2020-10-28, 15:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
"Dödligt" virus från Kina?

Vi befarade ju det i januari men sedan 7-8 månader tillbaka vet vi bättre. Trådrubriken har inte åldrats särskilt väl. Eller ja, andra halvan stämmer ju fortfarande i och för sig, det ser vi ju inte minst i den här tråden. De panikslagna och sängvätande alarmisterna tävlar om vem som kan måla upp det värsta skräckscenariot. Ganska underhållande att se, samtidigt som det så klart är tragiskt att påminnas om att människor kan bli så djupt hjärntvättade och skräckslagna.

Låt oss sitta inlåsta i våra hem tills regeringen kan garantera att ingen människa någonsin mer kan bli sjuk eller dö. Är ni nöjda då, IMBILDEN, Harrywinston, KnackeredVonAnka, B-A-C-K-F-L-A-S-H? Trygghet före frihet FTW! Det är jätteviktigt att ALLA anpassar sig efter ER rädsla!

Ett annat förslag är ju förstås att ni själva låser in er i era hem medan vi andra återgår till att leva våra liv som normalt. Men då har ju inte alla det lika jävligt och så kan vi ju inte ha det...

Anser du att viruset inte är dödligt bara för att just du inte drabbats? Du verkar bemästra sarkasm men i övrigt tycker jag ditt resonemang är ganska enkelspårigt.
Citera
2020-10-28, 15:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag förbehåller mig rättan att, precis som du, byta spår när jag vill. Eftersom mitt spår var att visa att du spammar tråden med känslostyrda argument så påpekar jag det. Du fortsätter med ditt känslostyrda argumenterande och bevisar min tes.
Ps. Du behöver inte visa några studier öht, det jar jag aldrig begärt, jag bara konstaterar din bias. ds.
Du påstod att jag vill att pandemin ska hanteras efter vad jag känner.

Var nu vänlig och citera och markera var i mitt inägg jag nämner detta?
Citera
2020-10-28, 15:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Liknande som Sverige. Dessutom max 5 personer vid privata sammankomster. Dessutom naturligtvis allmänna råd om avstånd etc.

Dvs strängare än du någonsin upplevt i ditt liv.

Liknande som Sverige skriver du nu. Låter inte särskilt strängt i mina öron. Å andra sidan har de ju betydligt lägre grad av smitta. Man förstår att de ogärna släpper in svenskar i Norge.
Citera
2020-10-28, 15:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Malmö agerar?

”Malmö stad agerar nu efter att de allmänna råden har skärpts i Region Skåne på grund av en ökad smittspridning.

- De flesta höstlovsaktiviteter kommer att ställas in, säger Anne Mattsson, tillförordnad förvaltningsdirektör på kulturförvaltningen, på en presskonferens.

Verksamheter kommer att hållas öppet, men antalet besökare kommer att begränsas.

- Vi är i en situation som vi inte har varit i Skåne tidigare. Vi var förskonade till stor del i våras, säger Per-Erik Ebbeståhl, ledningsstrateg på Malmö stad.”

svt.se
Citera
2020-10-28, 15:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, det förvånar mig inte.

Här kan du se om du får syn på något?

”Folkhälsomyndigheten går inte ut med några särskilda lokala riktlinjer för Uppsala i nuläget.
– Tegnell tycker inte det är läge än och vi är ganska överens, säger smittskyddsläkare Johan Nöjd.

Det står klart efter mötet smittskyddläkaren hade med statsepidemolog Anders Tegnell under onsdagsförmiddagen.

– Dels tycker de kanske inte att det är läge än, och möjligheten ges inte juridiskt förrän på måndag så vi ska ha ett nytt möte igen på måndag, säger Johan Nöjd, smittskyddsläkare i Region Uppsala.”

Läs vad som står i stället för att tolka in dina egna uppfattningar i andras uttalanden.
Citera
2020-10-28, 15:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Anser du att viruset inte är dödligt bara för att just du inte drabbats? Du verkar bemästra sarkasm men i övrigt tycker jag ditt resonemang är ganska enkelspårigt.

Dessutom är det ju redan så det är. Riskgrupperna tvingas låsa in sig, samtidigt som smittan härjar fritt ute i samhället. Riskgrupper och sjukvårdspersonal uppgår till 2,6 miljoner invånare. Men inte ens de som inte tillhör någon definierad riskgrupp går säker.

Det finns många fullt friska 25-åringar som hamnat i krematorium efter att ha insjuknat i Covid19. Så mycket för den friheten. När folk beter sig som idioter behövs en stark stat.
Tyvärr lever vi nu i en totalt koko verklighet där lallande hö-hö idioter befolkar allmänna utrymmen som leds av en ännu värre lallande regering som inte lägger två strån i kors för att stoppa fortsatt smittspridning.
Citera
2020-10-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Liknande som Sverige skriver du nu. Låter inte särskilt strängt i mina öron. Å andra sidan har de ju betydligt lägre grad av smitta. Man förstår att de ogärna släpper in svenskar i Norge.

Nej jag vet att inte du tycker det, men som sagt du har aldrig i ditt liv upplevt något som ens är i närheten av dessa restriktioner.

Det är helt otroligt hur du (på väldigt klumpiga sätt) konstant hittar anledningar att gnälla på Sverige så du inte ens klarar av att stå för dina egna åsikter.
Citera
2020-10-28, 15:54
Avstängd
Citat:
Dessutom är det ju redan så det är. Riskgrupperna tvingas låsa in sig, samtidigt som smittan härjar fritt ute i samhället. Riskgrupper och sjukvårdspersonal uppgår till 2,6 miljoner invånare. Men inte ens de som inte tillhör någon definierad riskgrupp går säker.

Det finns många fullt friska 25-åringar som hamnat i krematorium efter att ha insjuknat i Covid19. Så mycket för den friheten. När folk beter sig som idioter behövs en stark stat.
Tyvärr lever vi nu i en totalt koko verklighet där lallande hö-hö idioter befolkar allmänna utrymmen som leds av en ännu värre lallande regering som inte lägger två strån i kors för att stoppa fortsatt smittspridning.

Yes, håller med dig en hel del i det du skriver.

Jag tror också att gränsen för folks förmåga att orka följa restriktioner är nådd och att lagkrav istället bör ta vid.
Citera
2020-10-28, 15:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej jag vet att inte du tycker det, men som sagt du har aldrig i ditt liv upplevt något som ens är i närheten av dessa restriktioner.

Det är helt otroligt hur du (på väldigt klumpiga sätt) konstant hittar anledningar att gnälla på Sverige så du inte ens klarar av att stå för dina egna åsikter.

Nu har vi rekord igen över antalet nya smittade per dag och siffran för antalet döda var 9 stycken. Är du nöjd med det? Vad menar du med att gnälla på Sverige? Sverige är ingen fysisk person. Jag gnäller inte på Sverige. Jag gnäller på den strategi vi har i Sverige att göra så lite som möjligt och låta smittan ha sin gång. Jag tycker det är oetiskt.
Citera
2020-10-28, 15:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Sprang viruset över bron eller var det Danmarks oansvariga massmördare till Folkhälsomyndighet som inte stängde gränsen ordentligt?

Danmark har ju delvis stängt gränsen periodvis. Men Danmark har gjort diverse undantag för vissa kategorier av resenärer. Med tanke på hur fruktansvärt uselt svenska Folkhälsomyndigheten har hanterat epidemin, så borde Danmark ha stängt gränsen hårdare.

Svenska regeringen har också skuld, eftersom dom har tryckt på för att andra länders ska öppna sina gränser för svenskar. Det ligger i Anders Tegnells intresse att sprida smittan till andra länder, eftersom han då kan håna dessa länder för att ha misslyckats i hanteringen av epidemin. Anders Tegnell har redan visat att han älskar att vara kaxig mot andra länder.

Citat:
Kanske tog sig smittan från Sverige, via Danmark och ner över Europa, upp genom Ryssland och över till Nord- och Sydamerika. Det är högst troligt att all smitta I hela världen beror på att Tegnell sa en gång att det är ojämlikt med hemarbete

Den smittvägen låter osannolik. Men Anders Tegnell är medskyldig till smittspridningen i Världen på ett annat sätt. När några länder tydligt retirerar mot viruset, så minskar övriga länders motivation att bekämpa viruset, eftersom viruset kan anfalla igen, från dom länder som har gett viruset fristad.

Asiaterna tog strid mot viruset. Men när viruset kom till Europa, så mötte viruset mycket svagare motstånd. Sverige kapitulerade direkt, utan försök till strid.

Citat:
Ajajaj Norge går rakt emot professor IMBILDEN. Man inte bara håller skolorna öppna utan uppmanar barn att fira födelsedagar och Halloween tillsammans.

Uppmanar Norge barnen att fira Halloween? Det är ju helt galet. Halloween hör inte hemma i Norge. Och Halloween hör inte hemma i Sverige. I Sverige kan man klä ut sig 20:e dag Knut istället. 13:e januari kan barnen knacka på dörrar i jakt på godis.

Citat:
De pratar om trams som "barn behöver sociala kontakter" och att "barn måste få leva som vanligt". Rekommendationen i Norge är dessutom en meters avstånd vilket också går rakt emot professor IMBILDENs forskning.

Kan man få ett uttalande av professorn som senast i helgen satt och berömde Norge?

Ifall man har så lite smittspridning som Norge, så kan barnen fira födelsedagar, och gå till skolan, med gott samvete. Norska barn får skörda belöningen av ett väl utfört arbete. (Men Norge behöver vara försiktiga. Smittspridningen har börjat rusa uppåt.)
Citera
2020-10-28, 15:59
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Dagens smittotal, med 2 128 nya bekräftade fall, är det högsta per dygn som Sverige haft sedan pandemins start.

Totalt har nu 117 913 personer bekräftats smittade av viruset i Sverige, sedan pandemins start.

5 927 personer har avlidit av covid-19.

Ställer man antalet döda i relation till antalet smittade är dödligheten cirka 5%. Många verkar dock tro att antalet smittade i själva verket ligger någonstans i intervallet 800 tusen - 1 miljon. Det ger oss då en dödlighet på mellan 0,5-0,7%. Det ligger också i enlighet med den dödlighet som WHO tidigare gått ut med.

Nej, dödligheten är sannolikt ca 100-1000 ggr lägre än så eftersom så gott som ingen dör av Covid.

Intressant nog blev jag avfärdad när jag i mars/april var en av de första som påstod att dödligheten låg just på runt 0,5%. "Nej den är 3, 5, 7, 10%!!!" gapade alarmisterna och massmedia då i takt. Nu vet man att dödligheten också är betydligt lägre än 0,5%. Alarmisterna kommer väl ikapp igen om sisådär 6-7 månader.

För övrigt kan ingen bekräftas smittad, eftersom det inte går att testa om man har viruset eller inte.

5927 personer. Känns som vi legat där sedan i maj?

Jag säger som World Doctors Alliance: Pandemin är över, och har så varit sedan i juni.

https://nyadagbladet.se/halsa/lakarallians-coronapandemin-har-varit-over-sedan-juni/

För de fåtal fall som återstår finns det effektiva behandlingsmedel, billiga och lättillgängliga sådana dessutom utan biverkningar. Tyvärr är de numera förbjudna. Typiskt. Just när vi behöver dem som mest Förebyggande åtgärder (god kost, hälsosam livsstil, c-vitamin och d-vitamin etc) är det inte heller någon som pratar om. Nej, mask, handsprit och överdriven handtvätt är inte förebyggande åtgärder. Tvärtom, de är nedbrytande åtgärder som FÖRSÄMRAR immunförsvaret.

Att andelen sjukhusvistelser, sjuka och dödsfall ökar i oktober jämfört med augusti och september händer varje år och är inget att hetsa upp sig över. I år kommer det visserligen bli värre än tidigare år, men det är inte så konstigt eftersom så många människor världen över har ägnat de senaste 7-8 månaderna just åt att montera ned sina immunförsvar och därför är mer sårbara och mottagliga för infektioner än någonsin tidigare i sina liv.
Citera
2020-10-28, 16:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har svårt att se varför siffrorna nu skulle bli högre än i våras med tanke på att vi redan har partiell immunitet i befolkningen med ca 10% som är immuna och att vi har betydligt bättre smittspårning nu samt at skyddet mot gamla är effektivare.

tror att det landar på runt en tredjedel ca 33döda per dag som max.

Siffrorna är per vecka, inte per dag. Men nej, det kommer inte att landa på 33döda per dag, det finns inget som tyder på att det skulle stanna där när ökningstakten verkar accelera mera, snarare än avta. Även fast man slår på bromsen nu, gör en full lockdown (vilket knappast kommer att hända), så kommer nya fall att fortsätta öka i 1,5-2 veckor till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in