2020-10-28, 15:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det här är Tegnells strategi. Raskt takt mot flockimmunitet. Det viktiga nu är att visa på att Sverige klarar av en andra våg bättre än övriga nordiska länder, så att FHM kan få rätt i sina prognoser. Det gör vi genom att plocka bort döda från i våras. Så får vi 1000 nya döda, plockar vi bort 1000 döda från i våras, och då har vi noll döda under andra vågen. Det gäller att plocka bort döda i rätt ögonblick, så att det inte uppstår någon panik, för panik är mycket värre än att människor dör (så resonerade vi också under spanska sjukan). Får vi 10000 döda kan vi alltid hävda att människor återuppstår tack vare covid-19, eller så säger vi bara att hälften av dessa dog av andra orsaker (typ lunginflammation, eller att de slutade andas) - inga problem för i Sverige accepteras allt som Jesus, förlåt Tegnell, säger. Det viktiga nu är att FHM inte ägnar någon tid åt att komma på hur vi ska skydda äldreomsorgen och sjukvården, införskaffa skyddsutrustning eller andra oväsentligheter, utan att de får möjlighet att helt fokusera på att försvara Sveriges strategi mot norrmän och andra Sverige-hatare. Inte minst är det viktigt att de får utveckla sina argument varför det var viktigt att höja 50-gränsen till 300 och öppna äldreomsorgen för besökare, såsom att genom olika matematiska modeller visa att det minskar smittspridningen genom att motverka falsk trygghet.

Det du skriver är precis det jag tror kommer hända. När antal döda börjar stiga kommer FoHM med någon ny rekommendation / råd över hur man ska bedöma dödsfall av/med covid19 för att upprätthålla sin prestige och makt.
Citera
2020-10-28, 15:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ser inga tecken alls på att dom är oense. Han säger ju klart och tydligt att man ska vänta tills måndagen.
Nej, det förvånar mig inte.

Här kan du se om du får syn på något?

”Folkhälsomyndigheten går inte ut med några särskilda lokala riktlinjer för Uppsala i nuläget.
– Tegnell tycker inte det är läge än och vi är ganska överens, säger smittskyddsläkare Johan Nöjd.

Det står klart efter mötet smittskyddläkaren hade med statsepidemolog Anders Tegnell under onsdagsförmiddagen.

– Dels tycker de kanske inte att det är läge än, och möjligheten ges inte juridiskt förrän på måndag så vi ska ha ett nytt möte igen på måndag, säger Johan Nöjd, smittskyddsläkare i Region Uppsala.”
Citera
2020-10-28, 15:25
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu var det inte det som inläggen handlade om. Byt inte spår utan svara på varför du inte begriper det du läser, du påstod att mitt inlägg handlade om att jag menar att pandemin ska hanteras efter vad jag känner. Förklara nu hur du kunde tolka in den betydelsen i det jag skrev?

Varför ska jag visa några studier överhuvudtaget? Mitt inlägg handlade ju om varför fixeringen vid skolan kvarstår och hur jag resonerar kring det.
Jag förbehåller mig rättan att, precis som du, byta spår när jag vill. Eftersom mitt spår var att visa att du spammar tråden med känslostyrda argument så påpekar jag det. Du fortsätter med ditt känslostyrda argumenterande och bevisar min tes.
Ps. Du behöver inte visa några studier öht, det jar jag aldrig begärt, jag bara konstaterar din bias. ds.
Citera
2020-10-28, 15:26
Medlem
Vad är poängen med ett vaccin om det bara skyddar några månader? Alltså man får antikroppar ett tag bara. Så har jag förstått det.
Oavsett om man haft Covid19 eller sedermera vaccineras så håller det här skyddet några månader bara om jag förstått det rätt?
Citera
2020-10-28, 15:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag gjorde en prognos över hur dödstalen veckovis kommer att utveckla sig utgående ifrån den ökande mängden nya fall.
(enligt avlidendatum, när det är färdigt räknat)

V43, 33
V44, 38
V45, 66
V46, 100-120
Citera
2020-10-28, 15:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Dagens smittotal, med 2 128 nya bekräftade fall, är det högsta per dygn som Sverige haft sedan pandemins start.

Totalt har nu 117 913 personer bekräftats smittade av viruset i Sverige, sedan pandemins start.

5 927 personer har avlidit av covid-19.

Ställer man antalet döda i relation till antalet smittade är dödligheten cirka 5%. Många verkar dock tro att antalet smittade i själva verket ligger någonstans i intervallet 800 tusen - 1 miljon. Det ger oss då en dödlighet på mellan 0,5-0,7%. Det ligger också i enlighet med den dödlighet som WHO tidigare gått ut med.
Citera
2020-10-28, 15:34
Medlem
hardusettminapas avatar
"Dödligt" virus från Kina?

Vi befarade ju det i januari men sedan 7-8 månader tillbaka vet vi bättre. Trådrubriken har inte åldrats särskilt väl. Eller ja, andra halvan stämmer ju fortfarande i och för sig, det ser vi ju inte minst i den här tråden. De panikslagna och sängvätande alarmisterna tävlar om vem som kan måla upp det värsta skräckscenariot. Ganska underhållande att se, samtidigt som det så klart är tragiskt att påminnas om att människor kan bli så djupt hjärntvättade och skräckslagna.

Låt oss sitta inlåsta i våra hem tills regeringen kan garantera att ingen människa någonsin mer kan bli sjuk eller dö. Är ni nöjda då, IMBILDEN, Harrywinston, KnackeredVonAnka, B-A-C-K-F-L-A-S-H? Trygghet före frihet FTW! Det är jätteviktigt att ALLA anpassar sig efter ER rädsla!

Ett annat förslag är ju förstås att ni själva låser in er i era hem medan vi andra återgår till att leva våra liv som normalt. Men då har ju inte alla det lika jävligt och så kan vi ju inte ha det...
Citera
2020-10-28, 15:37
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag gjorde en prognos över hur dödstalen veckovis kommer att utveckla sig utgående ifrån den ökande mängden nya fall.
(enligt avlidendatum, när det är färdigt räknat)

V43, 33
V44, 38
V45, 66
V46, 100-120

Har svårt att se varför siffrorna nu skulle bli högre än i våras med tanke på att vi redan har partiell immunitet i befolkningen med ca 10% som är immuna och att vi har betydligt bättre smittspårning nu samt at skyddet mot gamla är effektivare.

tror att det landar på runt en tredjedel ca 33döda per dag som max.
Citera
2020-10-28, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkligen. Tell me. Vad för slags stränga restriktioner har de i Norge? Får de inte gå ut? Är kollektivtrafiken stängd? Är det tvång på munskydd överallt, annars stränga böter? Vad för stränga restriktioner har de i Norge?

Liknande som Sverige. Dessutom max 5 personer vid privata sammankomster. Dessutom naturligtvis allmänna råd om avstånd etc.

Dvs strängare än du någonsin upplevt i ditt liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
"Dödligt" virus från Kina?

Vi befarade ju det i januari men sedan 7-8 månader tillbaka vet vi bättre. Trådrubriken har inte åldrats särskilt väl. Eller ja, andra halvan stämmer ju fortfarande i och för sig, det ser vi ju inte minst i den här tråden. De panikslagna och sängvätande alarmisterna tävlar om vem som kan måla upp det värsta skräckscenariot. Ganska underhållande att se, samtidigt som det så klart är tragiskt att påminnas om att människor kan bli så djupt hjärntvättade och skräckslagna.

Låt oss sitta inlåsta i våra hem tills regeringen kan garantera att ingen människa någonsin mer kan bli sjuk eller dö. Är ni nöjda då, IMBILDEN, Harrywinston, KnackeredVonAnka, B-A-C-K-F-L-A-S-H? Trygghet före frihet FTW! Det är jätteviktigt att ALLA anpassar sig efter ER rädsla!

Ett annat förslag är ju förstås att ni själva låser in er i era hem medan vi andra återgår till att leva våra liv som normalt. Men då har ju inte alla det lika jävligt och så kan vi ju inte ha det...

Om alla stänger sina gränser, och alla stannar hemma i 3 veckor så r det borta. Svårare är det inte.
Men det är jobbigt för såna som du som måste ut och knulla feta tinderbrudar
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Efter vårens chocksiffror ligger de svenska dödstalen fortfarande i toppskiktet i förhållande till capita.

Nej vi ligger ganska mitt i. Det är några få undantag som ligger lågt än så länge. 16 länder har högre dödstal än oss. Lägg därtill att ca 20 delstater i USA har högre4 dödstal per capita.

Sen kan du nog snart lägga till dom malliga länderna Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien som är på bra väg att gå om oss.
Senast redigerad av raskens 2020-10-28 kl. 15:44.
Citera
2020-10-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad är poängen med ett vaccin om det bara skyddar några månader? Alltså man får antikroppar ett tag bara. Så har jag förstått det.
Oavsett om man haft Covid19 eller sedermera vaccineras så håller det här skyddet några månader bara om jag förstått det rätt?
Det håller nog ett år, precis som immuniteten efter sjukdom troligen gör. När antikropparna försvinner så har fortfarande kroppen kvar ritningen till dessa och kan snabbt tillverka nya. Men även denna förmåga avtar med tiden.

Utsätts man för smitta så håller immuniteten längre dock, varje gång du utsätts för smitta så fräschas immuniteten upp. Av denna anledning så vore det bra om smittan snart får snurra fritt då det kommer att leda till ett bättre skydd än om den hålls borta från samhället. Dock först efter att de flesta redan fått någon form av initialt skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in