2020-10-28, 22:28
Medlem
Merwinnas avatar
Någon som har GP, som kan berätta lite vad det står här?

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/larmet-hittar-kryph%C3%A5l-i-folkh%C3%A4lsomyndighetens-rekommendationer-1.36241443

Det är något om att västsvenskar struntar i att gå och testa sig, fast de misstänker att de har corona, för att undgå restriktioner. Det lär väl vara så i hela Sverige? Jag har faktiskt också hört folk i min omgivning säga, att det är bättre att inte gå och testa sig. För gör man det och får ett positivt svar, men ändå väljer att gå på en fest, eller gå till simhallen, eller åka tåg. Whatever. Så kan man bli dömd enligt smittskyddslagstiftningen. Det kan man däremot inte, om man kan hävda att man inte visste. "Jag trodde att det var en vanlig förkylning."

Har ni andra hört mycket sådant resonemang?
Senast redigerad av Merwinna 2020-10-28 kl. 22:40.
Citera
2020-10-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Jag har inte fullt tråden särskilt noga här MEN:

Om virusets dödlighet ligger på 0.20 cirka, hur fan kan man stänga ner hela nationer? Det är ju genomsjukt? Hur många virus finns det ut i samhället i övrigt? Influensor? Närmast perverst att land efter land släcker ner? Man behöver ju inte vara ekonomisk analytiker för att inse att konsekvenserna av detta kommer bli gigantiska ?

Det är ju mängden människor som blir sjuka samtidigt som är det största hotet, när sjukvården blir överlastad så blir dödligheten högre, antagligen ganska mycket högre.

Sedan är det väl också en indikation på att västvärlden inte haft några större "katastrofer"/krig på flera generationer, många människor tror att samhället kommer rädda dom från allt, å eget ansvar/tänkande verkar inte vara på topp..

Är kanske därför många reagerar så hårt på Tegnell, som varit å jobbat med ebola, hans referenser är ju tydligt lite mer reallistiska än nollvisions narrativet.
Citera
2020-10-28, 22:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Färre smittas?

Kom igen nu moderatorn. Vi noterade nyss dom högsta infektionssiffrorna någonsin för ett dygn. Sen om det inte innebär lika många döda reellt så är chockverkan och påfrestning på sjukhusen bisarr.

Är det jag som är otydlig? Eller freestylar du bara?

Framöver, skrev jag inte det någonstans?

Lite längre än dagens och nästa veckas siffror, typ.

Vi får kanske en snabb spridning den närmsta tiden men som hyfsat snabbt också avtar, samtidigt som övriga åker bergochdalbana under överskådlig framtid.

Notera också att det inte är hela den svenska populationen som står för de höga talen, geografiskt står några områden för höga tal, finns det något som talar emot att vi redan nu har eller närmar oss, lokal flockimmunitet, till exempel i områden där vi tidigare såg bred spridning och höga dödstal?
Citera
2020-10-28, 22:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det la ju Lund fram en studie kring i våras om FHM har ju till och med rekommendationer kring körsång. Det hade Italien missat kanske
Ja, de fick aldrig mailet.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/larmet-hittar-kryph%C3%A5l-i-folkh%C3%A4lsomyndighetens-rekommendationer-1.36241443

Det är något om att västsvenskar struntar i att gå och testa sig, fast de misstänker att de har corona, för att undgå restriktioner. Det lär väl vara så i hela Sverige? Jag har faktiskt också hört folk i min omgivning säga, att det är bättre att inte gå och testa sig. För gör man det och får ett positivt svar, men ändå väljer att gå på en fest, eller gå till simhallen, eller åka tåg. Whatever. Så kan man bli dömd enligt smittskyddslagstiftningen. De kan man däremot inte, om man kan hävda att man inte visste. "Jag trodde att det var en vanlig förkylning."

Aldrig hört!
Hade någon i min närhet resonerat så här, hade jag knäckt näsbenet på dom. På riktigt.
Citera
2020-10-28, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av appendixxiv
Man kanske skulle ta och skaffa sig en sån där tegnell-tatuering ändå

Det är väl ändå överdrivet, men ingen tvekan om att munskydden och lockdown inte hjälpt de nu värst drabbade länderna. Kanske snarare tvärtom..
Citera
2020-10-28, 22:33
Medlem
Citat:

Det är något om att västsvenskar struntar i att gå och testa sig, fast de misstänker att de har corona, för att undgå restriktioner. Det lär väl vara så i hela Sverige? Jag har faktiskt också hört folk i min omgivning säga, att det är bättre att inte gå och testa sig. För gör man det och får ett positivt svar, men ändå väljer att gå på en fest, eller gå till simhallen, eller åka tåg. Whatever. Så kan man bli dömd enligt smittskyddslagstiftningen. De kan man däremot inte, om man kan hävda att man inte visste. "Jag trodde att det var en vanlig förkylning."

Du borde byta omgivning.
Citera
2020-10-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Färre smittas?

Kom igen nu moderatorn. Vi noterade nyss dom högsta infektionssiffrorna någonsin för ett dygn. Sen om det inte innebär lika många döda reellt så är chockverkan och påfrestning på sjukhusen bisarr.

Är det jag som är otydlig? Eller freestylar du bara?

Beror ju också på att vi testar väldigt mycket, vilket vi inte gjorde i våras
Citera
2020-10-28, 22:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det får du gärna tro. Jag blir uppringd då och då av mina utländska släktingar som är förfärade över hur vi sköter saken. De är väldigt intresserade. Du verkar mer intresserad av Sverigebilden än av det egna folket som far illa och till och med dör. Men det är ok, man får tycka olika.

Även i Ungern ser utvecklingen riktigt tråkig ut nu?

Detta kommer bli en låång Vinter ...
Citera
2020-10-28, 22:36
Medlem
Citat:

Det där visar ju bara hur stor mörkertalet av lindriga fall det är. Givetvis finns det också fransmän som tänker så. Macron har gjort en tabbe, tror inte han var många veckor från kulmen, vilket inte skulle vara detsamma som flockimmunitet, men som inte skulle vara långt från flockimmunitet när smittan väl minskad. En spridning på en lägre nivå efter en lockdown kan dock betyda ljusår från flockimminitet, vilket många länder fått erfara.
Har inte hört någon säga så öppet, men skulle tro att åtminstone 90% av de som har möjlighet att jobba hemifrån inte testar sig vid milda symptom.
Citera
2020-10-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Dödligheten är högre, på båten Diamond Princess blev den 1,8%.

Var väl pensionärer som åkte i början av pandemin + att vården lärt sig enormt mkt vad gäller behandling sista halvåret
Citera
2020-10-28, 22:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Förklara då varför Belgien är så extremt hårt drabbat nu när de även var det i våras? Var finns deras immunitet?

Jag påstår inte att jag har rätt, dock skulle det möjligen kunna förklaras med att Belgien tidigare har haft en lockdown.

Det innebär att man snabbt bromsar upp spridningen, färre smittas, färre blir immuna, men viruset finns kvar, när man öppnar upp kommer spridningen tillbaks.

Platta ut kurvan, en jämn spridning som är hanterbar för samhället, till slut når man en flockimmunitet om än inte total.

Detta är egentligen inget nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in