2020-10-27, 18:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Instämmer: Irlands hårda lockdown var idiotisk. De ligger inte speciellt sämre till än Sverige. Så går det när parlamentariker leker "epidemiologer".

Men vid ett ytterst allvarligt läge för Sverige kan samma typ av partiell lockdown som tyskarna körde i våras bli aktuell. Dock främst under mars och april då det hela kulminerar. Sedan kan man, utan risk, öppna upp helt i mitten av maj, då lågsäsongen för SARS-COV2 börjar.
När blev du epidemiolog, Ola?

Annars är preventiva åtgärder preventiva. Alltså införs innan något händer. Att det är lugnt på Irland (vilket det inte är) för tillfället är inte skäl till att strunta i åtgärder.
Citera
2020-10-27, 18:48
Bannlyst
Hört att nästan alla som ligger på Iva är överviktiga! Kan det stämma ?
Citera
2020-10-27, 18:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Hört att nästan alla som ligger på Iva är överviktiga! Kan det stämma ?
Du skrev exakt samma sak i våras.
Citera
2020-10-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall Sverige hade haft samma strategi som övriga Europa. så hade sommaren varit lungare för vården. Under tidiga sommaren skiljde sig smittspridningen i Sverige radikalt från många andra europeiska länder.

Att ha samma strategi som Finland och Danmark, hade också kunnat erbjuda medborgarna en paus från några av restriktionerna. Medborgarna hade kunnat möta höstens utmaningar med nya krafter.

Vad fick sjuksköterskorna? Fick dom någon belöning i lönekuvertet för sina ansträngningar?

Eller så kan man hitta något sätt att betala för vårdpersonalens lön.

Jag föreslår att vi slutar skicka pengar till Afrika. Pengarna som har skickats till Afrika har missbrukats. Istället för att minska fattigdomen, har pengarna gått till att öka befolkningsmängden i mottagarländerna, med explosiv hastighet. Det är den överbefolkningen som nu sköljer upp på Europas stränder. Vi måste inse att Afrikanerna har missbrukat biståndet. Stoppa biståndet, och skicka preventivmedel istället. Låt pengarna gå till svensk vårdpersonal.

"Msk"? Vad betyder det?

Tack för sakligt och bra inlägg.

Ja, en liten coronaslant fick dom, ett par hundra kronor extra. I min region fick vi också extra helgob from april - augusti.

Det blev iaf två bra sommarlöner för mig + slantar för covidvården i våras.

Intressant i sammanhanget är uskornas löner. Uskorna är Sveriges största yrkesgrupp och att nollbuda skapar konstiga signaler.

Detta är låginkomsttagare dessutom och att minska uskornas köpkraft känns inte klockrent

Att coronakrisen var svindyr vet alla, men samtidigt eldar landstingen med pengar.

Det finns pengar till fan allt utom lönelyft till de som verkligen sliter och jobbar konkret.

Otroligt provocerande alltihop.
Citera
2020-10-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall Sverige hade haft samma strategi som övriga Europa. så hade sommaren varit lungare för vården. Under tidiga sommaren skiljde sig smittspridningen i Sverige radikalt från många andra europeiska länder.

Att ha samma strategi som Finland och Danmark, hade också kunnat erbjuda medborgarna en paus från några av restriktionerna. Medborgarna hade kunnat möta höstens utmaningar med nya krafter.

Vad fick sjuksköterskorna? Fick dom någon belöning i lönekuvertet för sina ansträngningar?

Eller så kan man hitta något sätt att betala för vårdpersonalens lön.

Jag föreslår att vi slutar skicka pengar till Afrika. Pengarna som har skickats till Afrika har missbrukats. Istället för att minska fattigdomen, har pengarna gått till att öka befolkningsmängden i mottagarländerna, med explosiv hastighet. Det är den överbefolkningen som nu sköljer upp på Europas stränder. Vi måste inse att Afrikanerna har missbrukat biståndet. Stoppa biståndet, och skicka preventivmedel istället. Låt pengarna gå till svensk vårdpersonal.

"Msk"? Vad betyder det?

Msk = mentalskötare

Biståndet kan vi fimpa.
Citera
2020-10-27, 18:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant - kan ju bli en baklängesprocess, dvs vi börjar med svammel och missad chans att sätta resenärer i karantän, medan vi startar jakt på ogripbar immunitet. Sedan hamnar vi i fucking lockdown iaf.

Vi har ingenstans att ta vägen.

Bara att rulla tummarna och vänta på vaccin.

Det ser inte mycket bättre ut. Egentligen tror jag inte på några åtgärder hur mycket det än spårar ur. Det står alldeles för mycket prestige på spel för det. Man låter hellre 6 tusen till dö än stänger skolorna, eller inför krav på munskydd i offentliga miljöer.
Citera
2020-10-27, 18:58
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Portugal inför munskydd-påbud utomhus

Munskydd-påbudet införs imorgon och gäller alla publika platser, inomhus såväl som utomhus.

Sabotörer som vill förstöra för alla andra och inte hjälpa till med gemensamma smittbekämpningsarbetet får en böteslapp på 500 Euro(5170 kr).

Vilken region i Sverige kommer att vara först med att gå emot Tegnells anti-vetenskapliga linje och införa munskydd-påbud? Kan vi hoppas på att Skåne agerar förnuftigt och föredömligt med munskydd-påbud inom kort?

Portugal makes masks mandatory in outdoor public spaces
Citat:
The Portuguese government has published a new law requiring people to wear face masks in outdoor public spaces, where social distancing recommendations cannot be guaranteed.
The new law was published in the country's national bulletin on Tuesday and will go into effect on Wednesday.
Everyone from the age of 10 is now required to wear a face covering in indoor and outdoor public spaces, with the exception of those with medical conditions incompatible with the use of mask. People who are excused from wearing mask will have to carry a doctor’s note, confirming their condition.
Those who fail to comply with the law could be fined up to €500 ($590). The law is designed to be temporary and will be in place for a period of 70 days.

källa cnn
Citera
2020-10-27, 18:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Skärp dig, de har ju gör fan inte ens gått ut med särskilda råd än eller meddelat att det inte blir någon publikhöjning till 300.

Jag vet att ni sitter och hoppas på en lockdown så att alla andra också får uppleva eran dagliga misär men det kommer inte hända. Grundlagen tillåter ju inte ens en lockdown och även om den gjorde har regeringen inget intresse av det om det så går tillbaka till vårens siffror (vid vilket folk själva kommer vidta åtgärder) .

Grundlagen tillåter åsiktsfrihet, fri mötesbildning och demonstrationsfrihet också, men det har ju inte utgjort något hinder för att göra inskränkningar. Jag tror inte heller på åtgärder från regeringen. Det är way to much prestige ivägen för något sådant. Man låter hellre folk dö, då sjukhusen är överfyllda.
Citera
2020-10-27, 18:59
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Instämmer: Irlands hårda lockdown var idiotisk. De ligger inte speciellt sämre till än Sverige. Så går det när parlamentariker leker "epidemiologer".

Men vid ett ytterst allvarligt läge för Sverige kan samma typ av partiell lockdown som tyskarna körde i våras bli aktuell. Dock främst under mars och april då det hela kulminerar. Sedan kan man, utan risk, öppna upp helt i mitten av maj, då lågsäsongen för SARS-COV2 börjar.

Hur går egentligen tänket kring lockdowns runt om i världen? Jag begriper det inte! För min del känns det som en no-brainer att enbart isolera svaga grupper så gott det går. Dvs 70 plusare, cancersjuka och diverse andra immunförsvagade individer. Och även då anser jag inte att statligt tvång ska vara inblandat.

Men tydligen så är det lika för alla som verkar råda i många länder. Hur rättfärdigar man det när allt pekar på att Sars-cov2 i allra högsta grad är en virusinfektion som ger huvudbry för geriatriker. Det verkar ju nästan som att folk som är 45 och nedåt har svårare med vanlig influensa än covid men ändå stängs barer, frisörsalonger och gallerior på löpande band som om vi hade haft en luftburen korsning av Ebola och Rabies.

Det känns bara som att man angriper problemet från helt fel håll med den datan som vi nu har. Jag hatar verkligen dödsångest mentaliteten och en utopisk dröm om att vi är så avancerade att vi nästan står över döden

Jag anser att världens reaktion till covid till stor del bottnar i att vi har fått det så äckligt jävla bekvämt och bra att vi har svårt att acceptera vår egen dödlighet, så pass att vi nästan är beredda att offra precis allt i ett hail-mary försök att stoppa moder jord. Det vore sundare om vi började se döden som naturlig och bli mer öppna inför den.
Senast redigerad av Hexen666 2020-10-27 kl. 19:02.
Citera
2020-10-27, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du skrev exakt samma sak i våras.

Är grymt imponerad att du har mer koll på vad jag skriver än vad jag själv har

Rainman? Någon psykisk sjukdom? Fotografiskt minne? Inget liv * 1000 ?
Citera
2020-10-27, 19:02
Medlem
.Dostoj.s avatar
Eftersom viruset inte går att stoppa nu och immuniteten är kortvarig och flockimmunitet inte existerar finns bara några saker:

Ät D-vitamin, zink och ev blodförtunnande
Skolan måste informera när de har fall
Acceptera att skit är skit och att du kommer bli smittad
Stäng skolor om smittan skenar
Förbjud samlingar över 10 personer
Träffa inte sköra och äldre, utomhus går bra med avstånd

Nu går vi in i vinterhalvåret och det kommer bli tufft men när våren kommer i maj kommer vi njuta desto mer. Håll ut och gör vad ni kan men låt er leva och glädjas också för viruset är tyvärr starkare än motgiftet nu.
Citera
2020-10-27, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Eftersom viruset inte går att stoppa nu och immuniteten är kortvarig och flockimmunitet inte existerar finns bara några saker:

Ät D-vitamin, zink och ev blodförtunnande
Skolan måste informera när de har fall
Acceptera att skit är skit och att du kommer bli smittad
Stäng skolor om smittan skenar
Förbjud samlingar över 10 personer
Träffa inte sköra och äldre, utomhus går bra med avstånd

Nu går vi in i vinterhalvåret och det kommer bli tufft men när våren kommer i maj kommer vi njuta desto mer. Håll ut och gör vad ni kan men låt er leva och glädjas också för viruset är tyvärr starkare än motgiftet nu.

Jag har högt hemoglobin! Vad borde jag äta för blodförtunnande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in