Citat:
Ursprungligen postat av
mr.Floppy
Pastan kom till Sverige troligen redan på 1500-talet. Man vet med säkerhet att Magnus Gabriel De la Gardie tillverkade pasta på Läckö slott under 1600-talet.
Och på 1930-talet försökte man göra onsdagar till pastadag i Sverige under namnet Makaronsdag
Inte för att detta alls har med topic att göra, men rätt ska vara rätt, Sverige har inte varit det kulturella u-land många idag tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Jag kan bara varmt tacka dig för att blottat min enorma kunskapsbrist i ämnet. Jag trodde, utan att alls ha undersökt ämnet att det var så. Synnerligen intressant.
https://www.arla.se/recept/inspiration/pastaskolan/pastans-historia/
[...]
Det var nog inte så vanligt med pasta i Sverige före 1950-talet dock. Kanske att man ibland åt makaroner på 30-talet. Sen var det ransoneringar under 40-talet pga VK2, då åt man annan mat i första hand.
På 50-talet blev makaroner populärt, gärna stuvade (stuvad mat var överhuvudtaget populärt på 50-talet). Spaghetti fanns också men alla olika sorters pasta som finns att köpa idag i Sverige hade man inte på 50-talet.
Inte för att Sverige var ett u-land för det, liksom alla länder i världen hade man sin inhemska mat, men med vissa influenser och icke-inhemska råvaror redan tidigt i historien.
Dagens kebab och turkpizza tillför verkligen inget till matkulturen heller, det är bara skräp-snabbmat.