2020-10-10, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Var det Emerich Roth?

Ingen aning tyvärr. Det var över 20 år sen jag hörde det men uppenbarligen lyckades han med något för det är i princip det enda jag kommer ihåg. De fick makaronerna i samband med att de släpptes av en tågvagn vill jag minnas.
Tror också han sa att judarna sa till honom när han kom till lägret att det var hans familj som steg ur skorstenarna (röken alltså).
Citera
2020-10-10, 16:11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Pastan kom till Sverige troligen redan på 1500-talet. Man vet med säkerhet att Magnus Gabriel De la Gardie tillverkade pasta på Läckö slott under 1600-talet.
Och på 1930-talet försökte man göra onsdagar till pastadag i Sverige under namnet Makaronsdag
Inte för att detta alls har med topic att göra, men rätt ska vara rätt, Sverige har inte varit det kulturella u-land många idag tror.

Jag kan bara varmt tacka dig för att blottat min enorma kunskapsbrist i ämnet. Jag trodde, utan att alls ha undersökt ämnet att det var så. Synnerligen intressant.
https://www.arla.se/recept/inspiration/pastaskolan/pastans-historia/

OnT. Jag har aldrig hört om att tyskarna skulle ha gett judarna okokt pasta för att döda eller plåga dem. Det var ju matbrist med tanke på att västmakterna bombat vägar, kommunikationer, industrier osv. Fångarna dog ju främst av svält och tyfus.
Citera
2020-10-10, 17:50
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Pastan kom till Sverige troligen redan på 1500-talet. Man vet med säkerhet att Magnus Gabriel De la Gardie tillverkade pasta på Läckö slott under 1600-talet.
Och på 1930-talet försökte man göra onsdagar till pastadag i Sverige under namnet Makaronsdag
Inte för att detta alls har med topic att göra, men rätt ska vara rätt, Sverige har inte varit det kulturella u-land många idag tror.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag kan bara varmt tacka dig för att blottat min enorma kunskapsbrist i ämnet. Jag trodde, utan att alls ha undersökt ämnet att det var så. Synnerligen intressant.
https://www.arla.se/recept/inspiration/pastaskolan/pastans-historia/
[...]

Det var nog inte så vanligt med pasta i Sverige före 1950-talet dock. Kanske att man ibland åt makaroner på 30-talet. Sen var det ransoneringar under 40-talet pga VK2, då åt man annan mat i första hand.

På 50-talet blev makaroner populärt, gärna stuvade (stuvad mat var överhuvudtaget populärt på 50-talet). Spaghetti fanns också men alla olika sorters pasta som finns att köpa idag i Sverige hade man inte på 50-talet.

Inte för att Sverige var ett u-land för det, liksom alla länder i världen hade man sin inhemska mat, men med vissa influenser och icke-inhemska råvaror redan tidigt i historien.

Dagens kebab och turkpizza tillför verkligen inget till matkulturen heller, det är bara skräp-snabbmat.
Senast redigerad av Dornier 2020-10-10 kl. 17:57.
Citera
2020-10-12, 15:04
Medlem
Men dog dom av pasta?
Citera
2020-10-12, 16:29
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Var pasta vanligt i Tyskland under 30/40-talet? Kom inte pastan tex till Sverige först på 50-Talet?

Adolf själv åt faktiskt pasta, så det var relativt vanligt.
Citera
2020-10-14, 01:11
Medlem
Daniel501s avatar
När jag gick i skolan så fick vi lära oss att judarna fick äta grässoppa.. pasta låter ju som lyx i jämförelse.

Kanske kan vi få Dr Tinnitus eller någon av alla apostlarna inom Förintelsen AB att ge oss svaret?
Citera
2020-10-15, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon

Intressant, hur vet man det? Vad åt han till?
Citera
2020-10-15, 10:28
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvakiosk
Intressant, hur vet man det? Vad åt han till?

Det finns vittnesmål från hans personal om vad han åt.
Citera
2020-10-26, 18:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Har extremt svår att se att det har hänt...

Det är väl en myt som bygger på samma okunskap om anatomi som snacket om att småfåglars magar ska svälla upp och spricka om man ger dem okokt ris. Det finns inte tillräckligt med vätska i magsäcken (Varken på människor eller småfåglar.) att detta rent fysiskt är genomförbart med ris eller pasta.
Citera
2020-11-08, 01:21
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
I syfte att spränga magsäcken.
Någon överlevare sa detta när jag gick på högstadiet. När jag tänker på det nu inser jag ju att det knappast stämmer.
Vad tror ni?

Varför skulle magsäcken sprängas av okokt pasta? Det som händer är att pastan mjukas upp och sedan absorberas av magen. Pasta sväller av vatten ja, det betyder också att pastan övergår från hård till i hoptryckbar konsistens. Kommer inte ha sönder magsäcken på något vis.

Jag hade oturen att träffa en sådan här knastant som påstod sig överlevt förintelsen. Hon pratade om tvålar som tillverkade av judar. Jag trodde henne inte för hon var oberörd. Nerver av stål verkade hon också ha - lögnerskan.

Är det numera olagligt att påpeka påhitt runt förintelsen? Är det olagligt att förneka förintelsen?
Citera
2020-11-08, 01:39
Medlem
NotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon

Nu är du avstängd men tror du verkligen pasta var vanligt i tyskland bara för att deras ledare åt det? Tror du resten utav befolkningen åt det lika lätt och enkelt som mr adolf?
Citera
2020-11-08, 02:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
Nu är du avstängd men tror du verkligen pasta var vanligt i tyskland bara för att deras ledare åt det? Tror du resten utav befolkningen åt det lika lätt och enkelt som mr adolf?
Ja, för det är nämligen inte svårt att göra pasta. Hade det handlat om Belugakaviar så kunde jag förstå din teori men inte när det handlar om en maträtt som tillverkas av inte stort mer än mjöl och vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in