2020-10-27, 15:21
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är Östergötland som korrigerat va?

Om Östergötland rapporterar in att ett antal personer faktiskt inte dött av covid-19, så är väl det precis vad man gör i en rättsstat.

Eller skall man fortsätta med felaktiga siffror.?

Har man en gång rapporterat att någon dött av covid så ör det rätt lustigt att man korrigerar tillbaka utan någon förklaring till varför. Tycker du inte det?
Citera
2020-10-27, 15:22
Medlem
sannes avatar
Vilken dåre han är.

På frågan om de äldre 70 och äldreboende säger han

- Vi följer det där och jobbar med det . De har en liten smittspridning idag 70 åringarna. Då är det helt okej. Smittspridningen har inte varit hög i den gruppen heller.

https://www.svtplay.se/video/28867902/nyheter-direkt/folkhalsomyndighetens-presstraff-om-covid-19-7

Det är just smittspridning i landet som är oroande då det är högre risk för de äldre 70+ att bli smittade. Om man jobbar som epidemiolog borde man väl veta det?
Citera
2020-10-27, 15:22
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det betyder att 4 miljoner svenskar redan har haft covid-19.
Det betyder att 23 av 33 miljoner peruaner(=69%) haft covid-19
Det betyder att 11 av 9 miljoner(123%) haft covid-19 i New Jersey

Kan du förklara det här med flockimmunitet åt oss som inte förstår när den skulle infalla?

Kan förstås, men vill inte då jag bättre saker för mig än att förklara flockimmunitet, klustersmittans konsekvenser vid etablering i fel grupper i Sverige, amerikanska sjukvårdssystemets utformning och de konsekvenser det får på dödsorsaksskrivningarna eller hur man lever och arbetar i Peru. Men sätt dig in i det så kommer du att förstå lite bättre
Citera
2020-10-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad är det för ironiskt med det?
Jag menar ur perspektivet att många här i tråden felaktigt har målat upp "palliativ vård" som någon form av dödshjälp, som är unik för Sverige. Därför blir det provocerande (för dessa) när jag använder begreppet.
Senast redigerad av aw 2020-10-27 kl. 15:27.
Citera
2020-10-27, 15:24
Medlem
Verkar som att kvinnliga ledare är bättre att ha i en pandemi än manliga.
Citera
2020-10-27, 15:25
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
En alarmist/haverist kommer förfäras när dödstalen stiger extra mycket pga felaktigt rapporterade dödsfall och sedan skrika "MÖRKNING! KONSPIRATION! ILLUMNIATI!" när sifforna rättas.

Jag förstår i pch för sig att det rättas i Sverige. På många ålderdomshem skickades det aldrig några läkare som kunde fastställa dödsorsak. Det ska det alltid glras i en rättsstat. Istället gjordes detta på telefon i bästa fall.

Men Östergötland har väl i efterhand grävt upp liken och konstaterat att de inte dog av Covid-19. På annat sätt kan jag jag inte tolka korrigeringarna eftersom antalet (15) är såpass stort att de som korrigerats måste varit begravda för länge sedan.
Citera
2020-10-27, 15:27
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag förstår i pch för sig att det rättas i Sverige. På många ålderdomshem skickades det aldrig några läkare som kunde fastställa dödsorsak. Det ska det alltid glras i en rättsstat. Istället gjordes detta på telefon i bästa fall.

Men Östergötland har väl i efterhand grävt upp liken och konstaterat att de inte dog av Covid-19. På annat sätt kan jag jag inte tolka korrigeringarna eftersom antalet (15) är såpass stort att de som korrigerats måste varit begravda för länge sedan.

Alltså jag är osäker. Men som jag uppfattat det så är det för att FoHM nu kräver att personen ska ha haft covid19 - 30 dagar för att räknas in som covid19 dödsfallsstatistik?
Citera
2020-10-27, 15:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vården kan inte förbereda sig för en repris.

Jag har tjatat mig blå sedan i mars, men tröttnar aldrig. Såhär är det...

Landstingen klarade våren med ett jävla nödrop, skrapade på botten av varje skattkista. Vi (jag var med i sörjan i ung två månader) vände ut och in på oss själva.

Vi har lärt oss snabbt, jobbar bättre nu, men några resurser för våg 2 finns inte. Vi har bla pausat tiotusentals operationer och måste återgå till normalläge.

Vården är sopslut.

Arbetsgivaren har nyss gått ut med nollbud till Kommunal, när löneförhandlingarna nyss återupptogs...

Säger en hel del.
Folk i vården hotade med att säga upp sig typ i somras. Var det många, och har det hänt?
Citera
2020-10-27, 15:31
Medlem
Citat:

Du tror inte det kan vara enkel "dubbelrapportering"?

Regionerna sitter med egna journalsystem och ska sedan rapportera till andra system som FHM drar ut rapporter från. Ibland tar det någon dag, ibland tar det några veckor, ibland tar det några månader innan dödsfallen trillar in så FHM ser dem.

Var ju någon region som justerade om datumen (var det inte också Östergötland?) på massa dödsfall så statistiken för den dagen såg helt horribel ut (det var typ 35 nya dödsfall men samtidigt hade det tagits bort 35 dödsfall från andra dagar).
Citera
2020-10-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Men kolla då Göteborg Angered ! De hade ett helvete men klarar sig ganska bra nu !
Desamma gäller för Rinkeby-Kista har också klarat sig väldigt bra på sista tiden, bara 28% så många fall per 10 000 innevånare jämfört med medel för Stockholms län v42 per 10 000 innevånare
Senast redigerad av fabbe2 2020-10-27 kl. 15:51.
Citera
2020-10-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag menar ur perspektivet att många här i tråden felaktigt har målat upp "palliativ vård" som någon form av dödshjälp, som är unik för Sverige. Därför blir det provocerande (för dessa) när jag använder begreppet.
Det är ju bara idioter som tror det.
Citera
2020-10-27, 15:40
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Har man en gång rapporterat att någon dött av covid så ör det rätt lustigt att man korrigerar tillbaka utan någon förklaring till varför. Tycker du inte det?

Det finns förklaringar till varför, de hade bland annat en pressträff om det hela förra veckan.

Citat:
"Folkhälsomyndigheten har nu kommit med en definition på vad som ska räknas som ett dödsfall i covid-19.

Den som avlider ska ha uppvisat ett positivt test de 30 senaste dagarna innan dödsfallet, annars räknas det inte med i statistiken.

– Grundregeln är att man ska ha fått en diagnos 30 dagar innan, men det finns vissa undantag och det är viktigt att säga. Innan har det varit så att om man bara visat upp covid-19 någon gång så registreras man i statistiken, även om man hade sin smitta i mars och avled nu. Då är det ju inte viruset man dör av, säger Britt Åkerlind."

Så, nej, de behöver inte gräva upp några lik. Det är troligtvis att man märkt att personer med Covid-prov i mars nu trillat av pinn av uppenbart andra anledningar än Covid.

Östergötland är nog den region som har mest koll på sina dödsfall, så vi kan avvakta med MÖRKNING!!!-utropen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in