Citat:
Ursprungligen postat av
Hitler.was.a.vegan
Yves Van Laethem som nog kan anses vara Belgiens Tegnell tror att följande kommer ske i Belgien under nästkommande två veckor;
Om siffrorna inte ändras sa han: ”Vi kommer sannolikt att nå 2000 patienter i intensivvård om två veckor. Det vill säga vår maximala kapacitet."
Nya nedstängningsåtgärder infördes på måndagen, men de åtstramningen av restrektionerna som fram till den 19 november, främst inom kultur- och idrottssektorn, ansågs otillräcklig av två av Belgiens tre regioner.
Vallonien och huvudstadsregionen runt Bryssel har förlängt utegångsförbudet nattetid från 22:00 till 06:00. De har också förlängt skolloven och gymnasieelever kommer att arbeta hemifrån från och med onsdag.
I Bryssel måste masker bäras utomhus hela tiden, medan biografer, teatrar och idrottscenter beordrades att stängas. Människor måste arbeta hemifrån när det är möjligt.
// I stort sett hela Belgien är i lockdown, å vi är bara i senhösten ännu. Jheesus.
Det ser väldigt dramatiskt ut, men man ska samtidigt komma ihåg att det dog tiotusen under den första vågen i Belgien.
Än så länge har det dött drygt åttahundra personer under den här första dramatiska höstmånaden. Så det är fortfarande väldigt långt kvar till det vi såg i våras. I våras dog som mest fem gånger fler per dag.
Belgiens IVA är väldigt hårt belastad, ja, men de är ungefär halvvägs till där Sverige var på toppen. Både ifråga om IVA och ifråga om dödsfall.
Jag tror inte att det här kan öka exponentiellt så länge som de pratar om. Tittar man på exempelvis andelen positiva prover, så tycker jag mig kunna skönja en viss avmattning redan nu. Jag tror att Belgien kommer toppa runt hundrafemtio döda per dag, och vända ner under andra halvan av November. Det blir också det fruktansvärt många döda, men inte som i våras.