2020-10-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Frågan är om alla mördare ska få samma straff?
Om inte så finns det ju värre brott än mordet på Wilma. T. ex Dalaröpappan som låste in sina barn i en stuga och tände eld på den.
Han hade tagit bort stegen från våningssängen så att det övre barnet inte skulle kunna ta sej ner. Barnen skrek medans de brann inne.
Om man ska straffa efter brottets art så vilket straff ska då pappan ha?
Ja, frågar du mig ska det vara livstid för mord. Alltid. Det ska kosta att ta någons liv. Möjligen att man snarare ser till förmildrande omständigheter, tex någon tar livet av den person som våldtagit samt mördat ens barn. Såna grejer.

Men som lagen ser ut nu borde ett sån omständighet som att Wilma var ett barn leda till livstid.
Och vad gäller pappan på Dalarö så fick han ju livstid så inga konstigheter där.
Citera
2020-10-27, 16:40
Medlem
Citat:
Om inte så finns det ju värre brott än mordet på Wilma. T. ex Dalaröpappan som låste in sina barn i en stuga och tände eld på den.
Han hade tagit bort stegen från våningssängen så att det övre barnet inte skulle kunna ta sej ner. Barnen skrek medans de brann inne.
Om man ska straffa efte
r brottets art så vilket straff ska då pappan ha?
Absolut livstid. Ingen tvekan.
Citera
2020-10-27, 16:48
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristinmandarin
Ja, frågar du mig ska det vara livstid för mord. Alltid. Det ska kosta att ta någons liv. Möjligen att man snarare ser till förmildrande omständigheter, tex någon tar livet av den person som våldtagit samt mördat ens barn. Såna grejer.

Men som lagen ser ut nu borde ett sån omständighet som att Wilma var ett barn leda till livstid.
Och vad gäller pappan på Dalarö så fick han ju livstid så inga konstigheter där.
Jag tror inte någon av de härmördarna ni diskuterar vägde in hur långt straff de kunde få innan de gick till verket. Även statistiken visar på marginell effekt av längre strafftider. Lite skillnad med brott som syftar till ekonomisk vinning, där vägs vinst mot risk. Så poängen med att straffa mördare är dels att få dem från gatan, dels att ge efterlevande viss upprättelse. Därför tycker jag det vore vettigt att döma minst t ex 18 år - med särskild prövningsrätt. Som för RP-dömda. Man ska inte släppa dem förrän det är övertygande att de inte gör liknande igen. Minst 18 år av terapi och rehabträning tills de övertygat om att de insett sina brister och konkret arbetat på förbättring (aggressionskontroll etc).
Citera
2020-10-27, 16:49
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Om man ska straffa efter brottets art så vilket straff ska då pappan ha?

Sluts snöa in er på detta. Naturligtvis kan man hitta på hur hemska brott som helst, om vi inte återinför dödsstraff och tortyr så får man "bara" livstid. Att det alltid ska finnas värre straff att ta till är en löjlig argumentation.
Citera
2020-10-27, 17:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Sluts snöa in er på detta. Naturligtvis kan man hitta på hur hemska brott som helst, om vi inte återinför dödsstraff och tortyr så får man "bara" livstid. Att det alltid ska finnas värre straff att ta till är en löjlig argumentation.

Livstid för de flesta mord, inklusive Wilmas mördare, vore lämpligt.
Men de som har mördat flera personer, typ Dalaröpappan, Eklund, Akilov m.fl borde få livstid som varar livet ut. Det är skillnad på att mörda 1 eller 5.
Citera
2020-10-27, 17:54
Medlem
MrWhatevers avatar
Citat:
Livstid för de flesta mord, inklusive Wilmas mördare, vore lämpligt.
Men de som har mördat flera personer, typ Dalaröpappan, Eklund, Akilov m.fl borde få livstid som varar livet ut. Det är skillnad på att mörda 1 eller 5.

Ja och det kommer även att avhandlas i Örebros Tingsrätt när den blir aktuellt och det finns inget som i dagsläget som kommer ändra livstidarnas vislösa klocka bara för att folk i mitten av 90 och i absoluta början av millenniet fick livstid kommer ut idag. Kolla bak i tiden så kommer du se en tydlig tränd och den är här för att stanna.
Citera
2020-10-27, 18:41
Medlem
Jag drar upp till skogarna och fortsätter leta nästa helg. Skriv gärna ställen ni tror kan vara extra gynnsamma att leta på. Jag har tillgång till hund och kan ta mig in i tät terräng. Bomba tips, tack på förhand.
Citera
2020-10-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus3.0
ÄR det nån som vet vad fanskapet menade med det han sa i rätten att "polisen inte vill kolla upp mina spår/tips" eller hur han nu uttryckte sig.....
Vad har han tipsat polisen om?
Jag har grubblat lite på detta hans vän kom ju hem när linda mm var där och jobbade som securitas på torp bara en vild gissning men en kropp försvinner för alltid isf dom byggde om på torp vid det tillfället hur hadde det vart om ev kompis dumpat henne i betongen när dom djutit plattan till utbygge ksk är nått sånt han försöker lägga fram typ elgigantens golv el nått färmed lera på skor mm ksk nån i närheten som jobbar som armerare el betongare mm
Citera
2020-10-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigenbo
Jag har grubblat lite på detta hans vän kom ju hem när linda mm var där och jobbade som securitas på torp bara en vild gissning men en kropp försvinner för alltid isf dom byggde om på torp vid det tillfället hur hadde det vart om ev kompis dumpat henne i betongen när dom djutit plattan till utbygge ksk är nått sånt han försöker lägga fram typ elgigantens golv el nått färmed lera på skor mm ksk nån i närheten som jobbar som armerare el betongare mm

Att kroppen ska ha dumpats i cementen känns högst osannolikt men vem fan vet när det gäller honom. Tror fortfarande kroppen, eller ja skelettet ligger någonstans. Antingen i skogen, eller vattnet.
Citera
2020-10-27, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Matte01
Jag drar upp till skogarna och fortsätter leta nästa helg. Skriv gärna ställen ni tror kan vara extra gynnsamma att leta på. Jag har tillgång till hund och kan ta mig in i tät terräng. Bomba tips, tack på förhand.
Ja, har du hund skulle jag rekomendera att göra en seriös sökning i detta område. Vidga gärna området. Minsta lilla detalj kan vara avgörande. Inlägg #18298. Sid 1526.

(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FuOq8Par.jp g
Senast redigerad av sherlocksnake 2020-10-27 kl. 21:13.
Citera
2020-10-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja, har du hund skulle jag rekomendera att göra en seriös sökning i detta område. Vidga gärna området. Minsta lilla detalj kan vara avgörande. Inlägg #18298. Sid 1526.

(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FuOq8Par.jp g

Bilden är från längst upp på Dynamitbacken där dom brända kläderna hittades. Intressant område där det har sökts.
Citera
2020-10-27, 21:44
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte01
Bra! Jag har många tankar om platser men svårt att ta mig fram, återkommer. Men det hade varit värdefullt att veta vad som redan är avsökt, det kanske du har koll på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in