2020-10-29, 08:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ajdå. Det är verkligen illa. Skåne måste ta till drastiska åtgärder omedelbart.
Uppgifterna om att R är runt 2.0 i Skåne kommer från Carl Johan Sonesson. Han är den moderate ordföranden för regionstyrelsen i Skåne.

Är det han som har drivit att Skåne minsann inte ska ha förhöjd evenemangsgräns i Skåne fr o m söndag? Samma dag (torsdag för en vecka sedan) som regeringen (FHM) gick ut med att gränsen höjs till 300 sa han att Skåne ligger kvar på 60.

Jag är intresserad av om det generellt bubblar i regionerna över usel hantering från FHM:s och regeringens sida och man knyter näven i fickan? Eller är regionerna generellt nöjda med FHM och Regeringen?
Citera
2020-10-29, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det spekuleras i att våg 2 är mer dödlig, vi får verkligen hoppas att det inte stämmer.
Finns det överhuvudtaget något som tyder på att "våg två" skulle bli mer dödlig än den första? Allt talar väl för motsatsen ex. :
* Restriktionerna är desamma (en del av Sveriges förhållningssätt, balanserade och uthålliga restriktioner)
* en större andel av befolkningen är partiellt eller helt immuna (jmf med vid våg 1)
* sjukvården har blivit mkt bättre
* en andel av de som var allra närmast pärleporten strök med våras
* smittspridningen via våg 2 verkar framförallt drivas av unga, som knappt får symptom
* inget talar för mutation till dödligare variant, snarare tvärtom.
Citera
2020-10-29, 08:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mitt barns erfarenheter är att väldigt många i klassen fick sämre studiero när de var hemma med mobiltelefoner och datorer tillgängliga. Men det barnet går på en lugn skola med rätt strikta regler.

Kan nog variera högst väsentligt skulle jag tro. Beror ju på vad för slags studiero man håller hemma också som sagt.

Vad gäller betygen tycker jag det var lite intressant att meritvärdet ökade för de gymnasielever som bedrev studierna på distans i våras. Det genomsnittliga meritvärdet. Det indikerar ju i vart fall att merparten av barnen faktiskt vinner på det hela. Tror man kan lära sig mycket om den här pandemin. Alla lösningar passar inte alla. Många finner det som en stor fördel med distansstudier och andra tycker tvärtom. Mycket beror nog också på vilket stöd och struktur det finns tillgång till i hemmen också.
Citera
2020-10-29, 08:38
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Uppgifterna om att R är runt 2.0 i Skåne kommer från Carl Johan Sonesson. Han är den moderate ordföranden för regionstyrelsen i Skåne.

Är det han som har drivit att Skåne minsann inte ska ha förhöjd evenemangsgräns i Skåne fr o m söndag? Samma dag (torsdag för en vecka sedan) som regeringen (FHM) gick ut med att gränsen höjs till 300 sa han att Skåne ligger kvar på 60.

Jag är intresserad av om det generellt bubblar i regionerna över usel hantering från FHM:s och regeringens sida och man knyter näven i fickan? Eller är regionerna generellt nöjda med FHM och Regeringen?

Eftersom han är moderat och förnuftig så skulle jag tro att han är missnöjd med regeringens hantering. Kan tycka att det borde vara genomskinligt uppifrån genom en pandemi. Det borde vara krav att skolorna rapporterar konstaterade fall på skolor, känns inte demokratiskt att tvingas bli smittad när det rör sig om en samhällsfarlig smitta. Regeringen visar dessutom på väldigt dålig tajming i allt så jag skulle tro att det bubblar på ganska bra men de som blir ekonomiskt drabbade, typ Jonas Gardell, vill att restriktionerna upphävs.
Citera
2020-10-29, 08:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
18 miljoner människor avlider varje år av hjärt- kärlsjukdomar, utan att någon lyfter på ögonbrynen.

En miljon människor har avlidit i covid-19 och länder stänger ned, vilket gör att tusen miljarder dollar har lånats ut i form av räddningspaket.
När du skriver hjärt-kärlsjukdomar, har du satt en hel grupp med sjukdomar mot en enskild sjukdom.
I Stockholms län blir covid vanligaste dödsorsaken i år om man inte klumpar i hopp sjukdomar utan sätter varje enskild sjukdom/dödsorsak mot varandra och inte grupper av sjukdomar.

https://www.sll.se/globalassets/1.-halsa-och-vard/bilagor---nyhet/bilagor-nyheter-2020/region-stockholm-rapport-ces-nr-1-om-covid-19-i-stockholms-lan.pdf
Sida 7.
Citera
2020-10-29, 08:43
Medlem
IMBILDENs avatar
En ny förödande våg av smitta hotar – gör rätt nu

https://www.expressen.se/debatt/en-ny-forodande-vag-av-smitta-hotar-gor-ratt-nu/

26 svenska forskare uppmanar nu Folkhälsomyndigheten att inta en mer vetenskaplig hållning till smittskyddsarbetet. Bland annat uppmanas till en betydligt bredare användning av munskydd och man trycker på fördelarna.
Citera
2020-10-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan nog variera högst väsentligt skulle jag tro. Beror ju på vad för slags studiero man håller hemma också som sagt.

Vad gäller betygen tycker jag det var lite intressant att meritvärdet ökade för de gymnasielever som bedrev studierna på distans i våras. Det genomsnittliga meritvärdet. Det indikerar ju i vart fall att merparten av barnen faktiskt vinner på det hela. Tror man kan lära sig mycket om den här pandemin. Alla lösningar passar inte alla. Många finner det som en stor fördel med distansstudier och andra tycker tvärtom. Mycket beror nog också på vilket stöd och struktur det finns tillgång till i hemmen också.
Stödet i hemmen hjälper inte för en del barn som i tonårstiden aldrig lyssnar på föräldrarna...

Att meritvärdena ökade berodde nog mycket på att barn i stökiga klasser fick en gnutta studiero. Sedan misstänker jag att de fick högre betyg än vad de förtjänade i vissa ämnen (pga att de inte skulle "drabbas" av distansstudierna).
Citera
2020-10-29, 08:46
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En ny förödande våg av smitta hotar – gör rätt nu

https://www.expressen.se/debatt/en-ny-forodande-vag-av-smitta-hotar-gor-ratt-nu/

26 svenska forskare uppmanar nu Folkhälsomyndigheten att inta en mer vetenskaplig hållning till smittskyddsarbetet. Bland annat uppmanas till en betydligt bredare användning av munskydd och man trycker på fördelarna.

Ja ser ut som om vi alarmister var de förnuftiga i detta. Det visste vi ju redan i februari.
Citera
2020-10-29, 08:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Stödet i hemmen hjälper inte för en del barn som i tonårstiden aldrig lyssnar på föräldrarna...

Att meritvärdena ökade berodde nog mycket på att barn i stökiga klasser fick en gnutta studiero. Sedan misstänker jag att de fick högre betyg än vad de förtjänade i vissa ämnen (pga att de inte skulle "drabbas" av distansstudierna).

Tja, frågan är om stökiga tonårsbarn som inte lyssnar på sina föräldrar lyssnar på sina lärare? Jag tror inte det. De flesta av de här barnen har nog ändå trots allt större respekt för sina föräldrar än för lärarna.
Citera
2020-10-29, 08:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja ser ut som om vi alarmister var de förnuftiga i detta. Det visste vi ju redan i februari.

Tja, eller om det var först alldeles i början av mars som jag kom till insikt. Tycker ändå det är tråkigt att så många blir svårt sjuk i Covid19 alldeles i onödan för att Folkhälsomyndigheten målat in sig själva i ett hörn av prestige. De skulle ju kunna pudla och rekommendera detta och hänvisa till en ökad samhällssmitta och WHOs rekommendationer. Så jobbigt borde det inte behöva vara.
Citera
2020-10-29, 08:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Finns det överhuvudtaget något som tyder på att "våg två" skulle bli mer dödlig än den första? Allt talar väl för motsatsen ex. :
* Restriktionerna är desamma (en del av Sveriges förhållningssätt, balanserade och uthålliga restriktioner)
* en större andel av befolkningen är partiellt eller helt immuna (jmf med vid våg 1)
* sjukvården har blivit mkt bättre
* en andel av de som var allra närmast pärleporten strök med våras
* smittspridningen via våg 2 verkar framförallt drivas av unga, som knappt får symptom
* inget talar för mutation till dödligare variant, snarare tvärtom.
Vad som talar för att denne våg kan bli dödligare:

Säsongen nu är hel och därför betydligt längre.

Fler länder är drabbade, vilket gör det svårt att hjälpa varandra så som man gjorde i våras. Skicka sjukvårds personal eller hämta patienter osv.

Det kan gå hur som, situationen är påverkningsbar. Vad som kommer att avgöra dödligheten denna våg är länders olika val av strategi.
Citera
2020-10-29, 08:58
Medlem
varför står det nu helt plötsligt -41 döda (sverige)??

https://c19.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in