2020-10-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Skärp dig, de har ju gör fan inte ens gått ut med särskilda råd än eller meddelat att det inte blir någon publikhöjning till 300.

Jag vet att ni sitter och hoppas på en lockdown så att alla andra också får uppleva eran dagliga misär men det kommer inte hända. Grundlagen tillåter ju inte ens en lockdown och även om den gjorde har regeringen inget intresse av det om det så går tillbaka till vårens siffror (vid vilket folk själva kommer vidta åtgärder) .

Kinasjukan är klassad som en samhällsfarlig sjukdom och är enligt Smittskyddslagen en allmänfarlig sjukdom som kan få en spridning i samhället och som innebär en allvarlig störning eller överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och som kräver extraordinära smittskyddsåtgärder.
Citera
2020-10-27, 19:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Förlåt, men även en lätt förståndshandikappad individ bör förstå att dödligheten i influensa är olika i olika åldersgrupper och extremt låg bland barn så ditt exempel ovan är helt absurt. 99% av de som dör är självfallet vuxna.

Återigen angående siffran 0.1 - 0.2% dödlighet i vanlig influensa, jo jag hävdar att det stämmer. Eftersom jag redan publicerat länkar och källhänvisningar från amerikanska folkhälsomyndigheten (CDC) är det i så fall upp till dig att kommentera varför dessa källor är falska eller komma med egna källor till ditt påstående på 0.00002 (0.002%) dödlighet. Jag har väldigt svårt att se att CDC är 100ggr off med sin uppskattning men önskar dig lycka till.

Men det var ju du som skrev att dödligheten i influensa är så hög. Det var inte jag som skrev det. Att dödligheten är högre bland äldre är ju ingen hemlighet, men det gäller ju i högsta grad även Covid 19. Bland 60-79 åringar är dödligheten närmare 10%. Det är en enorm skillnad jämfört med influensa.
Citera
2020-10-27, 19:07
Medlem
Madagascars avatar
Nu börjar dödstalen stiga påtagligt i UK:

"22,885 new cases and 367 new deaths"

-Worldometers
Citera
2020-10-27, 19:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag har högt hemoglobin! Vad borde jag äta för blodförtunnande

Nej vänta, du måste prata med din läkare om detta. Rekommenderar ingen. Finns endel som pekar på att blodproppar etc men det finns risker med blodförtunnande också om man har högt blodtryck, magsår etc. Läs på och konsulera din doktor. En halv treo/dag och dylikt kan hjälpa eventuellt men det beror på den totala sjukdomsbilden och hälsotillståndet.
Citera
2020-10-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Eftersom viruset inte går att stoppa nu och immuniteten är kortvarig och flockimmunitet inte existerar finns bara några saker:

Ät D-vitamin, zink och ev blodförtunnande
Skolan måste informera när de har fall
Acceptera att skit är skit och att du kommer bli smittad
Stäng skolor om smittan skenar
Förbjud samlingar över 10 personer
Träffa inte sköra och äldre, utomhus går bra med avstånd

Nu går vi in i vinterhalvåret och det kommer bli tufft men när våren kommer i maj kommer vi njuta desto mer. Håll ut och gör vad ni kan men låt er leva och glädjas också för viruset är tyvärr starkare än motgiftet nu.
Hur vet du att immuniteten är kortvarig?
Citera
2020-10-27, 19:10
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
mini lockdown i Skåne.... Om nu folk lyssnar på rekommendationerna förstås.

"Lokala restriktioner införs i Skåne.
Ökningen av covid-fall gör att skåningarna uppmanas att skippa kollektivtrafiken, butiker och endast umgås med sina närmaste.
– Det är okej att fortsätta handla mat men avstå från nöjeshoppning, sa Eva Melander, Region Skånes smittskyddsläkare."

sydsvenskan.se
Nu reser det sig i brallan på Hanif Bali-armen i tråden
Citera
2020-10-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Hört att nästan alla som ligger på Iva är överviktiga! Kan det stämma ?

Ja, kan stämma. Att vara tjock, man, 70+, rökare och låginkomsttagare är särskilt dåligt år 2020.
Citera
2020-10-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det ser inte mycket bättre ut. Egentligen tror jag inte på några åtgärder hur mycket det än spårar ur. Det står alldeles för mycket prestige på spel för det. Man låter hellre 6 tusen till dö än stänger skolorna, eller inför krav på munskydd i offentliga miljöer.

Det finns mkt prestige, absolut.
Löfvens prestige är prio 1.
Folkhälsan nr 2.
Citera
2020-10-27, 19:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Alltfler barn drabbas nu av ytterst svåra symtom

https://www.expressen.se/nyheter/4-arige-kais-smittad-lag-i-koma-i-sex-dagar/

Tycker det är hemskt att myndigheterna säger att sjukdomen är ofarlig för barn när de riskerar att hamna i koma.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur vet du att immuniteten är kortvarig?

Förlåt, men jag har ingen lust att diskutera djupare med dig efter dina obehagliga empatilösa inlägg. Men du kan ju börja med att titta på hårt drabbade områden i våras som nu drabbas hårt igen. Immuna är vi troligtvis inte så länge som du påstår med dina 13 år men förhoppningsvis drabbas merparten mildare vid andra insjuknandet, andra kanske hårdare. Nivån av antikroppar vet vi nu sjunker ganska snabbt, att dina T-celler och B-celler håller i sig i 13 år tror jag inte, men ja förmodligen längre dock än antikroppssvar men vi är långt ifrån långvarig flockimmunitet så viruset kommer fortsätta att skövla.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hur går egentligen tänket kring lockdowns runt om i världen? Jag begriper det inte! För min del känns det som en no-brainer att enbart isolera svaga grupper så gott det går. Dvs 70 plusare, cancersjuka och diverse andra immunförsvagade individer. Och även då anser jag inte att statligt tvång ska vara inblandat.
Det är inte 70 plussare som tar hand om varandra på ålderdomshemmen, personalen är ju yngre personer som vistas på utsidan. Ju mer smittspridning i samhället desto mer smitta letar sig in i äldreomsorgen. I många andra länder lever äldre med yngre i mycket högre grad än i Sverige. Samma princip där.

Citat:
Men tydligen så är det lika för alla som verkar råda i många länder. Hur rättfärdigar man det när allt pekar på att Sars-cov2 i allra högsta grad är en virusinfektion som ger huvudbry för geriatriker. Det verkar ju nästan som att folk som är 45 och nedåt har svårare med vanlig influensa än covid men ändå stängs barer, frisörsalonger och gallerior på löpande band som om vi hade haft en luftburen korsning av Ebola och Rabies.
Det finns statistik på detta: https://www.icuregswe.org/

covid-19
0-49 år: 731 vårdtillfällen
Influensa
0-49 år: 553 vårdtillfällen under perioden 2014-2020 (6 influensasäsonger)
Citera
2020-10-27, 19:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns mkt prestige, absolut.
Löfvens prestige är prio 1.
Folkhälsan nr 2.

Haha precis så. Din profilbild är underbar förresten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera