2020-10-28, 19:36
Medlem
Vagas avatar
När man köper spaghetti, makaroner, whatever står det på paketen att en portion = 1 dl men jag undrar om det verkligen är en vanlig mängd som folket kokar upp där hemma? Själv går det åt mellan 1.5-2 dl beroende på hunger för mig. Kan knappast klassas som överviktig.

Är 1 dl verkligen en lagom portion per person när ni kokar makaroner eller hur mycket använder ni?
Citera
2020-10-28, 19:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
När man köper spaghetti, makaroner, whatever står det på paketen att en portion = 1 dl men jag undrar om det verkligen är en vanlig mängd som folket kokar upp där hemma? Själv går det åt mellan 1.5-2 dl beroende på hunger för mig. Kan knappast klassas som överviktig.

Är 1 dl verkligen en lagom portion per person när ni kokar makaroner eller hur mycket använder ni?

Det är en lagom potion om man äter 2-3 potioner.
Citera
2020-10-28, 19:41
Medlem
Horleifs avatar
Citat:

Brukar funka rätt bra. Tar 2 ibland om jag är jävligt hungrig
Citera
2020-10-28, 19:44
Medlem
Det blir väl bra för tanten som gjort receptet.

Eller om man äter förrätt, varmrätt och efterrätt med bröd därtill.

Skulle själv tagit det dubbla, minst.
Citera
Medlem
Man ska absolut inte läsa sig blind på "portioner" när det handlar om mat. Aldrig sett det stämma på matvarorna.

Vissa matrecept är ju inte konstiga också, 4 portioner så räcker det knappt till 2 personer. Och jag är långt ifrån överviktig
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

En portion är inte lika med en måltid, många gör det misstaget.
För en normalt hungrig vuxen svensk, så runt 2-3dl, om man kompletterar med kött och grönsaker.
Då blir det en måltid.
Citera
2020-10-28, 19:45
Medlem
MrBabyBoys avatar
1 DL låter väldigt lite...
Citera
2020-10-28, 19:52
Medlem
Citat:

Hur skjutton måttar du 1 dl spaghetti? Köp en våg som normalt folk. 100g per portion.
Citera
2020-10-28, 19:54
Medlem
2 dl makaroner är perfekt för mig.
Citera
2020-10-28, 19:56
Medlem
2 dl lite drygt brukar det bli, och då med en del tillbehör (kött, grönsaker) också.
Citera
2020-10-28, 19:57
Medlem
Luxuss avatar
3dl makaroner är en rejäl portion, man klarar sig även på 2,5.
Citera
2020-10-28, 20:00
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

1 dl makaroner bör vara 50-60 gram. Innehåller 75% kolhydrater. 37 gram kolhydrater i 1 dl makaroner.
Det finns inte så mycket näring i makaroner och det är inte bra mat heller. Jag skulle nog slå till på 2 dl makaroner jag okokta då, till en måltid.

Jag vet ej vilket kolhydratbehov du har men jag kör på 100 till 200 gram per dag max. Kroppen behöver inte mera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in