2020-10-23, 09:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Svaret finns i mitt inlägg.
Det är inget bevis.
Citera
2020-10-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är inget bevis.
Jo, det är det. Några hundratusen personer har varit på Antarktis sommartid. Alla de vet att det ska vara midnattssol där. Om den inte hade existerat, så skulle naturligtvis det ha rapporterats för flera årtionden sedan.

Jag har inte varit på Antarktis och sett midnattssolen där själv. Men jag och alla rimligt tänkande människor vet ändå att den finns.
Därmed får den här prilliga diskussionen vara slut för min del. Vill du ta ett sista ord så varsågod.
Citera
2020-10-23, 11:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jo, det är det. Några hundratusen personer har varit på Antarktis sommartid. Alla de vet att det ska vara midnattssol där. Om den inte hade existerat, så skulle naturligtvis det ha rapporterats för flera årtionden sedan.

Jag har inte varit på Antarktis och sett midnattssolen där själv. Men jag och alla rimligt tänkande människor vet ändå att den finns.
Därmed får den här prilliga diskussionen vara slut för min del. Vill du ta ett sista ord så varsågod.
Räcker ju dessutom att åka till Sydamerkas sydspets för att konstatera att det är ljusare sommarnätter än det borde vara enligt den platta skivan och där bor det ju tom. människor.
Citera
2020-10-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Räcker ju dessutom att åka till Sydamerkas sydspets för att konstatera att det är ljusare sommarnätter än det borde vara enligt den platta skivan och där bor det ju tom. människor.

Funkar även att åka till Sydafrika eller södra Nya Zeeland. Eller till Melbourne där solen är uppe i 15 timmar den 22 december:
https://www.suncalc.org/#/-37.8414,144.9762,7/2020.12.22/05:05/1/0

Även var solen går upp är viktigt. I Melbourne den 22/12 går den upp i bäring 122 (sydväst) vilket är omöjligt på en platt jord, på en platt jord borde solen gå upp i nordöst.

Fast allt det här är ju känt sedan länge. Problemet är snarast att den deduktiva förmågan är minst sagt bristfällig hos de FE-troende, de förmår inte ta in innebörden av enkla vardagliga observationer såsom solens storlek eller läge.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-10-23 kl. 14:51.
Citera
2020-10-24, 14:30
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Funkar även att åka till Sydafrika eller södra Nya Zeeland. Eller till Melbourne där solen är uppe i 15 timmar den 22 december:
https://www.suncalc.org/#/-37.8414,144.9762,7/2020.12.22/05:05/1/0

Även var solen går upp är viktigt. I Melbourne den 22/12 går den upp i bäring 122 (sydväst) vilket är omöjligt på en platt jord, på en platt jord borde solen gå upp i nordöst.

Fast allt det här är ju känt sedan länge. Problemet är snarast att den deduktiva förmågan är minst sagt bristfällig hos de FE-troende, de förmår inte ta in innebörden av enkla vardagliga observationer såsom solens storlek eller läge.
Jadå, ni har båda helt rätt i det ni skriver. Min poäng är att man inte behöver resa nånstans, det räcker att lyssna på andras iakttagelser. Om hundratusentals personer kan vittna om att de har sett midnattssol precis som jordgloben förutser, så är det bevisat att midnattssolen finns. Särskilt som INGEN har kommit med den minst sagt sensationella upplysningen att den inte finns.
Citera
2020-10-24, 15:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jadå, ni har båda helt rätt i det ni skriver. Min poäng är att man inte behöver resa nånstans, det räcker att lyssna på andras iakttagelser. Om hundratusentals personer kan vittna om att de har sett midnattssol precis som jordgloben förutser, så är det bevisat att midnattssolen finns. Särskilt som INGEN har kommit med den minst sagt sensationella upplysningen att den inte finns.
Självklart är det så. Att alla som bor i Australien och södra Sydamerika och alla som rest dit skulle vara insyltade i en gigantisk konspiration kan man ju bara glömma.
Citera
2020-10-24, 17:32
Medlem
Citat:
Självklart är det så. Att alla som bor i Australien och södra Sydamerika och alla som rest dit skulle vara insyltade i en gigantisk konspiration kan man ju bara glömma.
Jadå.
Och inte bara de som bor eller har rest dit IDAG. Utan också alla som har bott eller varit där de senaste 300-400 åren måste vara med i denna fantastiska, gigantiska konspiration. Och ingen av dem har ens på dödsbädden erkänt att de har bluffat hela livet.
Som sagt: Ni kan glömma att den konspirationen existerar.
Citera
2020-10-27, 14:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är inget bevis.
Sant, jag antar att du menar ”evidens”?

Alla som bevittnat midnattssol och det faktum att dagarna blir längre ju längre söderut man är, när det är sommar på södra halvklotet, är evidens för midnattssol på Antarktis.
Citera
2020-10-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Sant, jag antar att du menar ”evidens”?

Alla som bevittnat midnattssol och det faktum att dagarna blir längre ju längre söderut man är, när det är sommar på södra halvklotet, är evidens för midnattssol på Antarktis.
Snygg vändning, visst är det evidens. Bevis hör inte hemma i forskning.
Men det här är så uppenbart att det skulle godtas som ett bevis i en rättegång. Och om det kan formuleras som ett matematiskt/geometriskt problem så skulle midnattssolen på sydpolen också kunna vara ett bevis.
Citera
2020-10-27, 17:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Snygg vändning, visst är det evidens. Bevis hör inte hemma i forskning.
Men det här är så uppenbart att det skulle godtas som ett bevis i en rättegång. Och om det kan formuleras som ett matematiskt/geometriskt problem så skulle midnattssolen på sydpolen också kunna vara ett bevis.
Jag antar att du trodde att Constant gjorde en vändning?
Jag svarade Constant på grund av tidigare inlägg angående bevis/evidens.
Jag har inget problem med att ”bevis” används som ”evidens” i vardagligt tal.
Rättegångar handlar också om evidens, inte bevis, om man ska vara strikt.
Citera
2020-10-29, 11:56
Medlem
poppilos avatar
Citat:

Jag har varit där och det finns ingen midnattssol, så sluta tramsa i alla trådar om fucking midnattssol finns inget sånt, bara massa påhitt.

Ni skeptiker har verkligen slut på argument så ni håller på kringlar ur er situationer som inte ens finns. Lägg ner med sånt.
Citera
2020-10-29, 12:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Jag har varit där och det finns ingen midnattssol, så sluta tramsa i alla trådar om fucking midnattssol finns inget sånt, bara massa påhitt.

Ni skeptiker har verkligen slut på argument så ni håller på kringlar ur er situationer som inte ens finns. Lägg ner med sånt.
Du säger att du varit i alla länder på jorden. Ingen normal människa tror på något sådant. Din resa till Antarktis har garanterat bara skett i din fantasi. Dom som bor i t ex Eldslandet skulle veta om det inte stämde att det blev ljusare och ljusare på somrarna desto längre söderut man kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in