2020-10-29, 07:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Takten på sjukhusinläggningar är högre nu än i våras i Belgien.

Snart passerar de rekordet för antal inlagda covid19 patienter. IVA börjar klättra ordentligt men ligger ju lite fördröjt.

Ser ut som om våg 2 kommer överträffa våg 1 i Belgien. Vi får hoppas att bättre sjukvård ger färre döda än i våras.

https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html
Ja det är ett elände att Belgien ska drabbas så hårt. Igen! Det kan ju inte bara vara det faktum att Belgien är tättbefolkat som gör att de råkar så illa ut. Jag har dålig koll på Belgien. Har även Belgien en inkompetent oempatisk byråkrat som leder deras coronarespons?

Belgien rapporterar 21 000+ nya smittade idag samt 132 nya dödsfall.
Rekord i nya smittade. Antal dödsfall är 7 färre än igår.
(Worldometers)
Citera
2020-10-29, 07:22
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vill nog se vetenskap på det där innan jag uttalar mig bestämt.

Frågan är varför när vi redan ser mer än 10% med långtidseffekter efter 7 månader i andra länder.

Här är en Sam Harris-podcast med Nicholas Christakis där Sam blir bortsnackad på området:

https://www.youtube.com/watch?v=4hnxUrD_7R0
Citera
2020-10-29, 07:24
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja det är ett elände att Belgien ska drabbas så hårt. Igen! Det kan ju inte bara vara det faktum att Belgien är tättbefolkat som gör att de råkar så illa ut. Jag har dålig koll på Belgien. Har även Belgien en inkompetent oempatisk byråkrat som leder deras coronarespons?

Belgien rapporterar 21 000+ nya smittade idag samt 132 nya dödsfall.
Rekord i nya smittade. Antal dödsfall är 7 färre än igår.
(Worldometers)

Kan det vara så att länder som körde lockdowns drabbas hårdast? Verkar inte gå bra för Italien och Spanien heller, de körde också lockdowns.
Citera
2020-10-29, 07:24
Medlem
arbetets avatar
Wow! Sverige är alltså unikt och har 20% seroprevalens bland befolkningen. Hur gick det till? Och framförallt vilka studier finns där?

Kort sagt, vad har vi som inga andra länder har?
Citera
2020-10-29, 07:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kan det vara så att länder som körde lockdowns drabbas hårdast? Verkar inte gå bra för Italien och Spanien heller, de körde också lockdowns.
Går det bra för Sverige? Är Norge och Finland en katastrof?
Citera
2020-10-29, 07:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Även om du har rätt i sak så tror jag inte att ditt resonemang håller hela vägen. Att smittan minskade när skolorna stängde beror på flera samverkande orsaker:
- sommarvädret (sol leder till mer utevistelse, dock så är luften torrare i april och maj än i juni - vi hade dock en ovanligt kall maj vilket ställde till det för oss)
- fler familjer flyttade ut till sommarhus från lägenheterna i stan
- direkt efter skolavslutningen så gick en del på semester
- färre resenärer och mindre trängsel i kollektivtrafiken
- barnen var inte i skolan (jag är, baserat på egen erfarenhet, en av de som verkligen tror att det smittats många i skolan, men det innebär inte att denna orsaken är allenarådande).

Jag har ett barn som hade distansundervisning hela våren, det barnet mådde verkligen inte bra av det och det är därför inte något som jag rekommenderar. Många högstadiebarn skulle ha ännu större bekymmer med distansundervisning än vad gymnasieeleverna har (även om mitt andra barn inte skulle ha några som helst bekymmer med detta).

Sista stycket, jag delar din uppfattning här men det jag önskar är att regeringen tar större ansvar för att skydda lärare ur någon riskgrupp eller som har familjemedlemmar i riskgrupp. Det gör man inte idag och det är skandal anser jag.
Citera
2020-10-29, 07:30
Avslutad
Tjeckien rapporterade 182 avlidna igår, vart skall det stoppa där? När detta är över lär dom ha haft fler avlidna än oss.
Citera
2020-10-29, 07:30
Medlem
Det spekuleras i att våg 2 är mer dödlig, vi får verkligen hoppas att det inte stämmer.
Citera
2020-10-29, 07:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Wow! Sverige är alltså unikt och har 20% seroprevalens bland befolkningen. Hur gick det till? Och framförallt vilka studier finns där?

Kort sagt, vad har vi som inga andra länder har?
Var står det?
Citera
2020-10-29, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, men det är färre än antalet beräknade fall utifrån slumpmässiga PCR-tester och antikroppstester.

Ökningen av smittan nu tyder på att antingen antalet smittade har varit mycket lägre än uppskattningarna eller att en eventuell immunitet är extremt kortvarig.
Citera
2020-10-29, 07:38
Medlem
Intressant att se hur smittan i Kina utvecklas.

9:40 a.m. China reports 47 new confirmed cases for Wednesday, up from 42 a day earlier and the highest daily increase in more than two months. Of the new cases, 23 were local infections in Xinjiang involving previously asymptomatic patients following a mass infection reported in Kashgar. The rest were imported infections originating from overseas.

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/Coronavirus-Free-to-read/Coronavirus-latest-France-and-Germany-thrust-back-into-lockdown
Citera
2020-10-29, 07:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Var står det?
Jag gick igenom nattens diskussioner i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in