Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Jag har bra kunskaper om spårbunden trafik och fordon. Tyvärr är jag nyinflyttad i Göteborg och har dålig koll på linjenätet...
Men jag misstänker att Göteborg nu med inköpet av tvåriktningsvagnar kommer att bygga ett antal övergångsväxlar på strategiska platser så att man kan köra enkelspårstrafik en viss sträcka när man gör spårunderhåll.
Övergångsväxel, där lärde jag jag mig ett nytt ord.
På många ställen där sådana skulle kunna vara lämpliga finns det istället vändslingor, dock ofta utformade så att endast vagnar "från stan" kan vända. Det gör att vagnar på väg åt andra hållet tvingas köra förbi vändslingan och sedan backa genom den. Inte snyggt, men det funkar även för enriktningsvagnarna.
Men ett ställe som nog skulle må bra en övergångsväxel är snabbspåret mellan Gamlestaden och Drottningtorget (gamla Västgötabanans banvall). Skulle man lägga en vändmöjlighet så nära Göteborg C som möjligt så skulle man där, vid Åkareplatsen, kunna ha en reservhållplats som kan användas för att vid behov hålla igång förbindelsen mellan Angered/Hjällbo/Kortedala/Bergsjön och centrum. Jag misstänker dock att det kan finnas demografiskt motiverade argument mot en sådan lösning.
I Gamlestaden skulle en övergångsväxel kunna placeras så att dess reservhållplats integreras med södra delen av järnvägsstationens passagerarplattform (söder om Säveån). Samma plattforms norra ände delas redan med spårvagnarna från Angered.
Sedan kan det vara vettigt med en växel strax efter Marklandsgatan i riktning mot Axel Dahlströms torg. Vid Axel Dahlströms torg finns en, för Frölundavagnar felvänd vändslinga, men det vore bra att kunna låta Frölundavagnarna fortsätta in till (nästan) Marklandsgatan vid spårarbete, där finns gott om busstrafik och det blir jobbigt att köra ersättningsbusar till Axel Dahöströms torg.