2020-10-26, 22:48
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så med andra ord är det bara att hålla barnen hemma om man nu skulle känna för det och sedan skylla på att man rest till långt-bort-i-stan och nu inte kan komma igen pga Coronarestriktioner?

Hade ju varit fantastiskt underhållande om det skulle uppstå 50% frånvaro från skolan efter höstlovet. Man måste ju kunna resa, ty annars kan man må psykiskt dåligt och utveckla en psykos!

Akta bara så att du inte avslöjar dina whereabouts på sociala media!
Citera
2020-10-26, 22:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Människor som har kroniskt ont och en jävulsk smärta får vård och operationer, även nu. Jag förstår att du gärna vill alarmera i ditt sverigehat, av vilken anledning vet jag inte. Hylla hjältarna i vården istället för att omyndigförklara dom.
Jag är en av dem som verkligen visar tacksamhet inför vad sjukvården gjort under pandemin, det borde du ha sett om du begripit något av det jag skrivit i mina många inlägg? De som har djävulskt ont får inte operation så lätt lille vän, inte ens då vi inte hade någon pandemi. Du vet inte vad du pratar om, det är alltför tydligt.

Jag älskar Sverige och har alltid gjort, utomlands har jag alltid varit ”la bella ragazza svedese con capelli biondi e gli occhi verdi”. Jag har alltid varit stolt över mitt land. Var snäll och skilj på Sverige hat och brist på förtroende för FHM och regeringen. Det är inte samma sak.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-26 kl. 22:59.
Citera
2020-10-26, 22:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Vid utomhusevenemang där alla i publiken sitter ned på fastsatta platser får max 600 personer delta"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAARbE/sociala-bubblor-ska-minska-smittpridningen-i-norge
Det är väl en bra regel?
Citera
2020-10-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Läste en klok kommentar på Twitter:

När FHM sade att det var för tidigt att implementera ytterligare restriktioner och rekommendationer i Uppsala så dröjde det färre än 10 dagar tills IVA var fullt. Normalt sett så brukar tiden från insjuknande till IVA vara ca 10 dagar.

M.a.o. så var FHM:s utspel om att det var för tidigt med ytterligare skärpningar för att minska smittspridningen för sent påkommet.

När skall FHM börja agera proaktivt och inte reaktivt?
Ja, för FHM är det alltid försent att införa restriktioner. Eftersom de vill inte införa de varken i tidigt skede eller i mellan läget eller när smittspridningen avtar.
Antigen behövs inga restriktioner eller det är försent.
Citera
2020-10-26, 22:53
Medlem
Citat:
Så med andra ord är det bara att hålla barnen hemma om man nu skulle känna för det och sedan skylla på att man rest till långt-bort-i-stan och nu inte kan komma igen pga Coronarestriktioner?

Hade ju varit fantastiskt underhållande om det skulle uppstå 50% frånvaro från skolan efter höstlovet. Man måste ju kunna resa, ty annars kan man må psykiskt dåligt och utveckla en psykos!

Skolplikten gäller oavsett. Det finns en anledning till att resor ska godkännas av skolan. Sen kommer det inte hända något särskilt annat än att det kommer erbjudas lite extra digital undervisning om massa kids skulle fastna i utlandet.. Pragmatism lär gälla ifall det sker.
Citera
2020-10-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, för FHM är det alltid försent att införa restriktioner. Eftersom de vill inte införa de varken i tidigt skede eller i mellan läget eller när smittspridningen avtar.
Antigen behövs inga restriktioner eller det är försent.

Rörande just Uppsalabeslutet togs det dagen efter det att de nya allmänna råden börjat gälla.
Citera
2020-10-26, 22:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Skolplikten gäller oavsett. Det finns en anledning till att resor ska godkännas av skolan. Sen kommer det inte hända något särskilt annat än att det kommer erbjudas lite extra digital undervisning om massa kids skulle fastna i utlandet.. Pragmatism lär gälla ifall det sker.

Behövs inget godkännande för resor på loven. Annars får väl socialen hämta hem barnen. Tegnell har ju sagt att det gäller skolplikt.
Citera
Medlem
Skidlifts avatar
Även idag otroligt låga dödssiffror i världen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är väl en bra regel?
Japp. Bättre än 300.
Citera
2020-10-26, 23:03
Medlem
Citat:
Behövs inget godkännande för resor på loven. Annars får väl socialen hämta hem barnen. Tegnell har ju sagt att det gäller skolplikt.

Nej, men det behövs för att vara frånvarande från skolan utanför loven.

Jag räknar med att du går ut och anordnar en demonstration (givetvis godkänd med aktuella restriktioner) för att kräva att barnens rätt till skolgång leva upp till. Det har ju Tegnell sagt.

Edit: I värsta fall för familjen så åker du på vite. Men tvivlar på att någon skulle driva det ifall det inte anordnas en ordentlig demonstration för barnens skull. Föräldraansvar och grejer.
Senast redigerad av Baradino 2020-10-26 kl. 23:06.
Citera
2020-10-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Då tycker jag att du berättar för Erika, 12 att hennes mormor behöver gå vidare.

Erik 12 förstår att det är livets gång...

Eller är Erik 12 efterbliven ?

Sen bryr sig knappt Erik 12 vad som händer i den riktiga världen för han spelar Fortnite o orkar knappt ta av headsetet när han mamma berättar att mormor dött....

Men han skickar en ledsen gubbe på Instagram för att försöka inbilla andra att han har empati
Citera
2020-10-26, 23:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Nej, men det behövs för att vara frånvarande från skolan utanför loven.

Jag räknar med att du går ut och anordnar en demonstration (givetvis godkänd med aktuella restriktioner) för att kräva att barnens rätt till skolgång leva upp till. Det har ju Tegnell sagt.

Demonstrationsrätten är ju befäst i grundlagen och kan därmed inte inskränkas med mindre än ett riksdagsval mellan. Skollagen däremot är mig veterligen ingen grundlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in