2020-10-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Expressen skriver:
"Enligt en Novus-undersökning har drygt 150 000 svenskar långvariga covidproblem."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/eu-coronavaccin-kommer-till-eu-i-april/

Kan det stämma?
Verkar märkligt. Vi har väl bara 80000 konstaterat smittade . . . .
Citera
2020-10-28, 23:04
Medlem
Mellan 5-10% behöver sjukhusvård när de drabbas av covid-19, bra att tänka på ifall smittspridningen eskalerar och sjukvården riskerar att klappa ihop.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2020-10-28 kl. 23:08.
Citera
2020-10-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Länder som Frankrike, Spanien och Tyskland vågar stänga ned när smittan går bananas.

Jag bävar för när det börjar bli fullt på sjukhusen här i Sverige. Det kan gå snabbt.

Jag tror inte att den svenska regeringen tänker sig genomföra egentligen någonting för att begränsa smittan. Samtidigt är vi ett av de länder i Europa som har lägst beredskap inom vården. Ingen bra kombination. Utesluter inte massdöd närmaste månaderna.

Nej regeringen verkar handlingsförlamad och Löfven är lika kompetent som en guldfisk.
Tegnell kommer bara att försinka testningen och sluta räkna som i mars. Sen kommer man att tvingas till ett gigantiskt triage och att inte skicka ambulans till äldre.
Citera
2020-10-28, 23:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Ingen som ifrågasätter detta. Men vad är din medicin nu när senaste dygnet visade högsta siffrorna sen mid-march.

Sitta still i båten och hoppas att den knullsugna 20-35 års gruppen håller händerna på täcket. ?

Eller skall vi kanske göra nånting åt att smittan nästan fördubblas varje 50:e timma? Just i dessa i ålderskluster.

Skoj bara å höra om du har några repressiva förslag eller vill du mest att viruset skall grassera genom samhället, å så får vi sen laga efter läge?

Jag har inget bra förslag på medicin för Belgien, de valde lockdownmetoden vilken jag anser är dumdristig.

För svensk del tycker jag att det fungerar som sig bör, lokala restriktioner där det behövs, lättnader där det är görligt, bara att tuffa på tills det ebbar ut, finns ingen quickfix trots att lockdown låter som en sådan.

I princip, ja, viruset måste gracera en tid under kontrollerade former innan det tynar bort, helt övertygad.
Citera
2020-10-28, 23:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
/.../
Tror inte Frankrike var många veckor från kulmen, men Macron vågade inte. Vilket lär innebära att de även får en rätt betydande tredje våg i februari/mars, vilket jag inte kan tänka mig att t.ex. Belgien får. Troligen inte heller Sverige. Alternativt att Frankrike får en mycket mer utdragen andra våg, denna lockdown kommer inte få ner viruset lika snabbt som lockdownen i våras.

Kulmen kommer i Mars / April -21. Det är tyvärr inget som står i mänsklig makt att förändra.
Citera
2020-10-28, 23:06
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Även i Ungern ser utvecklingen riktigt tråkig ut nu?

Detta kommer bli en låång Vinter ...
Ja verkar vara så i många länder. Hur läget ser ut i Europa efter vintern vågar man inte spekulera i.
Citera
2020-10-28, 23:18
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Expressen skriver:
"Enligt en Novus-undersökning har drygt 150 000 svenskar långvariga covidproblem."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/eu-coronavaccin-kommer-till-eu-i-april/

Kan det stämma?
Låter konstigt då inte ens så många är bekräftat smittade. Andelen av mig veterligen bekräftat smittade med långvariga problem ligger så vitt jag vet på noll (med undantag för smakbortfall som kanske inte är ett livshotande problem), så det bör ju innebära att jag antingen känner oerhört friska människor, att antalet smittade är långt högre än än bekräftat (nog för att det finns ett stort mörkertal, men så stort kan det knappast vara) eller så stämmer inte expressens påstående. Jag lutar åt det sistnämnda
Citera
2020-10-28, 23:19
Medlem
En snabb titt på worldometer i kväll ser ut så här för några utvalda nationer,
ifall vi räknar om siffrorna till antalet döda/10 milj inv(lika många som Sveriges innevånarantal typ).

Worldometers 28/10-2020 kl 21:35 GMT
Belgien 119,8 döda/10 milj inv
Spanien 35,9
USA 25,1
UK 45,6
Italien 33,9
Frankrike 37,4
Nederländerna 35,0

Iran 49,2
Irland 12,1
Rumänien 55,7
Ungern 44,6
Ukraina 37,8
Polen 62,4
Danmark 10,3
Österrike 24,4
Citera
2020-10-28, 23:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Målvakt i HV71, SDHL (damligan i Hockey) är långtidssjuk i Covid:
- https://www.gp.se/sport/ishockey/20-%C3%A5riga-anna-har-varit-sjuk-i-%C3%B6ver-200-dagar-efter-covid-19-1.36250927

Enligt folk i den här tråden är det troligtvis en SVBK-kärring, för några långtidseffekter blir det inte på elitidrottare.
Citera
2020-10-28, 23:25
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Läskigt hur rätt Tegnell hade i våras när han sa att det är alldeles för tidigt att slutsummera ländernas olika coronahantering, att det skulle dröja ett år eller mer innan man kunde dra slutsatser om resultatet av de olika ländernas åtgärder.

Tegnell hade helt rätt där, det inser man efter de senaste veckorna utveckling.

Visst är det så. Det kommer troligen dröja mer än ett år från nu, innan man kan veta.
Citera
2020-10-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
En snabb titt på worldometer i kväll ser ut så här för några utvalda nationer,
ifall vi räknar om siffrorna till antalet döda/10 milj inv(lika många som Sveriges innevånarantal typ).

Worldometers 28/10-2020 kl 21:35 GMT
Belgien 119,8 döda/10 milj inv
Spanien 35,9
USA 25,1
UK 45,6
Italien 33,9
Frankrike 37,4
Nederländerna 35,0

Iran 49,2
Irland 12,1
Rumänien 55,7
Ungern 44,6
Ukraina 37,8
Polen 62,4
Danmark 10,3
Österrike 24,4

Tack för att du tagit dig tid att göra en sådan sammanställning. Jag tror USAs nummer kommer att stiga under natten då de normalt gör det. Och Tjeckiens siffror ser konstiga ut, en halvering av antalet nysmittade sedan igår.
Citera
2020-10-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Låter konstigt då inte ens så många är bekräftat smittade. Andelen av mig veterligen bekräftat smittade med långvariga problem ligger så vitt jag vet på noll (med undantag för smakbortfall som kanske inte är ett livshotande problem), så det bör ju innebära att jag antingen känner oerhört friska människor, att antalet smittade är långt högre än än bekräftat (nog för att det finns ett stort mörkertal, men så stort kan det knappast vara) eller så stämmer inte expressens påstående. Jag lutar åt det sistnämnda
Clickbait . . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in