Citat:
Ursprungligen postat av
givemeyourmoney
Hur många känner du som har haft corona. själv diagnostiserade går bort?
Om du säger att självdiagnosticerade går bort så blir det svårt, de flesta jag känner i Sverige som hade Covid hade det i våras när man bara testade de som togs in på sjukhus. Verifierat med någon form av test så känner jag väl runt 200 personer som har haft Covid, mer än hälften av dem är arbetskollegor i andra länder och deras familjer. Framförallt folk i Storbritannien (London), USA (Kalifornien och New York) och Spanien (Madrid). Svenskarna är till stor del arbetskollegor och deras familjer i Stockholm, mina barns kompisars föräldrar, samt grannar där jag bor. Alla i dessa familjer har inte testats, men jag räknar med de i samma familj som jag vet har varit sjuka samtidigt som någon som testats. Ca tio av dessa 200 har varit inlagda på sjukhus, tre har legat i respirator (varav två har varit under 50 år). Ingen har dött. I dessa familjer finns det säkerligen ett antal asymptomatiska fall också (jag känner till åtminstone 5-6 stycken bara i dessa familjer, baserat på att de testats för antikroppar i efterhand). I denna gruppen så är min bedömning (baserat på vad de berättar för mig) att klart fler än 1/5 fortfarande har störningar i smak/luktsinnena.
Ja, jag känner väldigt mycket folk via jobbet. Som jag skrivit tidigare så har jag en rätt så internationellt ledande position på företaget jag arbetar för.
Går jag utanför mina bekantas närmaste direkta familjer så känner jag via ytterligare ett led till omkring 50 dödsfall i Sverige. Då pratar vi om att en bekant till en bekant har en nära släkting som dött. En av assistenterna på mitt jobb har tre kompisar som förlorat en förälder i Covid, bara för att ge ett exempel. Dessa räknar jag absolut inte in för då blir det för långt bort och då blir det bara hörsägen av det.
Om vi istället vänder på det och säger att de som har haft smak och luktbortfall i mars, april och maj har haft Covid och att de i samma familj skall räknas in, ja då blir det väldigt många fler som har haft Covid som jag känner. Då pratar vi säkert om en bra bit över tusen personer. Här har jag dock inte ens gjort en bedömning av hur många som skulle ha kvarvarande symtom då jag inte ens vet hur många de är. Alla berättar ju inte allt. Men om jag skulle kunna titta på mina närmaste grannar och bekanta (förutom de jag nämnde ovan) så får jag bara där runt 200 personer till som jag känner som haft Covid. Det var i våras ett stort utbrott där jag bor, delvis drivet av smittspridning i högstadieskolan efter att en idrottsförening varit utomlands och 3/4 av dessa blivit sjuka. Vi vet att det var Covid eftersom nära anhöriga till ett par av dessa lades in på sjukhus (en av dessa räknade jag in i kategorin ovan med de jag känner med Covid). De flesta familjer där jag bor som har barn i högstadiet har varit sjuka under våren. I princip alla de vuxna i dessa familjer har haft smak och luktbortfall och min bedömning är att runt 1/5 fortfarande har det (baserat på vad de själva säger).
Så, sammanfattningsvis så tycker jag faktiskt att jag har ett rätt OK underlag för att påstå att runt 1/5 av de jag känner som har haft Covid har kvarstående störningar i smak/lukt. Jag själv har det inte (egentligen har jag nog lite störningar fortfarande men jag har tränat upp smaklökarna igen så pass att jag inte anser att det är ett problem längre, men jag tycker att kryddstark mat är mycket starkare nuförtiden). Min fru har dock kvarstående problem fem månader efter att hon hade Covid (tyvärr smakar inte hennes mat lika bra längre, jag har varit tvungen att ändra min kryddning av maten för hennes skull också).
När vi ändå håller på så kan jag också berätta att jag inte känner någon vars familjemedlemmar under 30 år blivit särskilt sjuk. För dessa har det varit som en kraftigare förkylning som mest. För de flesta över 30 år som jag känner så har det varit som en vanlig influensa med feber, muskelvärk, huvudvärk, lättare hosta. En del har haft ont i halsen, en del har haft problem med magen. En del över 30 år har bara haft något enstaka av symtomen, en del har haft hela listan (som jag hade). En av grannarna låg på IVA i flera veckor. Vi var övertygade om att en nära bekants mamma med kol (sedan ca 20 år) skulle avlida, men hon är numera friskare än på många år efter att ha vårdats på sjukhus för sin Covid. Det går olika bra för olika personer...