskning kring hur det är kopplat till rädsla.
Citera
2020-10-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Nope. Dom lever i förnekelse trots att det har ökat så mycket på bara 1 vecka. Och nu har det ökat mer än dubbelt sedan förra torsdag. Och så många fler på iva och läkarna säger att detta är kritisk punkt nu. Även Tegnell säger det. Vet inte varför dom förnekar att det är allvarligt nu.

Förnekelse lever man nog inte i, däremot så har man insett att sjukdomen inte kommer ta död på 50 000 svenskar, som för övrigt skulle ha skett redan vid påsk enligt ett stort antal av er som idiotförklarar Anders Tegnell.
Citera
2020-10-29, 14:12
Medlem
Danske tal:

48600 testede, 860 smittede, 1 død.

Sidste torsdag:

43000 testede, 760 smittede, 4 døde.
Citera
2020-10-29, 14:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Exakt som du säger ” ingen vet” det gör ju detta mer till ett hobbyforum. Oavsett om denna läkare är en stolle så radar han ändå upp många klassiska stresssymtom. Vilket det finns mycket forskning kring hur det är kopplat till rädsla.
Men ingenting som kopplar det till COVID19 lyckas han prestera.
Citera
2020-10-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Förnekelse lever man nog inte i, däremot så har man insett att sjukdomen inte kommer ta död på 50 000 svenskar, som för övrigt skulle ha skett redan vid påsk enligt ett stort antal av er som idiotförklarar Anders Tegnell.
Men är du helt dum i huvudet? Du vet om vi har en sådan ökad smittspridning i landet att det lär påverka ekonomin starkt? Folk kan ju inte jobba, arbetslösheten lär öka. Och att vi inte kan leva som normalt på otroligt lång tid? Mer restriktioner. Och vilken belastning det lär ta på sjukvården. Flygbranschen lär ta en hit med.
Citera
2020-10-29, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jag ser att många av dom brukar logga in vid denna tid men om det ökar mycket vågar det inte skriva något.

Kan det vara så att folk brukar titta på presskonferensen vid denna tiden? Inte ens det lyckas du få rätt. Men släck nu ljuset i din källare och sätt dig och runka till dagens höga siffror.
Citera
2020-10-29, 14:16
Medlem
Stockholm +1155 fall
Skåne +511 fall
Västra Götaland +506 fall

Citat:
Lokala restriktioner införs för att minska smittspridningen i Västra Götalandsregionen.
Även Stockholm och Östergötland omfattas av skärpta restriktioner.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/lokala-restriktioner-mot-corona-inf%C3%B6rs-i-v%C3%A4stra-g%C3%B6taland-1.36293930
Citera
2020-10-29, 14:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så det blev skärpta regler även i Stockholm till slut:

Skärpta råd i tre regioner
Folkhälsomyndigheten har, efter samråd med bland annat smittskyddsläkarna i Stockholm, Västra Götaland och Östergötland, fattat beslut om skärpta allmänna råd.

Från och med den 29 oktober uppmanas alla som vistas i Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län att:
Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras.
Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare.
Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med.
Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/skaerpta-raad-i-tre-regioner.NNxptpgOE
Men de ska höja 50-gränsen till 300 på söndag!?
Citera
2020-10-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Men är du helt dum i huvudet? Du vet om vi har en sådan ökad smittspridning i landet att det lär påverka ekonomin starkt? Folk kan ju inte jobba, arbetslösheten lär öka. Och att vi inte kan leva som normalt på otroligt lång tid? Mer restriktioner. Och vilken belastning det lär ta på sjukvården. Flygbranschen lär ta en hit med.

Klev jag på en öm tå nu Ursula? Är du en av de som verkligen trodde att det skulle vara 50 000 döda svenska medborgare vid påsk?

Jag vet om att vi har en ökning i smittspridningen, jag är även medveten om att COVID-19 inte är jordens undergång vilket många utav er verkar tro.

'' Du vet om vi har en sådan ökad smittspridning i landet att det lär påverka ekonomin starkt?'' Jaså, nu tänker ni på ekonomin helt plötsligt? Jag trodde ni förespråkade stenhård restriktioner före ekonomin. Många utav oss har tänkt på ekonomin redan från början.
Citera
2020-10-29, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad som är många är förstås subjektivt. Är 9 döda 25 åringar mycket eller lite? Ställt i relation till döda 80-åringar är förstås få. Hade däremot någon galning stegat in på en skola och skjutit ihjäl 9 personer hade det betraktats som ett nationellt trauma och vi hade väntat oss besök av statsministern. Det hade kallats för en masskjutning. När 12 skolbarn omkom i en bussolycka i Norge år 1988 var det ett nationellt Trauma.
När Estonia sjönk till botten och cirka 500 svenskar dog var det den värsta katastrofen sedan mannaminne. Nu har mer än 10 gånger så många dött av Covid19 på sex månader. Jag tycker det är många och jag tycker det är katastrof. Den värsta katastrof jag upplevt under min levnad.
Fast många äldre dör varje år i vanliga influensor, många år fler än i en Estonia-olycka, varför är inte det en katastrof då? Det är ju resultatet av bland annat dålig skyddsutrustning och arbetsmiljö på ålderdomshem, men även ett resultatet av att samhället tillåter influensorna härja fritt i samhället varje år.
Citera
2020-10-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jo det blir nog så, släng dom under bussen bara. Jag är faktiskt lite chockad över alltihopa, det känns som man lever i en kafkaliknande verklighet.

Såg den här dokumentären, det knyter sig i magen på en:
https://www.svtplay.se/video/28880062?start=auto

Mönstret har funnits i decennier men coronakrisen gör det ovanligt tydligt.

Det är Kafka de lux om du frågar mig. Der som sker i Sverige nu är exceptionellt.

I jakten på immuniteten har vi glömt mutationerna åxo. Ju fler smittade, ju fler mutationer blir det, alla hittills försumbara, som jag fattat det iaf. Jag är inte expert.

Viruset har fått påfallande stor "träningsareal" i Sverige och kommer corona 5.0, har vi i princip odlat fram den jäveln. Jag gissar att det är så.

Det kommer mer, mkt mer...
Citera
2020-10-29, 14:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men de ska höja 50-gränsen till 300 på söndag!?
Östergötland höjer ej.

Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in