Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Sändningarna lär väl börja 19.00 östamerikansk tid, och de är väl 5 timmar efter nu när vi gått till vintertid. Så midnatt svensk tid börjar väl analyser etc men vart det lutar ser man väl först 2 timmar senare (om det är landslide åt endera håll) eller 3+ timmar senare om det är jämt. Jag kommer nog börja kolla redan vid midnatt.
Det lär dock bli en väldigt konstig amerikansk valvake-kväll med alla dessa poströster. Jag tror det finns stor risk att ingen president kan utropas under natten och nästa dag.
Eller: Om Biden får 270 säkra elektorsröster snabbt, så kan han utropa sig som segrare eftersom alla (även republikaner) är helt överrens om att överväldigande mängden poströster kommer att vara demokratiska.
Däremot om Trump knappt kniper 270 röster baserat på valkvällens räkning, så blir det knepigt om han då utropar sig som segrare.
Men amerikanska TV-kanaler brukar vara professionella och "ger" inte en stat till en av kandidaterna förrän det är helt säkert att denne vinner inklusive poströster. Så jag tror helt enkelt ingen av dem får 270 röster utropat av någon TV-kanal under natten.