2020-10-27, 14:29
Medlem
Madagascars avatar
Har Östergötland gjort något slags klumprapporering!?

205 idag
28 förra tisdagen.

(platz.se)

Det är inte en rimlig ökning för att spegla hur många fler som smittas per dag sett över en vecka...
Citera
2020-10-27, 14:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nej, det är inget mörkande. Var tydligt förra veckan att Östergötland skulle räkna ner antalet avlidna för att harmonisera med övriga landet.

Nya avlidna idag: 16
Avskrivna dödsfall från Östergötland: -31

Detta ger -15 vilket uppges i tidningarna. Inget mörkande men å andra sidan kan man fundera på om det är det viktigaste med dagens siffror. Snarare borde man lyfta fram den väldigt snabba ökningen av smittan just nu.

Det är dock lite märkligt att dessa korrigeringar som skett vid ett flertal tillfällen under senaste månaderna alltid verkar föras in i protokollet dagar när en större dödssiffra presenteras. Att Östergötland skulle skriva ner sitt antal har varit känt i veckor men FHM väljer att presentera siffrorna först nu. Nästan som att man vill dölja att dödstalen stiger.

FHMs ovilja att låta regionerna få större befogenheter att dämpa spridningen är också märklig. Man håller på att ställa till det igen.
Citera
2020-10-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Att alltfler rapporter kommer om att folk som varit sjuka återinsjuknar, samt att de områden som redan i våras var hårt drabbade åter drabbas hårt. Om immunitet skulle ha uppstått borde det inte vara så.

Länka gärna.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-10-27 kl. 15:08.
Citera
2020-10-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har Östergötland gjort något slags klumprapporering!?

205 idag
28 förra tisdagen.

(platz.se)

Det är inte en rimlig ökning för att spegla hur många fler som smittas per dag sett över en vecka...

Tyckte jag hörde för några dagar sedan att de hade haft ökning på 900%.
Jag kommer inte exakt vart jag hörde det..

Så att den siffran skulle vara felaktig tror jag inte.
Citera
2020-10-27, 14:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad fan händer?

Tom kärringen på TV4 ställde en fråga som går att förstå..
Tegnells svar däremot är precis som vanligt..
Ja, han fokuserade bara på hockey när det egentligen handlade om asymtomatisk spridning.

Edit: la du märke till frågan innan om Tegnell tyckte att det ökade mycket snabbt? Han svarade aldrig på frågan utan pratade istället om att vi ökar från mycket låga nivåer.

Det stör mig enormt att han ofta pratar runt frågan och inte svarar ordentligt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-27 kl. 14:45.
Citera
2020-10-27, 14:36
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är väl ingen som försöker påstå det inte hjälper om alla använder munskydd korrekt (och inte förändrar sina vanor).

Det som har diskuterats är om smittspridningen skulle förändras i Sverige om FHM/staten skulle gå ut med masktvång på allmänna platser, affärer osv. Då får man helt plötsligt börja räkna med de som inte kan använda munskydden korrekt och därför ÖKAR smittorisken till andra (t ex pillar mycket på munskyddet och sedan tar på saker som andra sen tar på och pillar på munskyddet), förändrat beteende ("Äsch - jag kan nog gå på det där stället där det är mycket folk - jag har ju mask på mig") osv osv.

Då är det inte lika säkert att ett påbud om munskydd skulle hjälpa vilket har bevisats i flera länder som kört med munskydd mycket.

Det enda som hjälper är totala nedstängningar av samhället - det är det enda som verkar trycka ner smittan i Europeiska länder men det går inte att ha det nedstängt hur länge som helst.
Ja det går dåligt för de flesta länderna i europa, och läser man tidningarna i Sverige så förmedlas det en bild av att det går dåligt överallt
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/covid-19-globalt-se-hur-varlden-ser-ut-just-nu/

Det är extremt dålig journalistik och rent utav missvisande, när det ju finns en rad länder runt stilla havet som mer eller mindre har fått stopp på spridningen. Det dyker upp något enstaka fall här och där, men lilla Sverige verkar ha ungefär lika många nya fall per dag som hela den regionen totalt. Vi har lika många nya fall i Sverige dagligen som den här regionen med en befolkning på 2 miljarder har.
Citera
2020-10-27, 14:38
Medlem
Skrämmande siffror. Hur kan detta virus få vara så envist? Nu måste vi börja desinficera som man gör i Kina, och tillsätta bättre experter på FHM.

Väldigt vad siffrorna manipuleras nu. Det skulle inte förvåna mig alls om GAPET ökar.
Citera
2020-10-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
FoHM hade ju fått i uppdrag att arbeta fram tänkbara scenarier. Ingen av de var starkt ökande smitta för hösten. Så varför skulle sjukvården förberett sig på detta. De har väl förberett sig på det FoHM sa skulle komma alltså små utbrott som som trycks tillbaka och ingen stor samhällsspridning.

Vården kan inte förbereda sig för en repris.

Jag har tjatat mig blå sedan i mars, men tröttnar aldrig. Såhär är det...

Landstingen klarade våren med ett jävla nödrop, skrapade på botten av varje skattkista. Vi (jag var med i sörjan i ung två månader) vände ut och in på oss själva.

Vi har lärt oss snabbt, jobbar bättre nu, men några resurser för våg 2 finns inte. Vi har bla pausat tiotusentals operationer och måste återgå till normalläge.

Vården är sopslut.

Arbetsgivaren har nyss gått ut med nollbud till Kommunal, när löneförhandlingarna nyss återupptogs...

Säger en hel del.
Citera
2020-10-27, 14:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tyckte jag hörde för några dagar sedan att de hade haft ökning på 900%.
Jag kommer inte exakt vart jag hörde det..

Så att den siffran skulle vara felaktig tror jag inte.
Men det är inte en rimlig ökning på en vecka.

Jag har letat efter en förklaring till Östergötland siffror men ej hittat...
Citera
2020-10-27, 14:44
Medlem
Även om det inte förvånar mig så är det rätt sjukt att folk i 70+ följer samma rekommendationer som alla andra och att man öppnar upp äldreboenden och höjer från 50 Pers till 300
Sedan inget munskyddsmandat. Antar att sverige återigen vill komma upp på topp 10 av antal döda i världen
Citera
2020-10-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag tror Erika saknar sin farmor. Hon hade kanske inte behövt dött om man hade tagit smittan på allvar i början.

Men att sakna är en del av livet..Inget man behöver skyddas ifrån !
Citera
2020-10-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ja det går dåligt för de flesta länderna i europa, och läser man tidningarna i Sverige så förmedlas det en bild av att det går dåligt överallt
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/covid-19-globalt-se-hur-varlden-ser-ut-just-nu/

Det är extremt dålig journalistik och rent utav missvisande, när det ju finns en rad länder runt stilla havet som mer eller mindre har fått stopp på spridningen. Det dyker upp något enstaka fall här och där, men lilla Sverige verkar ha ungefär lika många nya fall per dag som hela den regionen totalt. Vi har lika många nya fall i Sverige dagligen som den här regionen med en befolkning på 2 miljarder har.

Det kanske inte är så smart att jämföra oss med länder på andra sidan jordklotet.

En anledning kan vara att det är sommar/varmt i de länderna nu vilket verkade göra susen för smittspridningen här i Sverige. Soligt och fuktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in