2020-10-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Helt klart.
HD och Lena skulle vara totalt öppna och ärliga, medan han själv hade extremt hemligt förhållande och kommunikation på Telegram och med strikt RT ("du ska lyda blint och omedelbart").
Kunde Lena åberopa RT?
Citera
2020-10-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Men hos gemene man så existerar inte mord dagligen. Det sker ungefär 100 mord per år och vi är ca 10 000 000 invånare i Sverige. Det innebär att största delen av Sveriges befolkning inte riskerar eller tänker tanken på att bli mördad. Oavsett vad dom tänker eller agerar.

Ja, det skulle ju vara lite märkligt om gemene man i detta land dagligen blev mördad. Och att det nu inte är riktigt så betyder ju inte att det finns delar av befolkningen som inte riskerar att bli mördade.
Alla riskerar att bli mördade.
Och 100 mord/år betyder ett par i veckan. Mer än tillräckligt för att alla skall vara medvetna om risken, och tänka den tanken.

Menar nu inte med detta att det var rätt av någon att mörda LW. Menar bara det jag menar.
Citera
2020-10-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Kunde Lena åberopa RT?
Nej. Det var för att Hanna var i närheten som HAN använde RT, eller när det inte passade honom att ha kontakt. Och LW stod som "mamma" i hans kontakter. Riktigt gulligt. Det var HAN som styrde förhållandet. Inte hon. I sex år. Tills LW skrev att han inte hade makt över henne längre. Tills hon skrev att hon nu åker till Norge. Tills hon skrev att hon har stannat för att hon själv vill. Då ville inte SD vara med längre, inte utan kontroll över henne. Men efter den 14 maj har han kontroll över henne igen och behöver inte sura.
Citera
2020-10-25, 14:43
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Men hos gemene man så existerar inte mord dagligen. Det sker ungefär 100 mord per år och vi är ca 10 000 000 invånare i Sverige. Det innebär att största delen av Sveriges befolkning inte riskerar eller tänker tanken på att bli mördad. Oavsett vad dom tänker eller agerar.

Precis
och därför är det så kusligt att en inbjudan till kladdkaka + en avregistrerad loggning utav LW ;som HD gjort ,ska vara skälet till ett mord ....
även om kladdkakan står för fortsatt ” vänskap ” mellan SD och LW , vilket jag kan förstå sargade HD:s hjärta - men att DÖDA , är väl inget som någon gör i vanliga fall ; ej heller i ovanliga fall ; så där är gränsen nådd för att vara en vettig person kan man tycka ....🥺
Senast redigerad av landbandy 2020-10-25 kl. 14:46.
Citera
2020-10-25, 15:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En inställning i syfte att ha den mentala kraften och beredskapen att bemöta alla misstankar; att agera "som om" man vore helt oskyldig; att peppa sig själv.

Ja, det är verkligen en tanke som verkar trolig; att genom att säga till människor runt honom att de har inget på mig och att de aldrig kommer att lösa fallet kan bli lite som ett mantra för honom själv. Men för utomstående kan (och har) det väckt uppmärksamhet.

Citat:
Det kan han säkert ha gjort - och som är svår kartlägga i efterhand.

Det finns säkert mycket som han har gjort och vi aldrig får svar på, tack vare raderingar mm.

Citat:
Eftersom de bodde på bara några min avstånd från varandra kan en eller flera sådana vändor inte uteslutas, men att L gick ut från bostaden drygt 20 min efter att hon avsänt sin loggremsa, är ett faktum. - Var alla "måsten" avklarade på 20 min exkl. transportsträcka..?

En tanke som du hade som rotat sig lite i mitt huvud är att han kan ha överraskat henne. Att han kommit utan förvarning, mer än det att de tidigare hade bestämt att de skulle ses. Det finns flera varianter där som kan ha skett.

Antingen överraskade han henne på väg till något, eller så kom han plötsligt hem till henne. Hon avbröt ju sin chatt hastigt, och läste inte ens det sista meddelandet, vilket känns olikt henne.

Citat:
Varken plank-cachen eller Blixten utesluten; ej heller "Absolute Christmas" - eller en kombination (jmfr tidsåtgången fre 11 kl. 22:41:00 då hon gick en runda i Vivallaskogen och var tillbaka i bostaden efter 27 min).
Hon hade f.ö. också den 13 maj reserverat koordinater till en planerad cache: "Katt åt klocka", c:a 500 m från X-mas (eller närmare, beroende på vilka genvägar som finns).

Jag tror inte att hon har gått långt, även om det var ljust så skulle hon inte lämna lill-killen ensam länge i skymningen när han var vaken, tänker jag. Hon är visserligen på rehab, men ändå så fit for fight at hon klarar att klättra upp i trädet för att ta loggremsan till "ord som beskriver världen", så hon kan ju förstås varit snabb. Cache relaterat lutar jag åt ändå., inte joggingtur som grannen trodde. Sonen sa väl också att hon inte duschade på kvällen.

Citat:
Noterbart är att hon en dryg timme efter denna sin fredagstur till Vivalla: lördag den 12 maj kl. 00:07:40, ånyo lämnat sin bostad och går längs med F*gelb-gatan. - Tidsschemat ser sedan ut som följer:

00:08:00 LW står på F*gelb-gatan
00:08:54 LW till MGM: Hallå?
00:08:54 LW till MGM: Hallå?
00:08:55 LW till MGM: Hallå?
00:08:55 Inkommande SMS till MGM: "Hallå" (Oläst; raderat och återskapat: A163, del B s. 522)
00:11:28 LW på väg tillbaka mot bostaden
00:15:52 LW vid bostaden
00:32:33 MGM ringer 11414 ang. tre hotfulla män
00:33:53 MGM ringer 112

01:33:19 LW tar bild på strumpor och strumphållare 1
01:33:32 LW tar bild på strumpor och strumphållare 2
01:35:00 LW skickar strumpbild 1 till MGM - som besvarar ett meddelande från en vän. MGM befinner sig i sin bostad.

Efter första vändan till Vivallaskogen hade L sett blixtnedslaget på återvägen. Hon pratar sedan med JJ och säger bl.a: /.../
L: Du jag var ute en sväng här... [A158, s. 136]
J: Ja?
L: Och eh... (skrattar) blixten har slagit ner ett träd tvärs över cykelbanan.
J: Nähe?
L: ( ohörbart) bra gärna vilja se på det där.

Hypotes i denna del: LW vill dels själv studera blixtnedslaget närmare; dels berätta för MGM, alt. visa honom, att blixten slagit ned. - Således ingen tid. överenskommelse om ett möte med MGM.

Hm, skriver Lena något någonstans på geocahesiten om att hon bytt batterier i cachen Absolute X- mas? De måste annars ha pratat om den alt faktiskt besökt den eftersom SD tar ju upp i sitt förhör, att det är just den som han tyckte låg lite blottad efter att det rensats i skogen.
Så visst, hon kan ha gått ut den första vändan utan bestämd träff.

A 145, sid 75-76 kan man se att det är "tyst" på SDs kommunikation mellan
22:30:02- 23:10:46. Det är under den första vändan Lena är ute.

A 166, s. 16
"Redovisning av 2018-05-11 och 2018-05-12

Fredagen den 11 maj 2018 finns två aktiviteter från kvällen som inkluderas. Den första
sker mellan klockan 22:44 och 23:09
och den andra in på natten den 12 maj mellan
klockan 00:01 och 00: 17
, se Figur 4-7. Mellan dessa två tider fortsätter registreringar att
göras vid Byalagsgatan 4a. Dessa två aktiviteter är inkluderade som exempel på hur
aktivitet kan se ut, båda i bostadsområde och omkringliggande områden.
"

Vid andra vändan, där är hennes "Hållå" går hon hem när hon inga svar får. Det tyder på att hon väntar honom. Men varför väntar SD så länge med att ringa och låter henne stå och vänta?
Hon hinner alltså hem (00:15:52) innan han ringer till polisen (00:32:33). SD har alltså inte läst hennes hallå (ett eller flera?).

Vad är planen?

Medan hon är ute, så råkar han på "mållgorna" och har därför ingen tid till att möta upp henne. Till Lena kan denna berättelse knappt ha dragits. Så för vem skulle den versionen med den tiden vara anpassad? Han vill knappast att det ska finnas minsta bevis på att de har stämt möte.

Han går därefter hem sedan för att ringa polisen, men springer ut igen till stället där han skulle ha träffat Lena för att "jaga mållgor" utan mobil (!).

Det finns inte en tredje vända registrerad för Lena som skulle kunna passa SDs vända ute vid 00:35- 00:40 vid den tiden när poliserna kommer. Kanske är det en vända som SD raderar från Lenas "min tidslinje den 7 oktober?:

A 145, s 12
Förhör polis som mötte SD på natten 12:

"[...]Klockan är då ca 00:40. Patrullen möter då en man som kommer ut från skogen och har på sig
en pannlampa och en ficklampa[...]
"

s.13
den andra polisens vittnesmål:
"[...]Denna promemoria upprättas med anledning av iakttagelser som undertecknad gjort i
samband med beordrat jobb av RLC 180512 klockan 00:35.[...]
"

Men för att det ska funka som en "mordplan" bord Lena ha lockats ut en tredje vända.
Vaken är hon iaf till efter et, då hon skickar bilden på strumphållaren. Vad står den för? Något man kan ha till en cache? Något som ska hålla upp/ihop något? Julslingan? Något till Home Soft Home?

Citat:
Är benägen instämma med att LW inte planerade att gå till HD.

Betr. planering: Vem planerar ett mord iförd lysande blå skor, eller står dagen efter det planerade mordet utanför polishuset och raderar bilder och sms för brinnande livet? - Under hur lång tid har ett sådant mord planerats? - MGM har ju under minst sex års tid varit mån om att hålla sin relation med LW hemlig. - Nu gavs han inget val. - Ja, SMS-utbytet med LW andas från MGM:s sida en återhållsam ton som kan tolkas som förhalning - men också som ambivalens.

En person som har mycket stor tilltro till sin egen förträfflighet, någon som vet med sig att han kan komma undan mordet genom att han ska radera och visa sig samarbetsvillig. Han kommer därför till polisen på förhör, visar sin mobil helt frivilligt på eget initiativ (?) och berättar mer än gärna det han själv väljer att berätta?
Lysande skor på dagen, är lika grå som katten om natten.

Ja, SD kan ha blivit så rädd att något skulle förstöra återföreningen/USA-resan att mordet behövde göras innan den skedde. Absolut kan han ha känt en ambivalens, att han drar ut på det hela för att det var "mot hans vilja" på ett sätt också.

Citera
2020-10-25, 15:18
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Precis
och därför är det så kusligt att en inbjudan till kladdkaka + en avregistrerad loggning utav LW ;som HD gjort ,ska vara skälet till ett mord ....
även om kladdkakan står för fortsatt ” vänskap ” mellan SD och LW , vilket jag kan förstå sargade HD:s hjärta - men att DÖDA , är väl inget som någon gör i vanliga fall ; ej heller i ovanliga fall ; så där är gränsen nådd för att vara en vettig person kan man tycka ....🥺

Exakt. Och en vettig människa som inte vill fortsätta ett förhållande med älskarinnan utan vill satsa på äktenskapet förklarar väl då verbalt för älskarinnan att nu är det över mellan oss två och tack för inbjudan till kladdkaka men nej tack. Det onormala är väl att lura ut älskarinnan och slå ihjäl henne med 17 slag. SD har haft hur många chanser som helst att avsluta förhållandet på ett sunt och normalt sätt.Men precis som Picasso2 brukar skriva, han klarade inte av att LW inte brydde sej längre, Och ingen lämnar SD i alla fall inte levande.
Citera
2020-10-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Precis
Jag tror att mordet var planerat i SDs huvud sedan länge. Men när hon skrev att hon tänkte gå ur relationen så sjösatte han planerna. Så enkelt. Och så svårt. Men han lyckades ju. Men det var på håret. Vi får se vad HR säger.
Citera
2020-10-25, 15:24
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror att mordet var planerat i SDs huvud sedan länge. Men när hon skrev att hon tänkte gå ur relationen så sjösatte han planerna. Så enkelt. Och så svårt. Men han lyckades ju. Men det var på håret. Vi får se vad HR säger.

Jag tror också att Lena påskyndade sin egen död med orden, Jag bryr mej inte längre om det skulle ta slut nu och du har ingen makt över mej längre.
Citera
2020-10-25, 15:25
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Exakt. Och en vettig människa som inte vill fortsätta ett förhållande med älskarinnan utan vill satsa på äktenskapet förklarar väl då verbalt för älskarinnan att nu är det över mellan oss två och tack för inbjudan till kladdkaka men nej tack. Det onormala är väl att lura ut älskarinnan och slå ihjäl henne med 17 slag. SD har haft hur många chanser som helst att avsluta förhållandet på ett sunt och normalt sätt.Men precis som Picasso2 brukar skriva, han klarade inte av att LW inte brydde sej längre, Och ingen lämnar SD i alla fall inte levande.

Okej ,så det var där den blå skon klämde .......?
Citera
2020-10-25, 15:27
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Jag tror också att Lena påskyndade sin egen död med orden, Jag bryr mej inte längre om det skulle ta slut nu och du har ingen makt över mej längre.

Hmm ,men då stämmer det illa med hur det skrivs härinne att SD försökte få Le*na att hitta en annan man så att SD slapp henne ....
Citera
2020-10-25, 15:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Kunde Lena åberopa RT?

RT körde SD med för att dölja för HD att han hade kontakt med Lena. Lena hade kanske inte samma behov av att dölja det, då hon var ensamstående och barnen knappast var intresserade av att se vad hon kommunicerade om. De var kanske även borta eller sov när de kommunicerade.

Lena använde sig också av olika mailadresser, i olika namn som skulle se ut som att det var arbetsmail.
I hennes kontaktlista fanns också den hemliga adress till SD som heter s*aabstefans*pam@g*mail.com, med en del ord skrivet, som man kan tolka som att det är tips över vad just den e-mailen ska användas till.

A 164 C, s.1245
"Notering Råd Garage-nyckel, eller *
S*aabstefan@gmail.com L�� saabst*efanspam@gm*ail.com Lösen Geotourswe

Så detär väl en slags gemensam överenskommelse att de ska mörka sin relation, samtidigt som SD använder RT som en bestraffning och även som en kontroll över Lena för att få sin vilja igenom.
Citera
2020-10-25, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, det skulle ju vara lite märkligt om gemene man i detta land dagligen blev mördad. Och att det nu inte är riktigt så betyder ju inte att det finns delar av befolkningen som inte riskerar att bli mördade.
Alla riskerar att bli mördade.
Och 100 mord/år betyder ett par i veckan. Mer än tillräckligt för att alla skall vara medvetna om risken, och tänka den tanken.

Menar nu inte med detta att det var rätt av någon att mörda LW. Menar bara det jag menar.

Övervägande delen av mord kanske är begångna inom kriminella kretsar ändå? Alltså att offret är inblandad i något som innebär en ökad risk för mord vid vissa händelser.

Naturligtvis finns det varningssignaler även i Lena fall.

Men om man läser på om hur personer som blir mördade i fall liknade Lenas relation, som föregåtts av hot, kränkningar och kontroll, finns där en annan komponent som gör att personen inte lämnar den destruktiva relationen, trots att de förstår att det kan sluta med döden.

Det finns ju personer som blivit så gravt misshandlade innan att det är ett under att de lever. Och de beskriver att de är livrädda. Ändå går de tillbaka.

Det är en process som sker i offrets tänkande som är som en successiv tankeförändring om vad som är normalt och vad som är acceptabelt. Också blir offret bunden till förövaren på ett sätt.

Den bundenheten skiljer andra sätt att leva med riskfaktorer, såsom kriminalitet, droger eller prostitution.

Stockholmssyndromet, liknar en del det vid.

Därför gjorde ju Lena som hon skulle, sökte hjälp. Men det är inget quick- fix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in