Citat:
Ursprungligen postat av
MartinDahlinsMamma
Brexit bör väl påverka ekonomin och inkomsterna en hel del också eller? Har 0 intresse och koll på brexit men har en känsla att det kan komma och påverka mycket inom olika områden.
Jag är heller ingen expert på Brexit. Nedanstående är några funderingar som jag delvis stämt av med vad som skrivits i ärendet. Dock reserverar jag mig för eventuella faktafel.
Med Brexit så upphör de fria rörligheterna inom EU området, varav den som avser arbete direkt påverkar fotbollen. Vad som kommer i stället vet vi ännu inte. Ett rimligt antagande är att det kan bli ett regelverk som påminner om villkoren för att rekrytera spelare utanför EU området. Kravet är att spelaren på att avgörande sätt kan bidra till att utveckla fotbollen i GB. Exempelvis så erfordras ett visst antal landskamper under de senaste två åren. Följdfrågan blir vad som händer med de spelare som redan finns i PL men som ej uppfyller nämnda kriterier.
Mycket i PLs attraktionskraft ligger det stora antalet spelare med olika nationaliteter. Om den andelen sjunker kan också intresset att sända PL matcher minska från en del länder med lägre intäkter till ligan som följd.
En annan aspekt är att avtalet med EU ytterligare riskerar att minska pundets värde. Effekten blir att transferbelopp och löner i framtiden blir högre vid förvärv från unionen. Därmed försämras också utsikterna att tillgodose de krav UEFA ställer i Financial Fair Play.
Uppsidan är att det bör bli mer utrymme för engelska talanger vilket torde gynna det engelska landslaget.
PL är betydelsefullt såväl finansiellt som ur attraktionsvärde för GB. Johnson har all anledning att se till så att PLs varumärke rubbas så lite som möjligt efter Brexit.