2020-10-27, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Om du äger en del av en bostadsrätt så kan du få försörjningsstöd under några månader. Därefter förväntas du ha sålt den för att klara ditt uppehälle.
Var ska man bo då? Konstiga regler. Känns som att jag går under snart.
Citera
2020-10-27, 17:17
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Var ska man bo då? Konstiga regler. Känns som att jag går under snart.

Tanken är väl hyresrätt.
Citera
2020-10-27, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Tanken är väl hyresrätt.
Men vänta nu, alla som äger sina bostadsrätter men är för fattiga för att betala avgiften kommer ju knappast klara sig böttre i en hyresrätt. Så varför skulle man sälja den?
Citera
2020-10-27, 17:48
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Men vänta nu, alla som äger sina bostadsrätter men är för fattiga för att betala avgiften kommer ju knappast klara sig böttre i en hyresrätt. Så varför skulle man sälja den?

Försörjningsstöd är tänkt att vara det yttersta skyddsnätet som finns för folk som absolut inte har några tillgångar. Det skulle vara stötande för allmänheten om vissa fick försörjningsstöd en längre period trots att de har en ekonomisk tillgång i form av bostadsrätt eller villa. Ungefär som om socialen skulle hjälpa folk som har ett fett bankkonto eller fondsparande.
Citera
2020-10-27, 17:55
Bannlyst
Citat:
Försörjningsstöd är tänkt att vara det yttersta skyddsnätet som finns för folk som absolut inte har några tillgångar. Det skulle vara stötande för allmänheten om vissa fick försörjningsstöd en längre period trots att de har en ekonomisk tillgång i form av bostadsrätt eller villa. Ungefär som om socialen skulle hjälpa folk som har ett fett bankkonto eller fondsparande.
Fan alltså, vilken helvetes sits jag är i. Orkar snart inte med det här.
Citera
2020-10-27, 18:08
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Fan alltså, vilken helvetes sits jag är i. Orkar snart inte med det här.

Nej, det känns inte som att man är en prioriterad medborgare när sådant händer. Sedan ser man skrattande somalier och annat löst folk som lallar runt med sina nya telefoner.
Citera
2020-10-27, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Nej, det känns inte som att man är en prioriterad medborgare när sådant händer. Sedan ser man skrattande somalier och annat löst folk som lallar runt med sina nya telefoner.
Men det är ett kommunistsamhälle. Försörjningsstöd ska alltså bara vara för dem som betalar ockerhyra i en hyresrätt men jag som betalar 3000 ska tvingas flytta när ekonomin inte går ihop.

Fy fan vilket helveteeeeeee!! Finns fan inga jobb
Citera
2020-10-27, 18:19
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Men det är ett kommunistsamhälle. Försörjningsstöd ska alltså bara vara för dem som betalar ockerhyra i en hyresrätt men jag som betalar 3000 ska tvingas flytta när ekonomin inte går ihop.

Jobb finns! Har du några begränsningar? Allergier, andra handikapp? Annars fixar du detta! Lycka till!
Citera
2020-10-27, 18:50
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:

Äger du 50% av en bostadsrätt? Vem äger andra halvan? Vad är den värd? Är den belånad?
Citera
2020-10-27, 19:10
Bannlyst
Citat:
Äger du 50% av en bostadsrätt? Vem äger andra halvan? Vad är den värd? Är den belånad?
Farsan äger egentligen hela den, men jag bor i den (90/10 ägande) och tanken är att betala tillbaka ett räntefritt lån. Men det går pissdåligt för mig, har a-kassa till februari. Sen vet jag inte. Bombar ut med ansökningar varje dag. Den är obelånad och värd drygt 2 miljoner.
Senast redigerad av imola01 2020-10-27 kl. 19:16.
Citera
2020-10-27, 19:19
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Farsan äger egentligen hela den, men jag bor i den (90/10 ägande) och tanken är att betala tillbaka ett räntefritt lån. Men det går pissdåligt för mig, har a-kassa till februari. Sen vet jag inte. Bombar ut med ansökningar varje dag. Den är obelånad och värd drygt 2 miljoner.

Hmm... Om du bara äger 10% så vet jag inte om socialen kan kräva att den säljs. I Privatekonomiforumet finns en Soc-handläggare som svarar på frågor. Kolla om han/hon vet något om detta.

Lycka till med arbetssökandet!

P.S
Gillar du F1? (med tanke på ditt nick).
Citera
2020-10-27, 19:22
Bannlyst
Citat:
Hmm... Om du bara äger 10% så vet jag inte om socialen kan kräva att den säljs. I Privatekonomiforumet finns en Soc-handläggare som svarar på frågor. Kolla om han/hon vet något om detta.

Lycka till med arbetssökandet!

P.S
Gillar du F1? (med tanke på ditt nick).
Åh ja, har nördat mig mycket med formel 1. Gillar den banan.

Ok, tack ska fråga henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in