2020-10-29, 11:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra! Finns det andra tongivande i Skåne? Och vet du om de är missnöjda med Tegnell, FHM och Regeringen?
Jag vet faktiskt inte. Jag redigerade dessutom mitt förra inlägg med en fundering.
Citera
2020-10-29, 11:16
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Region Östergötland kallar till pressträff vid klockan 15 idag.

https://nt.se/nyheter/artikel/spridningen-okar--regionen-kallar-till-presstraff/8j8xgmyr

Med tanke på tidpunkten en lågoddsare att striktare lokala rekommendationer kommer att införas.
Och att länsstyrelsen är med. Blir spännande. Bara gå-inte-i-affärer eller universitetet (inte US gissningsvis) också?
Citera
2020-10-29, 11:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Eftersom han är moderat och förnuftig så skulle jag tro att han är missnöjd med regeringens hantering. Kan tycka att det borde vara genomskinligt uppifrån genom en pandemi. Det borde vara krav att skolorna rapporterar konstaterade fall på skolor, känns inte demokratiskt att tvingas bli smittad när det rör sig om en samhällsfarlig smitta. Regeringen visar dessutom på väldigt dålig tajming i allt så jag skulle tro att det bubblar på ganska bra men de som blir ekonomiskt drabbade, typ Jonas Gardell, vill att restriktionerna upphävs.
På nyheterna (?) igår kväll intervjuade de någon hög gubbe i Trelleborg som sa att de kommer att stänga skolor om det behövs.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Jag har kollat på USA:s siffror. Antalet nya fall ökar signifikant. Men dödsfallen ökar bara något, vilket är bra men hur länge varar det!?

Jag förmodar att vi tyvärr kommer få se kraftigt stigande antal dödsfall från USA inom en vecka eller två.

Här kan man se både testning, nya smittade och nya dödsfall:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-05-26..latest&country=~USA&region=World&testsMetric=t rue&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=loc ation&pickerSort=asc

(Testningen har inte ökat särskilt mycket sedan i juli.)
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-29 kl. 11:20.
Citera
Medlem
Nu skjuts två matcher mellan Luleå och Rögle upp i SHL också (pga Covid-19). Detta håller snart inte för SHL...
Citera
2020-10-29, 11:19
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Frankrike inför munskydd-påbud i skolan för barn 6 år gamla och uppåt

Bästa lösningen hade givetvis varit att stänga ner alla skolor då barn har hundratals kontakter varje dag i trånga och dåligt ventilerade korridorer, skolmatsalar osv. Skolmiljön är idealisk för smittspridning. Näst bästa lösningen är munskydd-påbud för att skydda barn, lärare och föräldrar.

Children age six to wear masks in class in France
Citat:
Schoolchildren aged six and over in France will be required to wear face masks in class, the French prime minister, Jean Castex, has said.
Castex told lawmakers in the national assembly that the new measure was needed “to protect all our children, teachers and parents.” Face masks were already mandatory for children aged 11 and over.
France is preparing to enter a new lockdown from midnight. The president, Emmanuel Macron, said on Wednesday, that unlike during France’s two-month virus lockdown last spring, schools would remain open.

källa guardian
Citera
2020-10-29, 11:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En ny förödande våg av smitta hotar – gör rätt nu

https://www.expressen.se/debatt/en-ny-forodande-vag-av-smitta-hotar-gor-ratt-nu/

26 svenska forskare uppmanar nu Folkhälsomyndigheten att inta en mer vetenskaplig hållning till smittskyddsarbetet. Bland annat uppmanas till en betydligt bredare användning av munskydd och man trycker på fördelarna.
Det är djävligt pinsamt så galet Tegnell uttalat sig titt som tätt och hur miserabelt dåligt FHM et al skött hanteringen av denna pandemi. Det är som en djävla konstig klubb av töntiga gubbar som håller på tramsar. Jag blr galen på dem, Wallenstam är den ende som ter sig någorlunda normal i sammanhanget men han får ju inte längre vara med och leka?

Opps, glömde citatet🙈

”Fler nya coronafall i Norge än i Sverige” sa rubrikerna i september. ”Danmark och Norge går om Sverige i nya fall per dag.”
Det såg ut som en infriad profetia: ”Det är ju betydligt fler personer i Sverige som är immuna än vad man är i Norge”, sa Anders Tegnell i juli. ”Så jag tror att vi kommer lindrigare undan om vi får nya vågor under hösten.”

”Nu är läget detta: Sverige testar lika många som Norge och Finland, relativt folkmängd. Men vi har nu varje dag tre och en halv gånger fler fall än Norge och Finland, relativt folkmängd. Danmarks bild liknar vår. Men där testar man nästan fyra gånger mer. Medan en av sextioåtta testade danskar har covid-19 så var senaste svenska siffran (en vecka tidigare) en av tjugosex. Ändå är Danmark mycket mer tättbefolkat.
Hur har det blivit så här?
Det finns bara en förklaring: Sommaren är över, och de har andra smittskyddsregler än vi”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-29 kl. 11:26.
Citera
2020-10-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har kollat på USA:s siffror. Antalet nya fall ökar signifikant. Men dödsfallen ökar bara något, vilket är bra men hur länge varar det!?

Jag förmodar att vi tyvärr kommer få se kraftigt stigande antal dödsfall från USA inom en vecka eller två.

Här kan man se både testning, nya smittade och nya dödsfall:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-05-26..latest&country=~USA&region=World&testsMetric=t rue&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=loc ation&pickerSort=asc

(Testningen har inte ökat särskilt mycket sedan i juli.)

Tendensen har varit tydlig länge, mer smittsamt och mindre dödligt virus. Är ännu mer tydligt i Europa än i USA. Att dödligheten även stiger i Europa beror på att bokstavligt talat alla blir smittade nu, åtminstone i många länder.
Citera
2020-10-29, 11:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej, det ni påstod i februari är ju redan bevisat fel.

Jag däremot har haft rätt i varje ord i tråden.

Jaha, Tegnell sa iofs att risken var nästintill obefintlig att smittan skulle komma till Sverige, att beredskapen var god, det fanns ingen samhällsspridning och Stockholm skulle uppnå flockimmunitet i maj. Inte många rätt där inte.
Citera
2020-10-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Östergötland har rapporterat in. Så vi får inte se någon ökning av dödstalen i Sverige den här veckan.

Va' skönt!

Det är precis som i Nordkorea. De går igenom journaler postumt nu för att hitta undanflykter och trimma ner dödsstatistiken.

-”oj, titta här! Fru Olsson hade visst en infekterad tånagel. Alltså var hennes dödsfall inte enbart från corona. Ta bort henne från statistiken.”

-”oj oj oj, det står här på herr Karlssons dödsbevis att han dog av andningssvikt. Alltså dog han inte primärt av corona. Ta genast bort honom från statistiken!”.
Citera
2020-10-29, 11:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tendensen har varit tydlig länge, mer smittsamt och mindre dödligt virus. Är ännu mer tydligt i Europa än i USA. Att dödligheten även stiger i Europa beror på att bokstavligt talat alla blir smittade nu, åtminstone i många länder.
Oavsett varför, finner jag det sannolikt att dödstalen i USA kommer stiga precis som har skett i flera europeiska länder.

Det började ju i t ex Belgien, Frankrike och UK med stort antal nya smittade. Sedan tog det några veckor innan dödstalen tog fart.

Förutom att USA nu rapporterar ökat antal nya smittade (deras 7-dagars snitt är nu på all-time-high samt stigande (t o m accelerande?)) så är ju inte USA benäget att tidigt och kraftigt agera, som t ex i Tyskland, särskilt inte under tiden med Donald Trump som impotent och förnekande Sitting Duck tills Biden förmodligen tar över i januari. Det är därför jag tror att USA återigen och inom några veckor kommer förlora många själar till covid.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-29 kl. 11:36.
Citera
2020-10-29, 11:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja ser ut som om vi alarmister var de förnuftiga i detta. Det visste vi ju redan i februari.
Och när man i Sverige säger att barn i grundskolan ska fortsätta att gå till skolan trots covid-19 positiv familjemedlem hemma blir man mörkrädd. Alla ska naturligtvis stanna hemma om någon i familjen är sjuk! Det verkar ju som om den asymtomatiska spridningen är väldigt hög. Ingen kan ju skylla på att barnen inte har någon som tar hand om dem då? De har ju hela övriga familjen hemma?

Allting är så förbannat ologiskt att man baxnar. För att uttrycka det milt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in