2020-10-27, 09:22
Medlem
Från Australien: Sweden’s anti-lockdown approach is becoming ‘one of the best in the world’
https://www.youtube.com/watch?v=PIFgFBaAzQ0
Citera
2020-10-27, 09:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så varför ville Tegnell smittspåra alla Italienresenärer i första läget?

För att sprida bilden av att man ville försöka stoppa spridningen så klart.
Citera
2020-10-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Från Australien: Sweden’s anti-lockdown approach is becoming ‘one of the best in the world’

Vi får väl se. När helgens dödssiffra redovisas idag. Om det blir två- eller tresiffrigt.
Citera
2020-10-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Belgien rapporterar idag
89 nya dödsfall
12 687 nya smittade

Förra tisdagen rapporterade de
30 nya dödsfall
8 223 smittade

(Worldometers)

Kraftig ökning av dödsfall alltså på en vecka men ev har smittspridningen börjat lugna ner sig.
Höga dödstal. Den siffran kommer givetvis fortsätta stiga flera veckor, eftersom det är eftersläpning.

Men som du säger, ökningen av fall är inte längre exponentiell. Den är inte ens linjär. Förra veckan steg antalet fall per dag med ungefär 4,500 (~5,000 till ~9,500). Den här veckan steg det med runt 3,500 (~9,000 till ~12,500).

Man undrar ju vad som hade hänt om Belgien hade haft "tur" och lyckats parera det här helt i våras, och inte hade någon immunitet nu.

Eller om kineserna hade fångat den där myrkotten ett halvår senare.
Citera
2020-10-27, 09:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero

Om man samtidigt skiter i att massor av folk kommer dö och drabbas av långtidsskador på lungor etc är Sveriges strategi att knappt göra någonting säkert jättebra. Är en bra strategi att istället skydda befolkningen mot smitta är det vi gör i Sverige katastrof.
Citera
2020-10-27, 09:28
Medlem
.Dostoj.s avatar
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag har fått höra från pålitliga källor att man har antikroppar i ca 4 veckor. Men sedan att det är risk för att de försvagas/försvinner eller att man iallafall blir mottaglig igen och kan bli sjuk igen. Vad innebär detta för flockimmunitet och Sveriges strategi att låta smittan sprida sig i lagom takt?

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det innebär i första hand att du ska vara mer kritisk till vad du anser vara "pålitliga källor"

Whopps, det jag postade i maj, jag hade visst rätt då med mina privata källor.
Citera
2020-10-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För att sprida bilden av att man ville försöka stoppa spridningen så klart.

Du får väl försöka leda detta i bevis. Eftersom det är regionernas ansvar att smittspåra så måste det varit deras beslut att fortsätta smittpåra eller ej. Blekinge som var mildast drabbat fortsatte ju med smittspårning.
Citera
2020-10-27, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Höga dödstal. Den siffran kommer givetvis fortsätta stiga flera veckor, eftersom det är eftersläpning.

Men som du säger, ökningen av fall är inte längre exponentiell. Den är inte ens linjär. Förra veckan steg antalet fall per dag med ungefär 4,500 (~5,000 till ~9,500). Den här veckan steg det med runt 3,500 (~9,000 till ~12,500).

Man undrar ju vad som hade hänt om Belgien hade haft "tur" och lyckats parera det här helt i våras, och inte hade någon immunitet nu.

Eller om kineserna hade fångat den där myrkotten ett halvår senare.

Vad som hände i våras är helt irrelevant angående immunitet nu, då den eventuella immuniteten är så kortvarig. Vad som är relevant är hur stor samhällsspridning man har, och där ligger Sverige i topp i Europa eftersom inget görs för att förhindra spridning.
Citera
2020-10-27, 09:33
Medlem
Citat:
Jag har fått höra från pålitliga källor att man har antikroppar i ca 4 veckor. Men sedan att det är risk för att de försvagas/försvinner eller att man iallafall blir mottaglig igen och kan bli sjuk igen. Vad innebär detta för flockimmunitet och Sveriges strategi att låta smittan sprida sig i lagom takt?

De flesta studier som följt personer visar på antikroppar i minst 4 månader. Att de cirkulerande antikropparna minskar i mängd över tid sker för alla typer av infektioner, det är enkel ABC i immunologi.
Citera
2020-10-27, 09:34
Medlem
Citat:

Varför har dessa fantastiska källor suttit på den infon i snart 6 månader utan att berätta för någon utom dig?
Citera
2020-10-27, 09:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele tycker ju vi ska jämföra med Belgien. Belgien hade kraftfullare peak än oss och upplever nu en ny rejäl våg. Varför inför de restriktioner? De borde också haft en jävla massa infektioner?

De borde ju ha mycket högre smittandel än oss nu kan man tycka.... Så de borde isåfall bara kunna öppna upp allt?

Nä, när ett land som tex Belgien uppnår flockimmunitet o släpper på alla restriktioner så tror jag på flockimmunitet via smitta.
Belgien är intressant. Kan det ha att göra med hur man redovisar och klassifierar dödsfall?

Citat:
Unlike many other countries, which publish figures based primarily on confirmed hospital deaths, the death figures reported by the Belgian authorities include deaths in the community, especially in care homes, confirmed to have been caused by the coronavirus, as well as a much larger number of such deaths suspected to have been caused by the virus, even if the person was not tested. [12] Such differences in methods of counting complicate any attempt to compare death rates in different countries.

Svårt att bara jämföra länder rakt av. Många variabler att ta hänsyn till.
Citera
2020-10-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele tycker ju vi ska jämföra med Belgien. Belgien hade kraftfullare peak än oss och upplever nu en ny rejäl våg. Varför inför de restriktioner? De borde också haft en jävla massa infektioner?

De borde ju ha mycket högre smittandel än oss nu kan man tycka.... Så de borde isåfall bara kunna öppna upp allt?

Nä, när ett land som tex Belgien uppnår flockimmunitet o släpper på alla restriktioner så tror jag på flockimmunitet via smitta.

Får väl se i februari, då kan nog flockimmuniteten ha vunnit full kraft för Belgien.

I dagsläget är det annars bara ett fåtal länder som tycks ha en chans att begränsa smittspridningen, exempelvis Norge och Finland. Möjigen Danmark om deras åtgärder får effekt.
För oss andra tycks total smittspridning oundviklig, då blir det flockimmunitet oavsett hur kortvarig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in