Citat:
Ursprungligen postat av
Minnimus
Jeg reagerer også sterkt på hans oppførsel innledningsvis, de første dagene AE var forsvunnet. Han ønsket ikke å ta kontakt med kidnapperne men ville «sitte stille i båten». AE var sterk og ville kunne forsvare seg....! Ville ikke betale, ei heller kommunisere. Dette mener jeg er stikk motsatt av hva de fleste ville gjøre i en akutt kidnppingssituasjon. Jeg tror man vil gjøre hva som helst for å forsøke å få kidnappere i tale, få livsbevis og forsøke å oppnå kontakt. Jeg kan heller ikke forstå at de voksne barna var enige eller aksepterte denne taktikken om taus front.
Jeg synes det var ganske lett å forstå. Datteren beskriver det ganske godt i bekymringsbrevet og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor de tenkte slik. Plattformen som ble brukt var ikke mulig å kommunisere på eller få et livsbevis.
Og en ting til som ikke blir så mye nevnt, men som er viktig. Dette er fra Nettavisen :
"Nettavisen får opplyst at Tom Hagen overfor etterforskeren innrømmet at den frivillige forsvinningen var noe av det første han tenkte på i den første perioden etter forsvinningen. Han håpet også at det var slik.
«Det kunne føre til at hun kunne komme tilbake», sa han til etterforskeren som avhørte ham.
Dette var også noe «han tenkte nøye gjennom fra første dag».
Videre i avhøret forklarte Tom Hagen at han hadde snakket med et familiemedlem som fortalte at hun håpet at Anne-Elisabeth var lurt av en religiøs sekt, det hadde hun sett på TV.
«Da vil det være større sjanse for at hun kommer tilbake», gjentok Tom Hagen."
Det må være en grunn til at de tenkte frivillig forsvinnig. AE beskrives som utadvent, blid og sosial, men det er ikke sikkert vi har fått vite alt om hennes personlighet eller interesser. Hva er den spåtjenesten hun har likt/fulgt med på på facebook f.eks ?. En side som oppfordrer folk til å bruke penger på å ringe inn for å bli spådd. En side som folk flest vil se på som tull og tøys.
Hvorfor likte hun denne siden ?
Hadde hun alternative interesser ? Var hun lettlurt ? Har hun satt seg i gjeld på slike ting ? Noen hun har betrodd seg til ? Noen her har skrevet at hun var deprimert. Dette vet jeg ikke noe om. Det er foreløpig å annse som rykter, men hvis ryktene stemmer, så vet jeg at deprimerte oftere enn andre er på søken etter "meningen med livet" og alternative interesser.
Alt dette er bare spekulasjoner fra min side som vi alle her driver med, men jeg tenker her at det er _noe_ som fikk familien til å tenke på frivilig forsvinning.