2020-10-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kul observation. Har du någon adekvat data som stödjer din killgissning?

fhm ,veckorapport ,kommun/kommundel , Göteborg Angered.

Jämför med Göteborg Askim eller någon annan Göteborgsstadsdel.
Citera
2020-10-27, 19:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Ja jag skrev det för ngn vecka sedan. Vi närmar oss exponentiell ökning i Sverige. Nu går vi in i tuffa veckor/månader. Förvänta er inte snabb vård när ni behöver. Tänk proaktivt, planera väl och gör vad ni kan för er själva och andra.

https://omni.se/
Citera
2020-10-27, 19:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Är grymt imponerad att du har mer koll på vad jag skriver än vad jag själv har

Rainman? Någon psykisk sjukdom? Fotografiskt minne? Inget liv * 1000 ?
Hahaha, ja, vad ska jag svara? Jag blir ofta lite orolig själv, jag har ett extremt bra minne. Jag är kvinna så ingen Rainman här, psykisk sjukdom yttrar sig nog inte så? Liv har jag, än så länge så då återstår ju bara fotografiskt minne.🤷🏼‍♀️🤪
Citera
2020-10-27, 19:31
Medlem
Citat:
Hört att nästan alla som ligger på Iva är överviktiga! Kan det stämma ?

Med tanke på att äldre män dominerar bland IVA patienterna verkar det inte helt osannolikt. Svenskarna är alltför feta. I USA lär det vara än värre.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Peter Lowe: ”Svenska strategin riskerar nordiskt samarbete”

Väl rutet! Precis som i våras fortsätter Sverige att agera osolidariskt med de nordiska länderna genom vansinniga strategin att sprida smittan bland befolkningen. "Med en otydlig, svag och inte bindande strategi riskerar vi inte enbart svenskars liv och hälsa, utan även vårt sjukvårdssystem och rykte i världen. Vi sätter också det nordiska samarbetet på spel." menar Peter Lowe. Inför vi munskydd-påbud "har vi fortfarande möjlighet att återupprätta förtroendet hos våra grannar och undvika en upprepning av vårens tragedi". Jag håller med Peter Lowe.

Citat:
I Danmark gäller från och med torsdag skärpta covid*restriktioner. Bland annat måste munskydd användas i offentlig inomhusmiljö och i kollektiv*trafik.
Tidigare används munskydd i både Finland och Norge. Trots kraftigt ökad smittspridning, inte minst i Uppsala där intensivvårdavdelningen är fullbelagd, fortsätter Sverige att ha Nordens svagaste restriktioner.
Sedan pandemins start har Sverige hittills haft tio gånger högre dödlighet än Norge och Finland och fem gånger högre än Danmark. Med en otydlig, svag och inte bindande strategi riskerar vi inte enbart svenskars liv och hälsa, utan även vårt sjukvårdssystem och rykte i världen. Vi sätter också det nordiska samarbetet på spel.
Med tydligare och starkare rekommendationer – med krav på munskydd i kollektivtrafik och i offentlig miljö inomhus – har vi fortfarande möjlighet att återupprätta förtroendet hos våra grannar och undvika en upprepning av vårens tragedi.

källa dn
Citera
Medlem
Madagascars avatar
på C19.se från igår till idag.

"På sjukhus": 363 till 418
"På IVA": 47 till 58

Det låter som mycket stora ökningar från en dag till nästa. Kan man lita på dessa siffror?
Citera
2020-10-27, 19:38
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det låter som mycket stora ökningar från en dag till nästa. Kan man lita på dessa siffror?

Det är C19 som uppdaterar bara när region Stockholm uppdaterar.. (och de skickar bara ut rapport 2 ggr i veckan, så det blir en rejäl ökning då).
Citera
2020-10-27, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Alltfler barn drabbas nu av ytterst svåra symtom

https://www.expressen.se/nyheter/4-arige-kais-smittad-lag-i-koma-i-sex-dagar/

Tycker det är hemskt att myndigheterna säger att sjukdomen är ofarlig för barn när de riskerar att hamna i koma.

Det står ingenting i artikeln om att alltfler barn drabbas av svåra symptom.
Citera
2020-10-27, 19:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hur går egentligen tänket kring lockdowns runt om i världen? Jag begriper det inte! För min del känns det som en no-brainer att enbart isolera svaga grupper så gott det går. Dvs 70 plusare, cancersjuka och diverse andra immunförsvagade individer. Och även då anser jag inte att statligt tvång ska vara inblandat.

Men tydligen så är det lika för alla som verkar råda i många länder. Hur rättfärdigar man det när allt pekar på att Sars-cov2 i allra högsta grad är en virusinfektion som ger huvudbry för geriatriker. Det verkar ju nästan som att folk som är 45 och nedåt har svårare med vanlig influensa än covid men ändå stängs barer, frisörsalonger och gallerior på löpande band som om vi hade haft en luftburen korsning av Ebola och Rabies.

Det känns bara som att man angriper problemet från helt fel håll med den datan som vi nu har. Jag hatar verkligen dödsångest mentaliteten och en utopisk dröm om att vi är så avancerade att vi nästan står över döden

Jag anser att världens reaktion till covid till stor del bottnar i att vi har fått det så äckligt jävla bekvämt och bra att vi har svårt att acceptera vår egen dödlighet, så pass att vi nästan är beredda att offra precis allt i ett hail-mary försök att stoppa moder jord. Det vore sundare om vi började se döden som naturlig och bli mer öppna inför den.

För mig med en statsvetarexamen så ser jag covidhanteringen lite som en kvalitetsmätare på samhällsbygget. Västvärlden är verkligen den stora förloraren ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv, det kommer man inte ifrån. Flera Europeiska länder, bl.a Sverige kastade ju in vitflaggan innan matchen ens börjat.

Västerländsk demokrati har många styrkor, men när det kommer till krishantering så har man verkligen blottat en stor svaghet.
Citera
2020-10-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Eftersom viruset inte går att stoppa nu och immuniteten är kortvarig och flockimmunitet inte existerar finns bara några saker:

Ät D-vitamin, zink och ev blodförtunnande
Skolan måste informera när de har fall
Acceptera att skit är skit och att du kommer bli smittad
Stäng skolor om smittan skenar
Förbjud samlingar över 10 personer
Träffa inte sköra och äldre, utomhus går bra med avstånd

Nu går vi in i vinterhalvåret och det kommer bli tufft men när våren kommer i maj kommer vi njuta desto mer. Håll ut och gör vad ni kan men låt er leva och glädjas också för viruset är tyvärr starkare än motgiftet nu.
Givet att immunitet bara är kortvarig.

Vilket syfte fyller det, att skjuta det här på framtiden?

Vad väntar man på?

Det finns inga medicinska framsteg att se fram emot.
Citera
2020-10-27, 19:40
Medlem
Citat:
Hört att nästan alla som ligger på Iva är överviktiga! Kan det stämma ?

Ja, det stämmer. En mycket stor andel har fetma.
Citera
2020-10-27, 19:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

55 här på IVA:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Det läskiga är att det var 56 för några minuter sedan. Har för mig att man uppdaterar i realtid. Så 1 utskriven eller död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in