Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det är precis så det går till. Det har jag tjatat om länge nu.
Förnekarna i tråden säger dock att vi har fel, för "alla andra länder har ju nu öppnat sin skolor"
Kan det möjligen vara därför smittan också sprids i "alla andra länder" nu i rekordfart?
Tittar man på Sverige är det så klockrent att smittan på allvar störtdök när vi fick sommarlov. Lika säkert som amen i kyrkan började det detekteras betydligt fler coronasmittade 4 veckor efter skolstart och antalet har bara ökat sedan dess. De som dillade om att vi inte skulle få någon andra våg pga av att befolkningen byggt upp en massa immunitet genom antikroppar, t-celler och b-celler och gud vet vad har ju visat sig ha tokfel. Den andra vågen är här nu, då vi har ökad smitta i nästan alla regioner på alla platser. Smittan ökar i stort sett i varenda kommun så det här snackat om att vi bara skulle få enstaka klusterfall har också visat sig vara tokfel.
Vill man minska smittan i samhället på allvar finns det egentligen bara ett sätt att göra det effektivt. Stäng skolorna och inför distansundervisning.
Även om du har rätt i sak så tror jag inte att ditt resonemang håller hela vägen. Att smittan minskade när skolorna stängde beror på flera samverkande orsaker:
- sommarvädret (sol leder till mer utevistelse, dock så är luften torrare i april och maj än i juni - vi hade dock en ovanligt kall maj vilket ställde till det för oss)
- fler familjer flyttade ut till sommarhus från lägenheterna i stan
- direkt efter skolavslutningen så gick en del på semester
- färre resenärer och mindre trängsel i kollektivtrafiken
- barnen var inte i skolan (jag är, baserat på egen erfarenhet, en av de som verkligen tror att det smittats många i skolan, men det innebär inte att denna orsaken är allenarådande).
Jag har ett barn som hade distansundervisning hela våren, det barnet mådde verkligen inte bra av det och det är därför inte något som jag rekommenderar. Många högstadiebarn skulle ha ännu större bekymmer med distansundervisning än vad gymnasieeleverna har (även om mitt andra barn inte skulle ha några som helst bekymmer med detta).