2020-10-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Japp, det verkar finnas en hel del märkligheter i tråden. Vi dödar en kvinna och medan polisen försöker hitta en mördare så sticker vi till USA och "börjar om". Det "ska bli så bra" nu. Hualigen. Men mördare vill ofta ha en s k enkel lösning. Eftersom han anser att kvinnan är problemet så dödar vi kvinna. Vad problemet egentligen ÄR, det tror jag inte ens SD vet. Hade han hållit k*ken i styr från början, så hade inget av detta hänt.

Vad som oroar mig i hela kråksången är att ALLA i SDs närmaste krets verkar ha förlåtit sex års otrohet samt mord på älskarinnan. DET oroar mig. Vad ÄR det för folk?
Troligtvis för att de liksom tingsrätten inte ser honom som en mördare och att de anser att det var han som var offret i relationen med kvinnan som inte lämnade honom ifred
Citera
2020-10-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Troligtvis för att de liksom tingsrätten inte ser honom som en mördare och att de anser att det var han som var offret i relationen med kvinnan som inte lämnade honom ifred
En mycket märklig syn i så fall. Att tingsrätten friade berodde inte på att han inte är skyldig, utan att man ansåg att åklagaren inte kunnat binda honom till mordet trots alla indicier. Vi får hoppas att HR ser hela sammanhanget istället för att bryta ner det i småbitar. Det finns olika sätt att se.

Offer? SD? Det var ju inte som att han blev våldtagen i sex år. Eller våldtagen på hans eget kontor den 11 maj. Ja, du har kanske rätt. De blundar och går vidare. Han har lite tur med val av fru och svärföräldrar där.
Citera
2020-10-26, 23:32
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Rensa mellan varandra,starta om på noll.
Vart får du "att döda" ifrån?

Jo men det var ju det han verkar ha gjort innan de gav sig iväg till Amerika ??Enligt åklagare och rättsväsendet...
Och det är då det verkar så underligt att "ett lik i garderoben" hjälper detta par att rensa mellan varandra ,såvida inte det var just LW de behövde rensa bort för att hitta tillbaka ?

Men det är ju även underligt ,att behöva rensa bort en människa (typ döda den ) för att må bra ?
Är det något som var och varannan gör när en otrohet börjar skaka i äktenskapets fogar ?

(Spekulation)

men visst ,de for iväg för att rensa luften och andas på nytt ,finare luft med finare tankar om varandra ,det är ju bra .....

Så då var alltså den som mördade LW någon helt annan enligt dej ?
Senast redigerad av landbandy 2020-10-26 kl. 23:40.
Citera
2020-10-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hon var på rätt väg.
Vad hon ännu inte hade kommit över var sin känsla av att behöva hämnas den fruktansvärda känsla av svek, förödmjukelse och förnedring som som kände.

Jag tror inte heller att hon förstod hur farligt det där avslöjandet var.
När man ser hans hot, dödshot var det ju redan 2017, så ser de flesta att det är riktigt otäckt att han skriver sådana hemska hot, att man skulle bli väldigt rädd för en sådan människa.

Men nu har Lena redan fått sådan hot flera gånger, om A:s blodiga död,( död på isiga vägar och långsam och plågsam död för att ta några exempel) och hon har blivit avtrubbad på något sätt. Det har inte hänt att han har dödat henne, fast han har hotat många gånger. Till sist blir det lite som att det inte kan hända?

Vad hon borde ha gjort här är att berätta detta för sina vänner om dödshoten.
Och polisanmäla det.

Varför gör hon inte det?
Jag tror att det inte beror fullt så mycket på att hon tror att han kommer att döda henne (här kan jag ha helt fel), utan jag tror att hon inte gör det för att hon dels inte riktigt tror att det ligger allvar bakom det, men också för att hon vet att då är relationen slut. Pang. Och där är hon inte ännu, att hon klarar av att avsluta helt.

Bara på väg...

Lena har råkat ut för en person som saknar den vanliga empatin och som har ett kontrollbehov över allt och alla. För henne är det just den sämsta tänkbara kombinationen med hennes sårbarhet, den sårbarhet som han ständigt använder för att få henne dit han vill.

Men nu klarade han inte av att kontrollera henne längre, nu när hon började bli starkare.
Han ser hotet komma till verklighet.

A=Lena's son?!
På vilken sida kan man läsa mer om dessa hot?
Citera
2020-10-26, 23:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Hm, skriver Lena något någonstans på geocahesiten om att hon bytt batterier i cachen Absolute X- mas?
Nej, men hon pratar med JJ om batterierna under lördagskvällen 20:54:51-22:39:02 (1 h 44 min 11 sek - A158, s. 182ff). - När hon såg att batterierna var dåliga gick hon hem igen för att hämta nya (s. 208), men även dessa visade sig dåliga (s. 213f). Det kan tilläggas att hon sön 13 kl. 09.40 skickade bl.a. en bild från en skog (”Absolute X-mas” - och batteribyte -?). - MGM visste hur som helst att LW pysslade med sina cacher och kände säkert igen platsen där hon tagit sin bild.
Citat:
De måste annars ha pratat om den alt faktiskt besökt den eftersom SD tar ju upp i sitt förhör, att det är just den som han tyckte låg lite blottad efter att det rensats i skogen.
LW hade sent på fredagskvällen gått till X-mas och sedan på återvägen sett blixtnedslaget. När hon under lördagskvällen besökte cachen* igen tyckte hon placeringen var helt OK:
Citat:
/.../ Ska vi se här nu... ska... ah där är den ju! Eller? Jo där är den... näe... den här sitter bra, den sitter bra... dom har tagit ur skitmycket men just här har dom inte tagit ut... man ser den ju det gör man men... (skrattar till) nu lyser den inte igen. /.../ Det är jättefint när det lyser... fasen! Jag får gå hit en gång till... men jag ska bara titta på den från lite olika... nej men den här sitter bra... det var nån som sa att dom har röjt ur så mycket så att... att den liksom riskerar och bli mugglad men... äh... för tusan det här går väl bra. (s. 203).
*...nu... så då tänkte jag att jag ska ta och gå en tur till min gömma det var lite dåligt ljus igår när jag gick... jag ska gå och titta till den... den sitter lite... dom har röjt i skogen men jag måste byta om lite. (s. 190)
Citat:
A 145, sid 75-76 kan man se att det är "tyst" på SDs kommunikation mellan 22:30:02- 23:10:46. Det är under den första vändan Lena är ute.
Ja, här finns en tidsmässig möjlighet för ett kortare möte - men LW lämnar sin bostad 22:45:41 och är tillbaka vid bostaden igen 23:08:00. - Dessförinnan har hon okänd aktivitet 22:02:14-22:41:00 (tills hon går ut = 38 min 46 sek), och ännu lite tidigare: 21:09:45-21:57:34 = 57 min 49 sek okänd aktivitet.
Vad gör MGM 21:09:45-21:57:34 resp. 22:02:14-22:41:00? - Ser lite rörigt ut, men en liten promenad/cykeltur fanns nog möjlighet att sticka emellan med, t.ex. efter 21:09:20. - Och vissa sms är tämligen enstaviga.
Citat:
A 166, s. 16
"Redovisning av 2018-05-11 och 2018-05-12

Fredagen den 11 maj 2018 finns två aktiviteter från kvällen som inkluderas. Den första
sker mellan klockan 22:44 och 23:09
och den andra in på natten den 12 maj mellan klockan 00:01 och 00: 17, se Figur 4-7. Mellan dessa två tider fortsätter registreringar att göras vid Byalagsgatan 4a. Dessa två aktiviteter är inkluderade som exempel på hur
aktivitet kan se ut, båda i bostadsområde och omkringliggande områden.
"

Vid andra vändan, där är hennes "Hållå" går hon hem när hon inga svar får. Det tyder på att hon väntar honom. Men varför väntar SD så länge med att ringa och låter henne stå och vänta?
Hon hinner alltså hem (00:15:52) innan han ringer till polisen (00:32:33). SD har alltså inte läst hennes hallå (ett eller flera?).
Det är tre SMS varav det sista återskapat och befunnet oläst. Han kan ha läst det första och/eller andra - eller alla tre kan vara olästa.
Citat:
Vad är planen?

Medan hon är ute, så råkar han på "mållgorna" och har därför ingen tid till att möta upp henne. Till Lena kan denna berättelse knappt ha dragits. Så för vem skulle den versionen med den tiden vara anpassad? Han vill knappast att det ska finnas minsta bevis på att de har stämt möte.

Han går därefter hem sedan för att ringa polisen, men springer ut igen till stället där han skulle ha träffat Lena för att "jaga mållgor" utan mobil (!).

Det finns inte en tredje vända registrerad för Lena som skulle kunna passa SDs vända ute vid 00:35- 00:40 vid den tiden när poliserna kommer. Kanske är det en vända som SD raderar från Lenas "min tidslinje den 7 oktober?:
Ev. raderingar försvårar kartläggningen. - Åklagarens uppfattning om ”brottsplanen” är ju att MGM natten mellan fredag och lördag ska ha stämt träff med LW i Vivallaskogen. - Så långt kan det stämma: LW befinner sig stående på F*bärsg. och sms:ar ”Hallå” tre ggr lör 00:08:54-55. - Sedan anses MGM ha planerat att först delge polisen tre presumtiva mördare som agerat som om de velat sno hans mobiltelefon (som han turligen ej haft med sig), uppge falskt namn; för att därefter cykla hem till LW och lura med henne till Vivallaskogen i akt och syfte att där mörda henne. Enligt åklagaren hade MGM kallt räknat med att de tre hotfulla männen skulle få skulden för mordet. Endast hundrastaren PM:s uppdykande ska ha avhållit MGM från att fullfölja sin plan. - Jag tvivlar starkt på att detta är något HR kan anamma. - Däremot stämmer det med att MGM tydligen går i gång på att spana på personer; t.ex. 17 sept 2016 bespetsade sig MGM på att smyga i V-berga (A163, s. 413) - och det ev. mötet med LW kan ha varit av högst preliminär art - så att han kunde komma igen med ett senare; lite mer "ordentligt" möte.
Citat:
Men för att det ska funka som en "mordplan" borde Lena ha lockats ut en tredje vända. Vaken är hon iaf till efter ett, då hon skickar bilden på strumphållaren. Vad står den för? Något man kan ha till en cache? Något som ska hålla upp/ihop något? Julslingan? Något till Home Soft Home?
Strumphållaren verkar stå för "nattis", dvs symbolisera en av de sista kontrollåtgärderna MGM vidtar inför sänggåendet. ("Du skickar ju ALDRIG några bilder från nattning längre"). - Den tredje vändan hade ingen återvändo: De tre hotfulla männen (eller en, alt. två, av dessa) befann sig då i sin myshörna när plötsligt en mobilförsedd kvinna dök upp i mörkret. - Först mord; sedan "planering".
Citat:
Lysande skor på dagen, är lika grå som katten om natten.
Men på dagen blir de åter klarblå (av vatten och hårtorkning...). - Ett tjugotal skor undersöktes; på ett par i läder (på höger skos avigsida plös) fanns en besudling där man erhöll indikation på blodförekomst och också kunde påvisa DNA.
Citera
2020-10-26, 23:49
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo men det var ju det han verkar ha gjort innan de gav sig iväg till Amerika ??Enligt åklagare och rättsväsendet...
Och det är då det verkar så underligt att "ett lik i garderoben" hjälper detta par att rensa mellan varandra ,såvida inte det var just LW de behövde rensa bort för att hitta tillbaka ?

Men det är ju även underligt ,att behöva rensa bort en människa (typ döda den ) för att må bra ?
Är det något som var och varannan gör när en otrohet börjar skaka i fogarna ?

Nej verkligen inte, Hälften av dom som åker fast för otrohet går i från varandra, den andra halvan försöker reparera skadan och fortsätta som ett par.Att mörda älskarinnan/ älskaren är ovanligt och en otroligt korkad lösning på ett ganska simpelt problem. Det är ungefär lika korkat som att döda sin vän för att man är skyldig hen pengar och kan inte betala tillbaka. Att döda är enkelt men att leva resten av sitt liv med ett mord på sitt samvete är definitivt svårare, såvida inte mördaren är fullblodspsykopat då.
Citera
2020-10-26, 23:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det inte lika enkelt att redigera dessa metadata?
I så fall kan vi nog förutsätta att SD vet hur man gör.
Intressant fråga. Kollade upp detta och ja, med hjälp av en resursredigerare, t ex ResEdit, går det utmärkt att redigera och ändra en fils metadata, bl a ikoner och värden.
Citera
2020-10-27, 00:00
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy

Är det något som var och varannan gör när en otrohet börjar skaka i äktenskapets fogar ?

(Spekulation)

men visst ,de for iväg för att rensa luften och andas på nytt ,finare luft med finare tankar om varandra ,det är ju bra .....

Så då var alltså den som mördade LW någon helt annan enligt dej ?
Jag vet inte vem som mördade LW.Jag kan inte döma någon utan bevis och bevis mot SD saknas.
Hur det är gentemot andra personer vet jag inte då man bara pratar om SD.
Citera
2020-10-27, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Föräldrar leker inte med tonårsdöttrar,deras knullande (blodig eller inte) på kontor,skog&hem har inget med mordet att göra.
Klassiska "allt ska bli bra nu" innför en spännande resa tolkas som "Jag har slagit ihjäl henne nu så hon kommer inte besvära oss mer".Då fattas bara svaret från HD -" Åhhh SD du gör mig så varm nu"

Tror du någon närstående skulle skriva något så klantigt som en 5åring förstår innebörden av?

Om du kostar på dig att läsa vad jag skrev så ser du att jag skrev UMGÅS med barnen (ej leka)! Det är vad de flesta normala föräldrar gör/vill göra, UMGÅS med sina barn.
Vad gäller SD och de sista veckorna innan resan ville han inte ens ha barnen hemma hos sig. Han ville lämna över barnen till HD eller till svärföräldrarna.

Själva sexlekarna har inte med mordet att göra, det var inte under själva akten som LW dog.

SD drar till med allt blodigt sex för att kunna förklara blodförekomst på kläder, i huset, cykel mm. För att sen ändra sig efter att ha läst FUP (likt cykelturer där ingen sett honom).
Citera
2020-10-27, 08:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
/.../ Vad gäller SD och de sista veckorna innan resan ville han inte ens ha barnen hemma hos sig. Han ville lämna över barnen till HD eller till svärföräldrarna.
Torde vara en högst normal företeelse; precis samma beteende uppvisade också LW - och med henne massor av arbetsbelastade föräldrar som gör allt för sina barn men periodvis också behöver komma i fatt sig själva.
Citat:
SD drar till med allt blodigt sex för att kunna förklara blodförekomst på kläder, i huset, cykel mm. För att sen ändra sig efter att ha läst FUP (likt cykelturer där ingen sett honom).
Ett mycket välplanerat mord där åklagaren t.o.m. tipsar domstolen om att MGM redan pekat ut den hotfulle mördaren genom att ha tänkt ut en snillrik plan inkluderat panikradering, glömd mobil, datorintrång mm - men helt försummat betydelsen av Ord som förklarar världen; hur såväl LW som MGM tidigare agerat på liknande hot från LW:s sida mm.
Citera
2020-10-27, 08:26
Medlem
[quote=notknapparen|73372942]Jag tror att det var den 11:e tog SD en bild där han är blöt och ser ut att ha badbrallor på sig. Sedan skulle han till AM på tacogratängmiddag, efter att han varit hemma och hängt en tvätt (enligt hans sms till AM).
19:07 frågar Hanna: Skönt att simma?
20:21:30 svarar SD: Nä
20:21:44 skickar SD en bild till Hanna som hon svarar på
20:52:21 Pensionärskulor!

A 147, s. 546-547

Jag undrar om HD hade så mycket misstankar då om att SD fortsatte träffa Lena? Visst, SD gick till extremen för att dölja att han träffade Lena, men jag misstänker att det mer handlar om andra anledningar. Dels alibi, men kanske som @Reviews förslår att han har andra ärenden som han vill dölja genom gymutflykten. Kanske något har gömts eller ska gömmas på särskilt ställe. Gymutflykterna känns väldigt konstiga, med stora minnesluckor om vad han pysslat med. Hur svårt kan det vara att minnas vad man gjorde på gymmet om det handlar om två gånger? Särskilt vid de första förhören.

Citat:
Vattentornetbilden kan ha varit tagen vid annat tillfälle...? Kanske cyklade han som Blixten till G.vik för att dra sitt kort/fota sig själv, allt för att ha alibi inför HD om hon skulle ifrågasätta något.

Vattentornsbilden verkar vara tagen på rätt datum och klockslag:

https://www.flashback.org/sp70582360

Slugt på ett sätt som verkligen känns främmande och illvilligt.

Hon går ut vid 21:32 och kommer tillbaka vid 22:00.
SD är iaf inne på gymmets vändkors vid 21:25, och bilden på vattentornet ska ha tagits vid 22:00. Så lite tight.
Så här reflekterar @letsdoit i frågan:
"Morddagen den 14 maj 2018 kan som en stark hypotes antas att LW efter att 21:14:09 ha filmat A när han tränade i vardagsrummet gick ut från bostaden c:a 21:32 och återkom till densamma c:a 22:00. - Inom parentes kan nämnas att jag tid. räknade lite på MGM:s tidsmässiga möjligheter att före sin bild på Vattentornet 22:00:06 få för sig att cykla hem igen för att besöka L; han har här t.o.r. 35 min 3 sek på sig från vändkorset 21:25:03 (ingen har sett honom vid G-berg; varken ute eller inne). - Tid. cykeltur: 21:09:59-21:21:37 (gym utomhus) = 11 min 36 sek. - Har dock svårt att se någon större relevans i detta om man betänker det fortsatta sms:andet under kvällen.

LW chattar (men ej några längre utläggningar) 21:32-22:00 - och hon har som sagt en sällan sedd simultanförmåga. - Om man tar fasta på att hon ej bar cykelhjälm men väger in hennes (något enstaviga) chattande var och varannan minut, lutar det åt att hennes utevistelse ägt rum till fots.
"

https://www.flashback.org/p73332797#p73332797

A 145, s. 74:
SD skriver till en granne
21:47:12 "Det regnade som .... nyss. Höll på någon halvtimme. knappt. lnget vatten här uppe i Öfre Nya Hjärsta".
21:49:32 har SD varit och kollat hos grannen om det verkar ok "Lugnt hos er med ", skriver han efter att ha skrivit att det var lugnt hos honom.

Håller med Dig, andra trådskrivare har mycket bättre funderingar än vad jag hade gällande G-vik och tider.

Vad gäller HD:s misstankar ang om SD/LW fortsatt med sina träffar...

Om jag kommer ihåg rätt från att ha läst HD/SD:s sms veckorna före resan när de var djupt osams så kom även LW på tal (som jag misstänker).

Barnen hade en sen kväll ringt till HD när SD var borta och de fick inget svar på hans mobil.
HD ifrågasatte vad han gjorde och SD svarade att han hade telefonen på laddning och var ute på en runda för att testa en cykel! Han skrev också något typ... jag vet vad du tänker på ev träff med SP (som jag uppfattar det syftar han på LW:s geonick)... och han skriver sedan att jag vill inte att du ska tänka så.

Inte ordagrant från FUP men något jag tänkte på när jag läste sms:en mellan SD/HD. Funderade på vem SP var och kom fram till att det nog syftade på LW.
Citera
2020-10-27, 08:28
Medlem
Ovanstående inlägg blev till mig själv... skulle vara till Nötis så klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in