2020-10-29, 06:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kyssar och kramar har det inte varit så mycket av i Italien. Däremot så var det många som i somras åkte på semester till andra länder kring Medelhavet (snacka om att gå över ån efter vatten ...) och kom tillbaka smittade. Vidare så tyckte ungdomarna att de var oövervinnliga och att livet var till för att festa sig genom.
Beträffande ungdomarna ska de dock ha lite heder nu - väldigt många av dem går frivilligt och testar sig.

BTW, en väldigt stor andel (närmare 60 %) av de som man har testat därnere är asymptomatiska. Medelåldern på de som visat sig vara positiva är 53 år.

Mitt fetade, mycket intressant!
Citera
2020-10-29, 06:40
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag har en egen teori varför smittan ökar så otroligt snabbt just nu. Det känns som det är kopplat till skolan trots allt. Kan det vara så att yngre skolbarn har haft en egen tyst asymtomatisk smittspridning som när den blir tillräckligt omfattande spiller över på övriga samhället på ett överreraskande snabbt sätt?

Låter rimligt.
Vet släktingar som får hem brev om att de äe bekräftad covid hos personal/elever på skolor/förskolor. Verksamheterna pågår ju som vanligt ändå förutom att den smittade individen är hemma. Men hur många har hen smittat?
Citera
2020-10-29, 06:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tyskland har alltså gett upp smittspårningsarbetet enligt Merkel. Merparten av infektionerna i landet kommer nu från okänd källa då infektionerna överskrider möjligheten att smittspåra effektivt. Ni tomtar i denna tråd som propagerade för att smittspårning var den enskild viktigaste faktorn till att hantera detta virus underskattade svårigheten visade det sig. Lyckade Norge registrerar även dem över 400 fall. Vi får väl se hur länge deras smittspårningsarbete håller stången. Jag tror det kollapsar i November någon gång. Med det sagt kommer nog inte dödligheten öka speciellt mycket i Norge.
Det där låter som en halmgubbe. Jag tvivlar starkt på att det fanns en grupp skribenter här som menade att smittspårning var den enskilt viktigaste faktorn.

Vad har du för källa till att de gett upp smittspårningen?

Även om det skulle vara sant att de skulle ha gett upp smittspårningen så kan den ha gjort stor nytta hittills med att bromsa virusets framfart och rädda liv. Och den kan ju återupptas igen när lockdown haft effekt.

Och jag begriper inte skadeglädjen över att Tyskland eventuellt redigerar sina metoder. De har haft många färre dödsfall än vi per kapita (mindre än en fjärdedel). De har därmed troligen mycket färre långtidssjuka. Och mycket mindre vårdskuld. Jag har inte hört att Tyskland skulle drabbats av sämre ekonomi än Sverige, men det kanske de har eller!?

För mig är det uppenbart att Tyskland hanterat detta mycket bättre än Sverige. Och det har de gjort med kompetens och omtanke gentemot folket inklusive de äldre. Betänk också att deras förutsättningar avseende befolkningstäthet varit mycket sämre än Sveriges.

Du och vi alla borde på ett positivt sätt vara intresserade av hur Tyskland gör eftersom de gör det bättre. Vi kan lära oss av dem.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-29 kl. 06:51.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Vad för vård får de med "milda" symptom? 446 är på sjukhus.
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Håller med tänker samma sak! Umgås du med vänner under helgerna träffar folk osv eller undviker du det så gott det går?

Undviker så gott det går. Men tar lunch med kompisar ett par gånger i veckan. På säkra krogar, gärna efter 1300.
Citera
2020-10-29, 06:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Takten på sjukhusinläggningar är högre nu än i våras i Belgien.

Snart passerar de rekordet för antal inlagda covid19 patienter. IVA börjar klättra ordentligt men ligger ju lite fördröjt.

Ser ut som om våg 2 kommer överträffa våg 1 i Belgien. Vi får hoppas att bättre sjukvård ger färre döda än i våras.

https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html
Citera
2020-10-29, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte mer än FHMs olika siffror på 5% till 10% som haft det. Jag utgick ju här ifrån att runt var 5:e som jag känner som haft den fortfarande har problem med smak och luktbortfall. Och eftersom Expressen säger att 150000 har kvarvarande problem så utgick jag från den siffran. Resultatet blir rimliga siffror baserat på FHMs egna siffror.

Slutsats, det är inte otroligt att 150000 har kvarvarande problem av sin Covidinfektion, något som ifrågasattes.
Jag vill nog se vetenskap på det där innan jag uttalar mig bestämt.
Citera
2020-10-29, 07:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag har en egen teori varför smittan ökar så otroligt snabbt just nu. Det känns som det är kopplat till skolan trots allt. Kan det vara så att yngre skolbarn har haft en egen tyst asymtomatisk smittspridning som när den blir tillräckligt omfattande spiller över på övriga samhället på ett överreraskande snabbt sätt?

Det är precis så det går till. Det har jag tjatat om länge nu.
Förnekarna i tråden säger dock att vi har fel, för "alla andra länder har ju nu öppnat sin skolor"

Kan det möjligen vara därför smittan också sprids i "alla andra länder" nu i rekordfart?

Tittar man på Sverige är det så klockrent att smittan på allvar störtdök när vi fick sommarlov. Lika säkert som amen i kyrkan började det detekteras betydligt fler coronasmittade 4 veckor efter skolstart och antalet har bara ökat sedan dess. De som dillade om att vi inte skulle få någon andra våg pga av att befolkningen byggt upp en massa immunitet genom antikroppar, t-celler och b-celler och gud vet vad har ju visat sig ha tokfel. Den andra vågen är här nu, då vi har ökad smitta i nästan alla regioner på alla platser. Smittan ökar i stort sett i varenda kommun så det här snackat om att vi bara skulle få enstaka klusterfall har också visat sig vara tokfel.

Vill man minska smittan i samhället på allvar finns det egentligen bara ett sätt att göra det effektivt. Stäng skolorna och inför distansundervisning.
Citera
2020-10-29, 07:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Lombardiet och lockdownländerna byggde inte upp någon immunitet p g a av just hård lockdown, det borde t o m du förstå. Norra Italien blev dessutom tagna på sängen, med en väldigt gammal befolkning och kraschad sjukvård.

Den här tråden tar livet av dig psykiskt. Lämna och sök hjälp, nu!

Det var ju först när smittan spårade ur fullständigt i Lombardiet som lockdown infördes. Det är också den region i Italien som uppvisade flest personer med antikroppar. Många av de som blev inlagda på intensivvård i Lombardiet var i 50-årsåldern. Nu tycks de vara tillbaks på ruta 1 igen, med rekordmånga smittade.
Citera
2020-10-29, 07:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tyskland har alltså gett upp smittspårningsarbetet enligt Merkel. Merparten av infektionerna i landet kommer nu från okänd källa då infektionerna överskrider möjligheten att smittspåra effektivt. Ni tomtar i denna tråd som propagerade för att smittspårning var den enskild viktigaste faktorn till att hantera detta virus underskattade svårigheten visade det sig. Lyckade Norge registrerar även dem över 400 fall. Vi får väl se hur länge deras smittspårningsarbete håller stången. Jag tror det kollapsar i November någon gång. Med det sagt kommer nog inte dödligheten öka speciellt mycket i Norge.

Sverige gav upp smittspårning i ett läge då det var fullt möjligt att fortsätta. De ansåg det förnuftigare att låta ett okänt virus sprida sig i lagom takt genom befolkningen. Detta beslut grundade de på mycket knapphändig information om sagda virus. De var övertygade om att covid skulle bete sig som andra influensor.

Djävla galenskap.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-29 kl. 07:19.
Citera
2020-10-29, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Hur många känner du som har haft corona. själv diagnostiserade går bort?

Om du säger att självdiagnosticerade går bort så blir det svårt, de flesta jag känner i Sverige som hade Covid hade det i våras när man bara testade de som togs in på sjukhus. Verifierat med någon form av test så känner jag väl runt 200 personer som har haft Covid, mer än hälften av dem är arbetskollegor i andra länder och deras familjer. Framförallt folk i Storbritannien (London), USA (Kalifornien och New York) och Spanien (Madrid). Svenskarna är till stor del arbetskollegor och deras familjer i Stockholm, mina barns kompisars föräldrar, samt grannar där jag bor. Alla i dessa familjer har inte testats, men jag räknar med de i samma familj som jag vet har varit sjuka samtidigt som någon som testats. Ca tio av dessa 200 har varit inlagda på sjukhus, tre har legat i respirator (varav två har varit under 50 år). Ingen har dött. I dessa familjer finns det säkerligen ett antal asymptomatiska fall också (jag känner till åtminstone 5-6 stycken bara i dessa familjer, baserat på att de testats för antikroppar i efterhand). I denna gruppen så är min bedömning (baserat på vad de berättar för mig) att klart fler än 1/5 fortfarande har störningar i smak/luktsinnena.

Ja, jag känner väldigt mycket folk via jobbet. Som jag skrivit tidigare så har jag en rätt så internationellt ledande position på företaget jag arbetar för.

Går jag utanför mina bekantas närmaste direkta familjer så känner jag via ytterligare ett led till omkring 50 dödsfall i Sverige. Då pratar vi om att en bekant till en bekant har en nära släkting som dött. En av assistenterna på mitt jobb har tre kompisar som förlorat en förälder i Covid, bara för att ge ett exempel. Dessa räknar jag absolut inte in för då blir det för långt bort och då blir det bara hörsägen av det.

Om vi istället vänder på det och säger att de som har haft smak och luktbortfall i mars, april och maj har haft Covid och att de i samma familj skall räknas in, ja då blir det väldigt många fler som har haft Covid som jag känner. Då pratar vi säkert om en bra bit över tusen personer. Här har jag dock inte ens gjort en bedömning av hur många som skulle ha kvarvarande symtom då jag inte ens vet hur många de är. Alla berättar ju inte allt. Men om jag skulle kunna titta på mina närmaste grannar och bekanta (förutom de jag nämnde ovan) så får jag bara där runt 200 personer till som jag känner som haft Covid. Det var i våras ett stort utbrott där jag bor, delvis drivet av smittspridning i högstadieskolan efter att en idrottsförening varit utomlands och 3/4 av dessa blivit sjuka. Vi vet att det var Covid eftersom nära anhöriga till ett par av dessa lades in på sjukhus (en av dessa räknade jag in i kategorin ovan med de jag känner med Covid). De flesta familjer där jag bor som har barn i högstadiet har varit sjuka under våren. I princip alla de vuxna i dessa familjer har haft smak och luktbortfall och min bedömning är att runt 1/5 fortfarande har det (baserat på vad de själva säger).

Så, sammanfattningsvis så tycker jag faktiskt att jag har ett rätt OK underlag för att påstå att runt 1/5 av de jag känner som har haft Covid har kvarstående störningar i smak/lukt. Jag själv har det inte (egentligen har jag nog lite störningar fortfarande men jag har tränat upp smaklökarna igen så pass att jag inte anser att det är ett problem längre, men jag tycker att kryddstark mat är mycket starkare nuförtiden). Min fru har dock kvarstående problem fem månader efter att hon hade Covid (tyvärr smakar inte hennes mat lika bra längre, jag har varit tvungen att ändra min kryddning av maten för hennes skull också).

När vi ändå håller på så kan jag också berätta att jag inte känner någon vars familjemedlemmar under 30 år blivit särskilt sjuk. För dessa har det varit som en kraftigare förkylning som mest. För de flesta över 30 år som jag känner så har det varit som en vanlig influensa med feber, muskelvärk, huvudvärk, lättare hosta. En del har haft ont i halsen, en del har haft problem med magen. En del över 30 år har bara haft något enstaka av symtomen, en del har haft hela listan (som jag hade). En av grannarna låg på IVA i flera veckor. Vi var övertygade om att en nära bekants mamma med kol (sedan ca 20 år) skulle avlida, men hon är numera friskare än på många år efter att ha vårdats på sjukhus för sin Covid. Det går olika bra för olika personer...
Citera
2020-10-29, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är fler än antalet bekräftade fall.

Ja, men det är färre än antalet beräknade fall utifrån slumpmässiga PCR-tester och antikroppstester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in