2020-10-09, 23:37
Medlem
I syfte att spränga magsäcken.
Någon överlevare sa detta när jag gick på högstadiet. När jag tänker på det nu inser jag ju att det knappast stämmer.
Vad tror ni?
Citera
2020-10-09, 23:40
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Någon överlevare sa detta när jag gick på högstadiet. När jag tänker på det nu inser jag ju att det knappast stämmer.
Vad tror ni?

Var pasta vanligt i Tyskland under 30/40-talet? Kom inte pastan tex till Sverige först på 50-Talet?
Citera
2020-10-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Var pasta vanligt i Tyskland under 30/40-talet? Kom inte pastan tex till Sverige först på 50-Talet?

Ingen aning. Tänker mest att det var slöseri med pasta.
Citera
2020-10-10, 02:28
Medlem
Är judar allergiska mot pasta överlag? Annars känns det mest som en skröna.
Citera
2020-10-10, 02:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvakiosk
Är judar allergiska mot pasta överlag? Annars känns det mest som en skröna.

Det var livsmedelsbrist under kriget rent generellt i hela världen, och i synnerhet i det eviga loser-landet Tyskland. Inte fan hade tysken slösat med livsmedel på detta sätt!
Citera
2020-10-10, 04:43
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Pastan kom till Sverige troligen redan på 1500-talet. Man vet med säkerhet att Magnus Gabriel De la Gardie tillverkade pasta på Läckö slott under 1600-talet.
Och på 1930-talet försökte man göra onsdagar till pastadag i Sverige under namnet Makaronsdag
Inte för att detta alls har med topic att göra, men rätt ska vara rätt, Sverige har inte varit det kulturella u-land många idag tror.
Senast redigerad av mr.Floppy 2020-10-10 kl. 05:00.
Citera
2020-10-10, 05:13
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag har inte hört den förut men det var ju någon jude som lyckades fly från 6 koncentrationsläger eller vafan det var. Sen gjorde dom ju lampskärmar och tvålar av judarna. Dom däringa nazister var ett riktigt ociviliserat barbariskt folk om man får tro våra långnäsade vänner.
Citera
2020-10-10, 05:28
Medlem
Tyskarna gav judarna vad som helst bara det blir en bra historia !
Citera
2020-10-10, 09:30
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Tyskarna gav judarna vad som helst bara det blir en bra historia !

Exakt.

Rent generellt gav man inte judarna mat som skulle döda dem eller spränga magsäcken heller för den delen. Då kunde man lika gärna döda dem direkt, billigare dessutom. Man gav dem precis tillräckligt med mat för att man skulle kunna slavarbeta, när man sedan dog blev man kremerad.
Citera
2020-10-10, 11:11
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Pastan kom till Sverige troligen redan på 1500-talet. Man vet med säkerhet att Magnus Gabriel De la Gardie tillverkade pasta på Läckö slott under 1600-talet.
Och på 1930-talet försökte man göra onsdagar till pastadag i Sverige under namnet Makaronsdag
Inte för att detta alls har med topic att göra, men rätt ska vara rätt, Sverige har inte varit det kulturella u-land många idag tror.

Helt obegripligt att Makaronsdag (bara smaka på det ordet) inte flög medan Tacofredag satte sig som berget. Svenskarna är ett märkligt folk ibland.

Och nej, jag tror inte de onda nazisterna sprängde judiska magsäckar med makaroner.
Citera
2020-10-10, 12:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Lampskärmar och tvålar är en skröna, det trodde jag alla visste. Naturligtvis är det inte sant. Man behöver mängder med fett för att göra tvål, något som dessa saknade.
Likaså lampskärmar, det krävs kraftigt skinn för dessa. Oftast buffelskinn som är behandlat.

Däremot stämmer det att de fick en tallrik opoppat popcorn i magen innan det var dags för ugnen.
Tyskarna saknade ju annan underhållning.
Citera
2020-10-10, 12:34
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Vad tror ni?

Var det Emerich Roth?
Senast redigerad av Europe 2020-10-10 kl. 12:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in