2020-10-29, 11:36
Medlem
Har inte hängt med riktigt. Hur många positiva fall är det i Sverige varje dag nu?

Visst fan verkar viruset mindre dödligt nu än i våras?
Citera
2020-10-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Belgien rapporterar in 21.000 nya positiva test (132 nya dödsfall). Befolkning ca 11 miljoner. Det är en rejält hög siffra på nya positiva test!

När 0,2% av befolkningen insjuknar på en enda dag (och Belgien testar ca 0,5-0,6% av befolkningen varje dag så mörkertalet är nog stort), så är det illa. Vården är bara inte anpassad till sådana siffror någonstans i världen.
Citera
2020-10-29, 11:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är djävligt pinsamt så galet Tegnell uttalat sig titt som tätt och hur miserabelt dåligt FHM et al skött hanteringen av denna pandemi. Det är som en djävla konstig klubb av töntiga gubbar som håller på tramsar. Jag blr galen på dem, Wallenstam är den ende som ter sig någorlunda normal i sammanhanget men han får ju inte längre vara med och leka?

Opps, glömde citatet🙈

”Fler nya coronafall i Norge än i Sverige” sa rubrikerna i september. ”Danmark och Norge går om Sverige i nya fall per dag.”
Det såg ut som en infriad profetia: ”Det är ju betydligt fler personer i Sverige som är immuna än vad man är i Norge”, sa Anders Tegnell i juli. ”Så jag tror att vi kommer lindrigare undan om vi får nya vågor under hösten.”

”Nu är läget detta: Sverige testar lika många som Norge och Finland, relativt folkmängd. Men vi har nu varje dag tre och en halv gånger fler fall än Norge och Finland, relativt folkmängd. Danmarks bild liknar vår. Men där testar man nästan fyra gånger mer. Medan en av sextioåtta testade danskar har covid-19 så var senaste svenska siffran (en vecka tidigare) en av tjugosex. Ändå är Danmark mycket mer tättbefolkat.
Hur har det blivit så här?
Det finns bara en förklaring: Sommaren är över, och de har andra smittskyddsregler än vi

Exakt SÅ ligger det till. Och då blir utfallet därefter. Nu vrids temperaturen upp rätt kraftigt.
Citera
2020-10-29, 11:39
Medlem
Belgien rapporterar in 21.000 nya positiva test (132 nya dödsfall). Befolkning ca 11 miljoner.

Om vi utgår ifrån att lite mer än denna siffran också är positiva utan att testa sig. PGA inga symtom eller liknande. Det är alltså 50.000 fall per dag.

På 200 dagar har ju då HELA befolkningen haft Covid-19 ju? Eller?
Citera
2020-10-29, 11:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Mycket sevärt och skrämmande hantering.
https://www.svtplay.se/video/28880062?start=auto
Jag såg programmet igår, vilka lögnare! Om två veckor ska det handla om Sveriges coronastrategi. Jag ser verkligen fram emot det!
Citera
2020-10-29, 11:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Jävla tjat om alarmist och förnekare. Hur svårt ska det vara att ha balans ? Människor ego är så jävla stort att det är viktigare att ha rätt än att faktiskt vara öppensinnad. Hoppas folket här inne kan nu lära sig det inför framtiden att sluta vara så trångsynta.

Ja, eller hur? 🙈🙈🙈🙈 Jag har aldrig uttryckt mig som nedanstående användare, tydligt exempel på vilka det är som är ur balans tycker jag. Jag jag jag, rätt rätt rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej, det ni påstod i februari är ju redan bevisat fel.

Jag däremot har haft rätt i varje ord i tråden.
Citera
2020-10-29, 11:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyvärr är det troligtvis bara sjukhusen som släpar efter med den administrativa biten och det kommer att hoppa uppåt inom kort. Flera regioner bland annat Stockholm uppdaterar bara registren två gånger i veckan. Inskrivningarna ökar och fallen ökar, det finns inget som talar för att IVA inte skulle öka.
IVA-rapporteringen uppdateras var 30e minut.

Patienter i intensivvården med Covid-19
– Nya unika patienter och hur många som vårdas dag för dag
Siffrorna uppdateras var 30 minut vid nya fall och går att visa per region.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Sammanfattningen "dagen i korthet" överst på sidan uppdateras minst en gång per dag och tidpunkt för senaste uppdateringen anges.

Dödsfallsorsaksrapportering tycks ibland ibland släpa efter, men just IVA-rapporteringen verkar ge en rätt bra bild av nuläget, region för region.
Citera
2020-10-29, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Belgien rapporterar in 21.000 nya positiva test (132 nya dödsfall). Befolkning ca 11 miljoner.

Om vi utgår ifrån att lite mer än denna siffran också är positiva utan att testa sig. PGA inga symtom eller liknande. Det är alltså 50.000 fall per dag.

Om det inte är ett relativt stort återinsjuknande så måste de ligga nära toppen nu.
Citera
2020-10-29, 11:45
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Oavsett varför, finner jag det sannolikt att dödstalen i USA kommer stiga precis som har skett i flera europeiska länder.

Det började ju i t ex Belgien, Frankrike och UK med stort antal nya smittade. Sedan tog det några veckor innan dödstalen tog fart.

Förutom att USA nu rapporterar ökat antal nya smittade (deras 7-dagars snitt är nu på all-time-high samt stigande (t o m accelerande?)) så är ju inte USA benäget att tidigt och kraftigt agera, som t ex i Tyskland, särskilt inte under tiden med Donald Trump som impotent och förnekande Sitting Duck tills Biden förmodligen tar över i januari. Det är därför jag tror att USA återigen och inom några veckor kommer förlora många själar till covid.

President Trump använder Tegnells taktik att tona ned, tona ned och tona ned . Hur bra har man lyckats i uSA? Något som är illavarslande för oss. Taktiken att tona ned, desinformera och vilseleda har visat sig ha noll effekt på viruset.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Aj. Skåne rapporterar idag 509 nya smittade. Det är nytt rekord. Förra torsdagen rapporterade de 309 (och igår 336).

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day
Citera
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Epidemin nu i Belgien, Frankrike, Tjeckien påminner lite mer om en klassisk pandemisk influensavåg, där en ganska stor andel av befolkningen blir sjuk samtidigt. Det stöds av rapporter om bemanningsproblem inom sjukvård, polis och skola (Belgien).
Ja takten är hög nu i dessa länder, om det fortsätter så här är det värsta över innan jul, garanterat, även om många kommer att ligga kvar länge på sjukhus.
Lockdowns kan fördröja förloppet, platta kurvan... men då kommer det att vara spridning förmodligen hela vintern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jaha, Tegnell sa iofs att risken var nästintill obefintlig att smittan skulle komma till Sverige, att beredskapen var god, det fanns ingen samhällsspridning och Stockholm skulle uppnå flockimmunitet i maj. Inte många rätt där inte.

Nej, jag är inte Anders Tegnell. Jag sa att smittan självklart skulle komma till Sverige och aldrig försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in