2020-10-28, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det har ingen betydelse vad befolkningstätheten är på nivå av en hel stat. Människorna är inte homogent fördelade över hela staten.
De flesta människor bor tillsammans med andra i en bostad, handlar, barn går i skolan, vuxna jobbar och en del äldre har hemtjänst. Det är ingen större skillnad om du bor på Södermalm eller i Lycksele, så tättbefolkat eller inte har nog mindre inverkan på smittspridningen (om man undantar flyktingläger och liknande där folk/familjer inte har en egen bostad).
Citera
2020-10-28, 17:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Jag förstår inte din poäng, om inte riskgrupperna låser in sig så måste ju alla andra låsa in sig, det blir ju ännu fler inlåsta.

Att "många fullt friska 25-åringar" har avlidit är ju direkt fel. Jag förstår inte varför du vill sprida information som inte är riktig. I hela åldersgruppen 20-29 år har 9 personer avlidit med covid-19, hur många av dessa som var fullt friska framgår inte, men det troliga är förstås att de tillhörde en riskgrupp pga kronisk sjukdom.

Poängen är väl att om man på ett tidigt stadium hade bestämt sig för att bekämpa smittan som Nya Zeeland hade ingen behövt låsa in sig. Där lever man nu som vanligt med öppna skolor och allting. Inga smittade och inga döda. Bra va? Det krävdes dock resoluta åtgärder i början. Ska man bekämpa en pandemi kan man inte göra det halvhjärtat.

Vad som är många är förstås subjektivt. Är 9 döda 25 åringar mycket eller lite? Ställt i relation till döda 80-åringar är förstås få. Hade däremot någon galning stegat in på en skola och skjutit ihjäl 9 personer hade det betraktats som ett nationellt trauma och vi hade väntat oss besök av statsministern. Det hade kallats för en masskjutning. När 12 skolbarn omkom i en bussolycka i Norge år 1988 var det ett nationellt Trauma.
När Estonia sjönk till botten och cirka 500 svenskar dog var det den värsta katastrofen sedan mannaminne. Nu har mer än 10 gånger så många dött av Covid19 på sex månader. Jag tycker det är många och jag tycker det är katastrof. Den värsta katastrof jag upplevt under min levnad.
Citera
2020-10-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
En annan person som varit osynlig en tid är Björn Olsen. Ett tag hörde jag mer från honom än från tanten här hemma. Tveksamt om förändringen är till det bättre.Bäst hade nog varit om båda använt munskydd.
Kan man förvänta sig att Björn Olsen kommer tillbaka i en andra våg. Ebba och Jimmie kanske putsar upp honom inför julen. Han var ju tidigare deras favorit.
Björn va med i kvällens "Efter fem".
Citera
2020-10-28, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jaha, är det vad saken handlar om för dig? Din rädsla?
Lite löjligt att du kallar andningsskydd för blöja. Du behöver inte springa omkring med en använd pampersblöja, eller någon gammal binda för munnen. Jag lovar dig, att det finns bättre saker. FFP3 är vad du ska leta efter.

De här är inte dumma alls.

https://cdon.se/skonhet-och-halsa/10st-ce-ffp3-nr-d-3m-aura-9330-skyddsmask-andningsskydd-munskydd-p54116889?csrc=catalog

Utgår från att du inte är särskilt allvarlig när du kallar pandemin för en scam. De som dött och framförallt de anhöriga till de som har dött ser det nog inte som någon bluff. Speciellt inte barn som blivit föräldralösa då de mist bägge sina föräldrar i sjukdomen. Hela världen som stänger ned.

Vem är Ronaldo? Någon spanjor du känner ?

Som tur är så behöver jag inte leta efter FFP3 eller något annat trams. För första gången i mitt liv så är jag faktiskt stolt och glad att leva i Sverige, där vi i varje fall än så länge slipper sånt skit som munblöja.

Jodå jag är allvarlig, jag tror att pandein är en scam. Men oavsett vilket så är det riktigt illa. För är pandemin en scam så regerar psykopater och är pandemin på riktigt så regerar idioter. Jag vet faktiskt inte vad som är värst...
Citera
2020-10-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Även den andra Anders (W) från fhm varit osynlig, han blev ju drabbad av coronan i våras..har han möjligtvis lagt av eller gör annat?

Om man får corona och jobbar på FHM så borde man i princip få sparken. Vi med högt IQ bär sedan länge N95 i mataffären, spritar händerna regelbundet och distanserar oss socialt.

Om man får corona, som någon förortslallare, så tyder det på lågt IQ och dålig disciplin. Corona är ju som bekant en form av IQ test. Sedan kanske iofs en del oskyldiga drabbas ändå men de flesta har nog gjort sig förtjänta av en minnesbeta!
Citera
2020-10-28, 17:36
Medlem
Soterns avatar
Det ser ut som vi har en lång mörk vinter framför oss. Nytt rekord idag. Blir nog minst 6000 döda till?
Citera
2020-10-28, 17:37
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Patientsekretessen kan inte åsidosättas med hänvisning till en samhällsfarlig smitta.

Ok, barsk ton som vanligt. Varför kan vissa skolor delge information och andra inte då?
Citera
2020-10-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
En annan person som varit osynlig en tid är Björn Olsen. Ett tag hörde jag mer från honom än från tanten här hemma. Tveksamt om förändringen är till det bättre.Bäst hade nog varit om båda använt munskydd.
Kan man förvänta sig att Björn Olsen kommer tillbaka i en andra våg. Ebba och Jimmie kanske putsar upp honom inför julen. Han var ju tidigare deras favorit.

Björn Olsen dök upp i en video från klubben för inbördes beundran, "Vetenskapsforum" häromdagen... Dom bara maler på med hur dåligt allt är skött, väldigt lite "vetenskap", mest samma saker om å om igen. Inte säkert att Jimmie å Ebba vill ta i Björn nu när han froterat sig med Bergholtz, Carlsson å dom andra med vänster inriktning i det forumet.
Citera
2020-10-28, 17:39
Medlem
The same mistakes are being repeated. Unacceptable.
Citera
2020-10-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Alla andra länder är inne i en andra våg men inte Sverige. Känns väldigt märkligt hur FHM bedömer situationen. Tvärtom som vanligt.

Beskedet från Folkhälsomyndigheten har varit tydligt: Sverige befinner sig inte i en våg två av corona.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/eu-coronavaccin-kommer-till-eu-i-april/
Björn vill inte heller kalla det för andra våg.
https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/professorn-situationen-kan-g%C3%A5-%C3%B6ver-styr-se-hela-intervjun-13299768
Citera
2020-10-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok, barsk ton som vanligt. Varför kan vissa skolor delge information och andra inte då?

Jag har fått reda på att vår skola rapporterar OM den som blivit sjuk (målsman) delger detta till skolan.
Detta är ju egentligen inget konstigt, men det visar bara på att det kan finnas ett antal fall på varje skola som inte ens skolan känner till. Därför kan man inte vara säker på något.

Men har man inte lust att berätta, så kommer ju skolan aldrig få reda på det.
Samma problem som Norrmännen upptäckte. Att många ljög om vilka kontakter de haft.
Citera
2020-10-28, 17:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Att inte upplysa om vilka skolor där smittan finns med hänsyn till "patientsekretessen" är absurt. Man behöver inte säga att det är Kalle Karlsson, eller Anna Svensson i klass 9B som är sjuka. Det räcker med att säga att det finns elever i högstadiet som detekterats smittade.

Att hänvisa till patientsekretessen i ett sådant här läge är lika absurt som om man inte hade rapporterat om Breiviks härjningar på Utöya med hänsyn till förundersökningssekretessen. Det är helt absurt.

Man kan utan vidare säga att det inte håller. Att inte rapportera om smitta på en skola har bara ett syfte och det är inte att skydda några elever. Nej, syftet är bara att inte sprida oro på skolan och att hindra föräldrar att hålla sina elever hemma av rädsla för smitta. Som lamm till slakt. Det är precis vad det handlar om. Etiskt riktigt? Gör mig förbannad i vart fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in