2020-10-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Inte alls märkligt att vi ser stora ökningar vad gäller dödsfall i t ex Belgien och andra länder. Människor har i många länder ägnat de senaste 7-8 månaderna åt att montera med sina immunförsvar genom maskbärande, överdrivet handtvättande/skadlig handsprit och inte minst social isolering och är därmed nu mer sårbara och mottagliga för sjukdomar än någonsin tidigare.

Och nu är människor förvånade över att det ser ut som det gör? Och skyller det på Covid dessutom

Clownvärld.

Detta förutspådde jag redan i April.

Vi var sena i starten även i våras.
Citera
2020-10-26, 15:57
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hur vet du att dessa siffror som länder presenterar är från idag?

Klicka på länderna så ser du.
Citera
2020-10-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Förmodligen har Sverige en mycket större immunitet än vad man känner till.

Sen kan ju virus slå olika i olika befolkningar. Svenskar kanske har nån naturlig immunitet som man inte känner till. Eller så slår det till när som helst och folk börjar dö även här.

Det var ju någon japansk undersökning som antydde att de skulle kunna ha tänkas haft en stor spridning av mild Covid pga att samhället varit öppet där. Det kan vara samma sak i Sverige, dvs att vi haft massor av milda fall då man bara exponerats lite lätt för viruset.

Om det stämmer så vore det väldigt bra, men det kanske är för mycket att hoppas på det.

Jämför 24 sjuka i LHC i SHL med Skellefteå AIKs över 50% med antikroppar i truppen så inser man att det är väldigt fläckvis spridning sedan tidigare.
Citera
2020-10-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Klicka på länderna så ser du.

Du menar att det bevisar att siffrorna avser dagens nya smittade?
Länder presenterar efter hand, det förstår vem som helst.

De enda länder som jag tror redovisar nya smittade senaste dygnet på riktigt är Norge, Finland och möjligtvis Danmark.
Men tom norge skriver ju i sina siffror att dessa kan avse flera dagar tillbaka.
Citera
2020-10-26, 16:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Vi är det enda landet i Europa som inte har någon siffra på antal smittade idag 26/10.

Världens bästa system för rapporter ... mmm

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?tab=map&zoomToSelection=true&country=DNK~ NOR~FIN~BEL~SWE&region=World&cfrMetric=true&interv al=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=total_cases&p ickerSort=desc

Tom Chad har rapport om antal smittade idag. Chad liksom

Enda landet i Europa som saknar data, men inte enda i världen. Nord Korea verkar också sakna data:P
Citera
2020-10-26, 16:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Du menar att det bevisar att siffrorna avser dagens nya smittade?
Länder presenterar efter hand, det förstår vem som helst.

De enda länder som jag tror redovisar nya smittade senaste dygnet på riktigt är Norge, Finland och möjligtvis Danmark.
Men tom norge skriver ju i sina siffror att dessa kan avse flera dagar tillbaka.

Okej hårklyveri.
Men en sak kan vi i alla fall enas om, att Sverige redovisar inte antal smittade för 26/10.
Citera
2020-10-26, 16:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Enda landet i Europa som saknar data, men inte enda i världen. Nord Korea verkar också sakna data:P
'

Haha - ja Sverige och Nordkorea, och Mongoliet hade bara 1 smittad (kan ju kanske ifrågasättas?).
Citera
2020-10-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Finland, Norge och Danmark var alla med i WW2 och har erfarenheter av svåra tider i modern tid. Därför kommer dom att klara sig bättre än Sverige. Om dom helt lyckas undvika en andra våg vet jag inte, men troligtvis kommer dom att klara sig lindrigare än Sverige även i andra vågen.

Den förklaringen köper jag inte. Alla länder i Europa utom utom Sverige, Schweiz, Irland och Portugal (Spanien hade just som bekant sitt eget krig) var i högsta grad involverade i WW2 och trots det är pandemins epicentrum igen Europa.
Citera
2020-10-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är sällan jag håller med dig men här måste man bara instämma. Fruktansvärt korkat att resa just nu, det var dumt även i somras men att resa nu när det ökar överallt är så dumt att man baxnar.

Ja, idioter som reser nu. Förmodligen bokade man resorna i augusti, när det var superlugnt.

Själv har jag sagt åt familjen att det förmodligen inte blir utomlands resor förrän tidigast 2022.
Citera
2020-10-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länken.

Det retar mig att det inte ges närmare information om var smittspridningen pågår som mest. Det finns några diagram som anger hur varje kommunerna har drabbats, men dessa diagram gäller inte dom senaste dagarna, utan över hela epidemins förlopp.

Tidigare har skribenten "sook" bidragit med information om hur respektive kommun har drabbats dom senaste 2 veckorna:

Finns någon plats där sådan information ges löpande?

Istället för att läsa om hela kommuner, så skulle det vara intressant att kunna läsa vilka tätorter som har drabbats senaste tiden. Har Region Uppsala gett ut någon sådan information?

Tredje gången idag som jag lägger ut länken till SVTs summering av läget. Det finns en tydlig genomgång av varje region (klicka på regionen för mer detaljer).

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Citera
2020-10-26, 16:21
Medlem
Citat:
Okej hårklyveri.
Men en sak kan vi i alla fall enas om, att Sverige redovisar inte antal smittade för 26/10.

Inte idag, nej.

Jag vill också såklart se vart det barkar, men egentligen spelar det ingen som helst roll..
Citera
2020-10-26, 16:22
Medlem
Citat:
Hur vet du att dessa siffror som länder presenterar är från idag?

Sverige presenterar inte nya siffror på måndagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in