2020-10-29, 08:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Något kan inte skapas ut ingenting.

Diskussionen blir docl väldigt svårgreppbar eftersom de flesta som hör Gud tänker på en gubbe med vitt skägg (om man överdriver en smula).

Men en medveten entitet som KAN skapa saker ur ingenting kan det eller kan alltid ha existerat? Är inte det mer komplext?
Citera
2020-10-29, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
En teist är aldrig heller vetande. Det är dessutom uppmuntrat i skriften att tro utan belägg. Det är en dygd.

Om nu ateister som får bevis och upphör att vara teister borde det inte vara så hemskt svårt som det verkar vara att producera dessa bevis men än så länge är det ingen som lyckats vad jag vet. Man tycker ju att det åtminstone på det här forumet borde vara ett par stycken som sitter på dessa fantastiska bevis och kan förmedla dem. Eller hur?
Det går inte att producera bevis, dina spretiga tankar blir mer och mer förvirrade ju mer du vill förstå. Ta en vanlig kaffe och en promenad!
Citera
2020-10-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderhorse
Negativ energi, det låter intressant! Kan du länka till mera information eller förklara närmare?
Jag föreslår att du läser "The theory of everything" av Stephen Hawking men så länge googlade jag fram den här länken åt dig: www.livescience.com/amp/33129-total-energy-universe-zero.html
Citera
2020-10-29, 09:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Finns på ett bibliotek eller bokhandel nära dig. Har ej boken tillhanda för exakta citat men han menar att forskning inom kvantfysik tyder på att universum kan ha uppstått spontant från ingenting utan någon skapare.

"There was never a Big Bang that produced something from nothing. It just seemed that way from mankind's perspective,"

Hawking argued that before the Big Bang real ordinary time was replaced by imaginary time and was in a bent form. "It was always reaching closer to nothing but didn't become nothing."

Det beror på hur man definierar "ingenting".
Jag tvivlar på att han menade ett tomrum med absolut ingenting i det, inte ens energi.
Däremot verkar han säga att desto längre vi tittar bakåt i tiden, desto tätare och mindre blir universum och energi blir mer och mer kondenserad till en punkt.
Förmodligen menar han att universum inte hade yta eller materia.
Vad tror du själv?
Citera
2020-10-29, 09:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Det går inte att producera bevis, dina spretiga tankar blir mer och mer förvirrade ju mer du vill förstå. Ta en vanlig kaffe och en promenad!

Men nyss påstods det ju att just bevis fanns. Konstigt.
Citera
2020-10-29, 10:28
Medlem
Citat:
Men nyss påstods det ju att just bevis fanns. Konstigt.
Japp, du kan påstå vad som helst och då försöker dina tankar hjälpa dej till att få rätt. Så fungerar maskinen, den testar och testar för att aldrig komma fram ...

Fast nu frågas det efter ett bevis på Guds existens. I din värld, som är den enda värld som finns för dej, vad säger du?

Jag säger att frågan är nonsens och har inget slut eller början. Du är före frågan, svaret och upplevelsen, så måste det ha ett namn att uttalas och förstås av vem då?

Gud är ett namn på Den förste och Den störste Allomvetande utan jämförelse, ägande allt och inget. Jesus var tyst vid frågan om Gud den allsmäktige och jag tycker det duger än i dag. Hm!

Religioner är som pappersdrakar i skyn där bakgrunden bara finns och finns ... äger allt och inget.

Haha, orden räcker inte till så tack för idag!
Allt väl
Citera
2020-10-29, 11:14
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Så bra att du kan tala om det för oss! (För knappt mer än hundra år sedan trodde man allmänt att energi inte kunde skapas ur "bara" materia. Upptäckten av radioaktivitet fick oss att modifiera den ståndpunkten en smula.)
Jag antar att du är Gud, eftersom du vet hur det ligger till. Med eller utan skägg!

Då är det fortfarande något som skapas ut något...

Det jag menar är att Gud defineras olika i olika religioner t.ex

Buddhister tror inte på en bestämande gud som ex. Kristna tror på. De tror mer på ett värdsligt tillstånd som man i en bredare bemärkelse definitivt skulle kunna kalla Gud.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-10-29 kl. 11:16.
Citera
2020-10-29, 11:18
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Men en medveten entitet som KAN skapa saker ur ingenting kan det eller kan alltid ha existerat? Är inte det mer komplext?

Då skapar den något ur sig själv eftersom den är allting som existerar.

Vågor på havet uppstår av havet självt. Vågen är inte separerad från havet, den är havet.
Citera
2020-10-29, 12:00
Medlem
juridikfragors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kan Gud skapa något från inget?
haha, utmärkt fråga. nej.
hela livet är så jäkla läskigt.
Citera
2020-10-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juridikfragor
haha, utmärkt fråga. nej.
hela livet är så jäkla läskigt.
Jag har aldrig förstått argumentet ”inget kan komma från ingenting”, samtidigt som många påstår att Gud gjorde precis det.
Var fick Gud materialet till universum ifrån?
Citera
2020-10-29, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Då skapar den något ur sig själv eftersom den är allting som existerar.

Vågor på havet uppstår av havet självt. Vågen är inte separerad från havet, den är havet.
Det krävs mer än bara hav för att vågor ska bildas.
Citera
2020-10-29, 14:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Finns på ett bibliotek eller bokhandel nära dig. Har ej boken tillhanda för exakta citat men han menar att forskning inom kvantfysik tyder på att universum kan ha uppstått spontant från ingenting utan någon skapare.

Jo, men det som emotsäger det är ju att det i så fall endast skett något liknande (att en ofantlig mängd materia uppstått ur tomma intet) en enda gång, vilket inte är ett särskilt troligt scenario eftersom praktiskt taget allt inom universum är cykliskt och repeterande.

Kvantfysiken tyder på att det finns små partiklar som uppstår ur tomma intet, men som sedan nästan omedelbart försvinner igen, det är en annan sak. Universum försvann inte och var heller inte någon liten partikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in