2020-10-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länken!

Det betyder alltså att Folkhälsomyndigheten kan stoppa lokala restriktioner. Jag räknar med att Folkhälsomyndigheten kommer att sinka alla försök att införa lokala restriktionerna. När restriktionerna till sist införs, så kommer det att ha gått såpass lång tid restriktionerna har tappat sin funktion.

Jag visste inte att de hade veto!
Helt sjukt om så är fallet.

Att de försöker sinka tror jag inte en sekund på.. jag tror bara att de är inkompetenta nog att inte förstå fördröjningen..

Det visar ju sig i land efter land, och nu i regionerna
Citera
2020-10-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Då tycker jag att du berättar för Erika, 12 att hennes mormor behöver gå vidare.

Tycker du det är konstigt att barn får reda på att äldre släktingar dör ?
Citera
2020-10-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag är en av dem som verkligen visar tacksamhet inför vad sjukvården gjort under pandemin, det borde du ha sett om du begripit något av det jag skrivit i mina många inlägg? De som har djävulskt ont får inte operation så lätt lille vän, inte ens då vi inte hade någon pandemi. Du vet inte vad du pratar om, det är alltför tydligt.

Jag älskar Sverige och har alltid gjort, utomlands har jag alltid varit ”la bella ragazza svedese con capelli biondi e gli occhi verdi”. Jag har alltid varit stolt över mitt land. Var snäll och skilj på Sverige hat och brist på förtroende för FHM och regeringen. Det är inte samma sak.

Dina försök till härskartekniker
funkar inte på mig tyvärr. Vet inte varför du har behov av att förminska expertis och människor med mångårig erfarenhet av folkhälsa. Du och några till verkar ha väldigt höga tankar om er själva och hur man som land ska hantera ett nytt och okänt virus.
Citera
2020-10-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Demonstrationsrätten är ju befäst i grundlagen och kan därmed inte inskränkas med mindre än ett riksdagsval mellan. Skollagen däremot är mig veterligen ingen grundlag.

Nej, men det finns ”restriktioner” i Sverige i form av rekommendationer att hålla avstånd. Jag hoppas ingen är så dum att den anordnar demonstrationer där detta inte kan följas för en sådan här fråga.

Oavsett så är den ”värsta” påföljden som skulle kunna komma från en sådan sak att föräldrarna får vite.
Citera
2020-10-26, 23:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Erik 12 förstår att det är livets gång...

Eller är Erik 12 efterbliven ?

Sen bryr sig knappt Erik 12 vad som händer i den riktiga världen för han spelar Fortnite o orkar knappt ta av headsetet när han mamma berättar att mormor dött....

Men han skickar en ledsen gubbe på Instagram för att försöka inbilla andra att han har empati

Haha, är det så här ni fjantiga hedrar era döda numera?
Citera
2020-10-26, 23:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tycker du det är konstigt att barn får reda på att äldre släktingar dör ?

Nej, men tråkigt att behöva berätta för dem att de gick bort för att staten sket i dem.
Citera
2020-10-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag visste inte att de hade veto!
Helt sjukt om så är fallet.

Att de försöker sinka tror jag inte en sekund på.. jag tror bara att de är inkompetenta nog att inte förstå fördröjningen..

Det visar ju sig i land efter land, och nu i regionerna

Var får du veto från? Om exempelvis region inte tycker det är läge med lokala instruktioner, ska då FHM besluta om det ändå? Eller har du sett att en region som gått ut med lokala restriktioner att FHM sagt nej? Var i så fall?

För övrigt: I Uppsala verkar andelen positiva av de testade stabiliserat sig redan innan beslutet togs den 20 oktober. Siffrorna andelen positiva för den senaste 4-veckorsperioden säger följande:

22-28 dagar sedan: 6,4 %
15-21 dagar sedan: 7,5 %
8-14 dagar sedan: 6,5 %
1-7 dagar sedan: 6,2 %
Citera
2020-10-26, 23:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vet inte varför du har behov av att förminska expertis och människor med mångårig erfarenhet av folkhälsa. Du och några till verkar ha väldigt höga tankar om er själva och hur man som land ska hantera ett nytt och okänt virus.
Fast lyfter du blicken en liten bit och tittar utanför Sverige så är det ju FHM (och du) som förminskar och ignorerar det expertisen säger.
Citera
2020-10-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, men tråkigt att behöva berätta för dem att de gick bort för att staten sket i dem.

Det torde i så fall gälla alla sjukdomar; det måste väl vara statens ansvar att ingen dör i en sjukdom.
Citera
2020-10-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast lyfter du blicken en liten bit och tittar utanför Sverige så är det ju FHM (och du) som förminskar och ignorerar det expertisen säger.

Förmodligen inte, vi pratar om en pandemi som vi ska leva med ett antal år.

Du tror inte att FHM och dess rådgivare/expertis/forskare kan lyfta blicken på samma sätt som du kan gällande total folkhälsa? Imponerad över vissa personers självbild, önskar att jag hade samma tankar om mig själv
Citera
2020-10-26, 23:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det torde i så fall gälla alla sjukdomar; det måste väl vara statens ansvar att ingen dör i en sjukdom.
Sjukvården är ju inte statlig i Sverige.
Citera
2020-10-27, 00:02
Medlem
Sitkins avatar
Oj vilken andra våg vi erfar just nu... eller inte!

Följande statistik har exempelvis Italien(som var epicentrum till coronaviruset i Europa)

De senaste 3 dagarna har medelvärdet varit runt 20 017 fall per dag fram till den 25 oktober.
Antalet döda är skrattretande lågt och varje individ ska sätta ner foten mot politikers hantering av viruset.

Medelvärdet de senaste 3 dagarna har legat på 125 döda fram till den 25 oktober. Jämför med vårens resultat visar statistiken tydligt att antalet fall har ökat men dödligheten har sjunkit. Vilket tyder på att viruset är inte lika dödlig längre och att italienarna har börjat testa sin befolkning mot korona. Varför i helvete inför man då restriktioner när antalet döda är 7 gånger lägre och antalet fall är 3 gånger högre än i våras?
Antalet döda är alltså idag 163 gånger lägre i jämförelse med antalet dagliga fall.

I våras var antalet döda som värst 7 gånger lägre än antalet fall.

Samma mönster kan man även se i Spanien och Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in