Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Vad då ”jag menar”? Det går inte att klättra på rampen om bogvisiret är kvar. Den implikationspilen är svår att komma runt.
Återigen, kakan6666 ställde en direkt fråga till mig om vad jag ansåg om berättelserna om klättrande på rampen. Jag påtalade att detta styrker att bogvisiret föll av (medan kakan6666 tycks mena att det styrker att rampen var uppe, oklart inställning om bogvisiret). Menar du att jag inte skall påtala detta uppenbara faktum avseende vittnesuppgifter som kakan6666 frågar mig om?
Ordningsman Turphiee kanske kan hitta en annan väderkvarn?
Bogvisiret kan ha lossnat helt från fartyget eller släppt från ett eller flera fästen men fortfarande hänga kvar på fartyget, till exempel i öppet läge så att rampen gick att klättra på.
Detta kan ha hänt när fartyget fick kraftig slagsida, fästen/lås är kanske inte dimensionerade för att ta upp krafter från ett bogvisir som inte är i helt stängt läge och dessutom belastar hårt därför att fartygets slagsida är onaturligt kraftig.
Fullt ut ett rimligt resonemang tycker jag, dock är detta ingenting som visar att bogvisiret kunde åstadkomma hålet midskepps på Estonia.
Sonarbilder talar starkt för att bogvisiret låg vid fartygets för och inte någon annanstans i havet, du bortser från det.
Bogvisiret lossnade helt eller delvis i samband med slagsida, rimligt antagande.
Bogvisiret orsakade hålet midskepps, ett inte lika rimligt antagande med tanke på var bogvisiret med största sannolikhet återfanns, på riktigt.