2020-10-28, 08:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Högst oroande, mänga av dessa sjukdomar är ju av den storra massan kategoriserade som ”hittepå” besvär.
Och Lupus är en kronisk sjukdom som de flesta autoimmuna är som MS t.ex.
Citera
2020-10-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ok. Men det är inte helt självklart för mig.

Låt mig resonera lite. En torr slemhinna är kanske som en svamp som suger upp minsta lilla droppe som kommer farande... Men en fuktig slemhinna borde inte erbjuda något hinder för en viruspartikel att fästa vid. Eller är det det som är grejen med fuktiga slemhinnor? Saker/virus fäster vid men tar sig inte förbi slemmet in i kroppen? Omvänd fuktspärr :-)

Ungefär så. :-)
Citera
2020-10-28, 08:22
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Högst oroande, många av dessa sjukdomar är ju dessutom av den stora massan kategoriserade som ”hittepå” besvär.

Vad är det som är oroande?
Förstår du ens vad du läser?
Citera
2020-10-28, 08:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID19 kan kanske resultera i autoimmuna besvär likt lupus t.ex.:

Some Covid Survivors Have Antibodies That Attack the Body, not Virus
/.../
In the new study, the researchers looked at 52 patients within the Emory health care system in Atlanta who were classified as having either severe or critical Covid-19, but who had no history of autoimmune disorders.

They found autoantibodies that recognize DNA in nearly half of the patients. They also found antibodies against a protein called rheumatoid factor and others that help with blood clotting. Among the top half of the most seriously ill patients, more than 70 percent had autoantibodies against one of the targets tested, Dr. Woodruff said.

“It’s not just that these patients have an autoimmune-like immune response,” he said. “It’s that those immune responses are coupled with actual true testable clinical auto-reactivities.”

Some of the autoantibodies the researchers identified are associated with blood flow problems, noted Ann Marshak-Rothstein, an immunologist and lupus expert at the University of Massachusetts, Worcester.

“It’s very possible that some of the coagulation issues that you see in Covid-19 patients are being driven by these kinds of immune complexes,” she said.

If the autoantibodies do turn out to be long-lasting, she said, they may result in persistent, even lifelong, problems for Covid-19 survivors.

“You never really cure lupus — they have flares, and they get better and they have flares again,” she said. “And that may have something to do with autoantibody memory.”

Dr. Marshak-Rothstein, Dr. Iwasaki and dozens of other teams are closely studying the immune response to the coronavirus. Given the ease of testing for autoantibodies, it may soon become clear whether the antibodies were identified only because the researchers went looking for them, or whether they represent a more permanent alteration of the immune system.

“It’s not clear to me what it all means at this point,” Dr. Pepper said. “It’s going to take a little bit of time to understand if this is something that’s going to lead to downstream pathology.”
https://www.nytimes.com/2020/10/27/health/covid-antibodies-autoimmunity.html?smid=tw-share

Studien som är en pre-print:

Broadly-targeted autoreactivity is common in severe SARS-CoV-2 Infection

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.21.20216192v1

Ajdå, inte bra. Skulle förklara detta med inflammationer och långtidssjuka.
Citera
2020-10-28, 08:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så måste det ju nästan vara.

Annars borde inte hockeyn vara hårdare drabbad.

Alla sporter har ju omklädningsrum
Precis vad jag också kommit fram till.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-10-28, 08:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så måste det ju nästan vara.

Annars borde inte hockeyn vara hårdare drabbad.

Alla sporter har ju omklädningsrum
Sen finns ju bänken också... Intill rinken. Med typ samma luftfuktighet och temperatur som inne på rinken. Där sitter man tätt, spottar och snörvlar mellan inhoppen. Säkert en perfekt miljö för spridning av Coronan.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-28 kl. 08:31.
Citera
2020-10-28, 08:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Notera att de inte kunde inte införa restriktioner förrän de nya föreskriften trädde i kraft, det sades från Uppsala. Restriktionerna infördes på tisdagen, dagen efter de nya reglerna trädde i kraft.

Sprid korrekta fakta och starta inga trådsanningar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/beskedet-blir-inga-lokala-restriktioner-nu
Jag sprider ingen dessinformation, jag hörde det själv om det var på torsdagens PK eller någon annan intervju ska jag låta vara osagt. Det var Uppsalas smittskyddsläkare som uttalade sig om att de skulle ha ett nytt möte med FHM på måndagen och det var själve Tegnell som uttalade sig om att det inte var läge ännu för Uppsala.
Citera
2020-10-28, 08:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ajdå, inte bra. Skulle förklara detta med inflammationer och långtidssjuka.
Lustigt nog kan kanske hydroxiklorokin komma ifråga i framtida terapi:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19610412000017
Citera
2020-10-28, 08:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad är det som är oroande?
Förstår du ens vad du läser?
Vad fan är det med dig? Varför tror du att jag inte begriper vad jag läser? Det är väl oroande om en del som haft covid-19 drabbas av autoimmuna sjukdomar eller liknande? De är ännu inte säkra på vad exakt det är och om de funnit något som redan fanns eller om det beror på viruset. Tycker du att det är av ringa betydelse?

Edit: hur tolkar du det?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-28 kl. 08:35.
Citera
2020-10-28, 08:30
Medlem
Citat:
Jag sprider ingen dessinformation, jag hörde det själv om det var på torsdagens PK eller någon annan intervju ska jag låta vara osagt. Det var Uppsalas smittskyddsläkare som uttalade sig om att de skulle ha ett nytt möte med FHM på måndagen och det var själve Tegnell som uttalade sig om att det inte var läge ännu för Uppsala.

Då får du leta upp uttalandet från Uppsalas Johan Nöjd: "tvärtemot vad deras smittskyddsläkare ville".
Citera
2020-10-28, 08:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och Lupus är en kronisk sjukdom som de flesta autoimmuna är som MS t.ex.
Precis.
Citera
2020-10-28, 08:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Då får du leta upp uttalandet från Uppsalas Johan Nöjd: "tvärtemot vad deras smittskyddsläkare ville".
Intrycket Johan Nöjd gav var att läget var allvarligt och att något måste göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in