2020-10-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det spekuleras i att våg 2 är mer dödlig, vi får verkligen hoppas att det inte stämmer.

Mer smittsam, definitivt, mer dödlig, nej.
Citera
2020-10-29, 08:21
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mina barn har dessa masker. Om jag hamnar i respirator och det är kört så finns det 2 SR-200 i beredskap till dem så de kan säga hej då till sin gamle pappa utan risk för sina liv. Det vore för jävligt att dö ensam. Tyvärr lär det bli så, då jag vet att jag kommer att dö ensam. Men jag planerade annorlunda i alla fall! Mina barn stå sig förhoppningsvis det är en trygghet. Jag lämnar dem inte barskrapade.
Vilket deprimerande inlägg. Du säger ju att du har tillgång till FFP3-masker - använd dem när du går och handlar då, så ska du väl inte behöva gå och dö på grund av det här viruset.

För övrigt så verkar det finnas hyfsat bra munskydd att få tag på i vissa länder - typ motsvarande "N95". Jag har en kusin som bor i östasien som har skickat en massa till mig, och dom funkar bra tycker jag.

Om det är någon av de reguljära skribenterna här i tråden som behöver ett högkvalitetsmunskydd för att skydda sig nu under andra vågen, men inte kan få tag på det, så skicka mig ett PM. Ni kan få ett par av mig gratis.
Citera
2020-10-29, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns garanterat både positiva och negativa aspekter med stängda skolor. Förutom minskad smittrisk, tror jag man kan skriva upp bättre studiero och minskad mobbning på den positiva sidan. På den negativa är minskade sociala kontakter, mindre lärarstöd och att barn i utsatta familjer kan fara illa.
Mitt barns erfarenheter är att väldigt många i klassen fick sämre studiero när de var hemma med mobiltelefoner och datorer tillgängliga. Men det barnet går på en lugn skola med rätt strikta regler.
Citera
2020-10-29, 08:22
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Det spekuleras i att våg 2 är mer dödlig, vi får verkligen hoppas att det inte stämmer.
Kan det bli en ny spanska sjukan?
Citera
2020-10-29, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ajdå. Det är verkligen illa. Skåne måste ta till drastiska åtgärder omedelbart.

Det har dom redan gjort,serru.
Citera
2020-10-29, 08:24
Moderator
Sun Rulers avatar
Så i takt med snabbt ökande smittspridning i Europa och Sverige så väljer Europa att implementera fler restriktioner medan (S)verige öppnar för besök på äldreboenden och för fler besökare på evenemang?!

Den här gången kan (S)verige åtminstone inte skylla på sportlovsresenärerna för nu har vi haft tid att förbättra testkapaciteten, smittspårningen och införa en karantän för hela hushållet vid konstaterad sjukdom.
Citera
2020-10-29, 08:24
Medlem
Citat:

Inte på det sättet.

Blir många fler smittade, så dör ju fler.
Inte att fler av de som smittas dör.

Sen som lever får se hur det går
Citera
2020-10-29, 08:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Taiwan firar 200 dagar utan några nya lokalt överförda fall.

Trots sin närhet till Kina och mycket resor och handel mellan länderna har endast 550 fall och sju dödsfall rapporterats under året. Sedan januari har de dagliga fallen inte överstigit 30 och de flesta har varit importerade.

Taiwan går det bra för, vilka förebilder, de kan det här.

Tragiskt nog ser det riktigt illa ut i Frankrike och Belgien. Macron menar på att andra vågen blir dödligare än första. Vi kan slänga detta med att det bara är en vanlig flunsa i papperskorgen nu eftersom de totala dödstalen kommer att bli långt högre.
Om nu Skåne visar på ett R-tal på över 2 så måste vi i Sverige dra åt livremmen för att förhindra en alltför snabb ökning. Det kan gå väldigt fort när man väl kommit upp i nivåer vi ser nu.
Citera
2020-10-29, 08:26
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det har dom redan gjort,serru.

Ja det är bra, hoppas de är tillräckliga bara.
Citera
2020-10-29, 08:26
Medlem
Testonios avatar
Ett alternativ till förklaring för långtidssjuka i Covid:

Hos somliga covid-drabbade flippar immunsystemet ut och börjar attackera kroppsegna celler.

https://www.nytimes.com/2020/10/27/health/covid-antibodies-autoimmunity.html

+ Finns behandlingar som lindrar
- Du får dras med det resten av ditt miserabla liv. Kronisk inflammatorisk sjukdom.

Munskydd på!
Citera
2020-10-29, 08:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vänd på det istället och fråga de avlidnas anhöriga om de hellre hade haft 60 mille än sin älskade som nu är död?
Det hade inte kostat några 60 millar att köpa in en egen respirator och anställa en egen sköterska för att hålla sin anhöriga vid liv så länge som möjligt. Men många vill hellre ha kvar huset och sina besparingar.
Citera
2020-10-29, 08:29
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ett vanligt år dör 90 000 personer i Sverige. Hittills har knappt 6 000 dött I Corona under året. Man ska inte överdriva.

18 miljoner människor avlider varje år av hjärt- kärlsjukdomar, utan att någon lyfter på ögonbrynen.

En miljon människor har avlidit i covid-19 och länder stänger ned, vilket gör att tusen miljarder dollar har lånats ut i form av räddningspaket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in