2020-10-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Låter konstigt då inte ens så många är bekräftat smittade. Andelen av mig veterligen bekräftat smittade med långvariga problem ligger så vitt jag vet på noll (med undantag för smakbortfall som kanske inte är ett livshotande problem), så det bör ju innebära att jag antingen känner oerhört friska människor, att antalet smittade är långt högre än än bekräftat (nog för att det finns ett stort mörkertal, men så stort kan det knappast vara) eller så stämmer inte expressens påstående. Jag lutar åt det sistnämnda
Var och varannan som jag känner som haft Covid har smakbortfall. En av fem i alla fall...

Jag gissar att det är detta som många svarar med. Jag känner dock flera som har långvariga problem av annat slag också, exempelvis blodförtunnande för resten av livet pga blodproppar av Covid, kraftigt försämrad lungkapacitet mm.
Citera
2020-10-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Var och varannan som jag känner som haft Covid har smakbortfall. En av fem i alla fall...

Jag gissar att det är detta som många svarar med. Jag känner dock flera som har långvariga problem av annat slag också, exempelvis blodförtunnande för resten av livet pga blodproppar av Covid, kraftigt försämrad lungkapacitet mm.
Men 150000 verkar väl i överkant, va?
Citera
2020-10-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kulmen kommer i Mars / April -21. Det är tyvärr inget som står i mänsklig makt att förändra.

Är helt omöjligt att en ökning i den takt som pågår i Frankrike/Belgien, ja även Sverige, kommer pågå konstant till mars/april. I så fall skulle hela befolkningen bli smittad flera gånger om.
Citera
2020-10-28, 23:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Verkar märkligt. Vi har väl bara 80000 konstaterat smittade . . . .
Bara de som behövde sjukhusvård mars-juni fick testa sig, det fanns ju en massa sjuka människor som låg hemma.
Citera
2020-10-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tack för att du tagit dig tid att göra en sådan sammanställning. Jag tror USAs nummer kommer att stiga under natten då de normalt gör det. Och Tjeckiens siffror ser konstiga ut, en halvering av antalet nysmittade sedan igår.

Tjeckerna kör två uppdateringar om dan. Imorgon bitti blir dagens siffror fullständiga, kvällssiffran är nog för 00-14 eller liknande.
Citera
2020-10-28, 23:47
Medlem
Citat:
Låter konstigt då inte ens så många är bekräftat smittade. Andelen av mig veterligen bekräftat smittade med långvariga problem ligger så vitt jag vet på noll (med undantag för smakbortfall som kanske inte är ett livshotande problem), så det bör ju innebära att jag antingen känner oerhört friska människor, att antalet smittade är långt högre än än bekräftat (nog för att det finns ett stort mörkertal, men så stort kan det knappast vara) eller så stämmer inte expressens påstående. Jag lutar åt det sistnämnda

Med 5927 döda och en dödlighet på 0,6% så har ju nästan 1 miljon svenskar redan haft covid-19, och om 150000 av dem har långvariga problem efter sjukdomen så skulle det alltså röra sig om ca 15 % av de coronasjuka.
Är dödligheten lägre än 0,6 % så sjunker också siffran 15% med samma proportion.
Citera
2020-10-28, 23:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agape
Var på UMAS i dag och alla ssk och läkare jag träffade/såg bar ansiktsmask. Även de personer som sitter vid ingången och frågar om man har symtom bar ansiktsmask. Heja Malmö!

Det värmer mitt skånska hjärta att det är gott gry i skåningarna, ge Tegnell vad han tål! Skicka ett mail till Tegnell om dina iakttagelser!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Men 150000 verkar väl i överkant, va?
Inte om 750 000 redan haft Covid. 750 000/5=150 000
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Bara de som behövde sjukhusvård mars-juni fick testa sig, det fanns ju en massa sjuka människor som låg hemma.
OK, hur många har smittats då, menar du?
Citera
2020-10-28, 23:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det är en undersökning som gjorts av Novus för några månader sedan. Siffror som kommit från annat håll säger minst 25 000 men det är långt fler menar jag.

Vetenskapensvärld kommer att ta upp detta nästa vecka om du vill få riktig information. En känd utrikeskorre beskriver hur det känns, det är det värsta han varit med om så här långt. Komer inte ihåg hans namn just nu men det var inslag ikväll på nyheterna.
Citera
2020-10-28, 23:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Frankrikes president Macron sågar Tegnells flockimmunitetstrategi - skulle leda till massdöd på 400000 döda fransmän

Frankrikes president meddelar att landet inte kapitulerar och kommer att ta fighten. Inget är mer viktigare än mänskligt liv.

källa guardian

Hur många pungsparkar kan Tegnell ta innan han måste kasta in handduken? Han kanske är en kastrat?

Edit:
Personligen klarar jag nog bara en eller snarare en halv. Så det får man ju ge honom creds för.
Citera
2020-10-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte om 750 000 redan haft Covid. 750 000/5=150 000
OK. I så fall är ju IFR ganska låg, för covid-19.

Har du någon källa till at 750000 har smittats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in