2020-10-26, 14:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nej, det går inte få fram åldersstrukturen på de avlidna perioden september till nu där. Annars bra länkar.

120 personer med covid-19 har avlidit (inom 30 dagar från diagnos) mellan 1/9-23/10

Fördelning (svårläst tabell)

Åldersgrupp Antal Andel
Ålder_0_9 1 0,8%
Ålder_10_19 0 0,0%
Ålder_20_29 1 0,8%
Ålder_30_39 2 1,7%
Ålder_40_49 0 0,0%
Ålder_50_59 5 4,2%
Ålder_60_69 11 9,2%
Ålder_70_79 20 16,7%
Ålder_80_89 50 41,7%
Ålder_90_plus 30 25,0%

97 % över 50, 83 % över 70
Citera
2020-10-26, 14:46
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell gillar ju att jämföra med Belgien när det passar honom. Nu har han facit framför sig igen (Bergamo i våras) tror ni han kommer att agera på informationen?

Jag misstänker att han börjar med ordet ögonblicksbilder när han ska förutspå pandemins utbredning till Sverige som börjar komma nu.

Sen är han mycket intresserad av att jämföra med just Belgien. Så det är lågoddsare på att han gör det i veckan igen.
Senast redigerad av sanne 2020-10-26 kl. 14:51.
Citera
2020-10-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
120 personer med covid-19 har avlidit (inom 30 dagar från diagnos) mellan 1/9-23/10

Fördelning (svårläst tabell)

Åldersgrupp Antal Andel
Ålder_0_9 1 0,8%
Ålder_10_19 0 0,0%
Ålder_20_29 1 0,8%
Ålder_30_39 2 1,7%
Ålder_40_49 0 0,0%
Ålder_50_59 5 4,2%
Ålder_60_69 11 9,2%
Ålder_70_79 20 16,7%
Ålder_80_89 50 41,7%
Ålder_90_plus 30 25,0%

97 % över 50, 83 % över 70

Tack! Så inga radikala förändringar
Citera
2020-10-26, 14:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag tycker inte det är särsklt långt kvar till toppen i maj? 43 nu mot 67 i maj?

”Spridningen av covid-19 fortsätter öka i Skåne
UPPDATERAD IDAG 14:50PUBLICERAD IDAG 14:20
Spridningen av covid-19 fortsätter att öka i Skåne. Just nu vårdas 43 patienter på sjukhus varav fem på intensivvårdsavdelning.
Smittan ökar i hela regionen, och alla åldersgrupper är drabbade.

Region Skåne noterade i helgen nära nog en dubblering på en vecka av antalet fall som vårdas på sjukhus. Fortfarande är det dock långt till toppen vid mitten av maj, med 67 personer som vårdades på sjukhus.

– Att vi nu ser en så kraftig ökning av antalet fall och att antalet inlagda patienter ökar den senaste veckan är mycket oroande, säger smittskyddsläkare Eva Melander i ett pressmeddelande.

”Munskydd bör användas”
– Det är hög tid att vi alla hjälps åt för att situationen inte ska förvärras ytterligare. Att jobba mer hemma är ett bra sätt att minska risken för att utsätta sig själv eller andra för smittrisker. Varje arbetsgivare bör utöka möjligheterna för att arbeta hemma för de medarbetare som kan göra det, säger Eva Melander.

Som en direkt åtgärd för att stoppa smittspridningen, har Region Skåne beslutat att vårdpersonal bör använda munskydd vid all ansiktsnära vård.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-26 kl. 14:59. Anledning: Stavning
Citera
2020-10-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis begriper jag att du inte minns vad just jag har sagt.🤷🏼‍♀️ Jag menade generellt och eftersom du påstod att”alarmisterna” inte trott på en andra våg tills för nyligen tänkte jag att det är intressant så olika man ser.

Min uppfattning av hammaren och dansen har aldrig varit att efter en gång så var det klart, det är ju naivt att tänka så.
Visst är det naivt att tänka så, men det är hela idén bakom "hammaren och dansen". Ingen andra våg:

https://miro.medium.com/max/1400/0*j3-L98uOK017PBQF.png

Man ska först uppnå låga nivåer av fall, genom en stenhård lockdown. Sen använder man smittspårning och andra enkla medel för att hålla nere smittan. Under "the dance" så ska ju inte ekonomin ta skada, och människor ska inte heller dö.
Citera
2020-10-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Argumentet for lockdown var dels hvor hurtigt smitten spredte sig, men også at der manglede test (og derfor overblik), udstyr og viden.
Det har hele tiden været forventet at man ville blive ramt igen, dog startede det noget tidligere end forventet.
Fast det heter "hammaren och dansen", inte "hammaren och hammaren". Det ingår inte i konceptet att man ska behöva göra lockdown två gånger, tre gånger, fyra gånger.

Här är hammaren och dansen, ingen andra våg:

https://cdn.abcotvs.com/dip/images/6200190_052020-kgo-hammer-and-dance-article-img_Image_00-00-04,16.jpg
Citera
2020-10-26, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker inte det är särsklt långt kvar till toppen i maj? 43 nu mot 67 i maj?

”Spridningen av covid-19 fortsätter öka i Skåne
UPPDATERAD IDAG 14:50PUBLICERAD IDAG 14:20
Spridningen av covid-19 fortsätter att öka i Skåne. Just nu vårdas 43 patienter på sjukhus varav fem på intensivvårdsavdelning.
Smittan ökar i hela regionen, och alla åldersgrupper är drabbade.

Region Skåne noterade i helgen nära nog en dubblering på en vecka av antalet fall som vårdas på sjukhus. Fortfarande är det dock långt till toppen vid mitten av maj, med 67 personer som vårdades på sjukhus.

– Att vi nu ser en så kraftig ökning av antalet fall och att antalet inlagda patienter ökar den senaste veckan är mycket oroande, säger smittskyddsläkare Eva Melander i ett pressmeddelande.

”Munskydd bör användas”
– Det är hög tid att vi alla hjälps åt för att situationen inte ska förvärras ytterligare. Att jobba mer hemma är ett bra sätt att minska risken för att utsätta sig själv eller andra för smittrisker. Varje arbetsgivare bör utöka möjligheterna för att arbeta hemma för de medarbetare som kan göra det, säger Eva Melander.

Som en direkt åtgärd för att stoppa smittspridningen, har Region Skåne beslutat att vårdpersonal bör använda munskydd vid all ansiktsnära vård.”

svt.se

Hmm skumt att Skåne börjar närma sig sin topp från i våras. Varför är inte Västra Götaland lika nära? 375 på sjukhus som mest i våras mot 64 just nu. Eller ännu värre, Stockholm 1108 som värst i våras mot 85 just nu. Kan det bero på att Skåne var ganska förskonat redan i våras och inte hade någon jättetopp som tar lång tid att nå nu? Kanske finns det dessutom mindre immunitet där? Vem vet?
Citera
2020-10-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell gillar ju att jämföra med Belgien när det passar honom. Nu har han facit framför sig igen (Bergamo i våras) tror ni han kommer att agera på informationen?
Fast har Tegnell gjort jämförelsen med Belgien i något mer avseende, än när man diskuterar hur de första veckorna av pandemin såg ut?

Jag kan ha missat det, men det är inget jag minns. Belgien hade ju stenhård lockdown.
Citera
2020-10-26, 15:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Dagens rapport från Region Uppsala visar 43 inlagda varav 8 på IVA

https://regionuppsala.se/contentassets/bba2a35f5e6842c68b8cc39040e43714/201026-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf

Efter den kraftiga ökningen av vårdbehov fram till för två veckor sedan har behovet stabiliserats de senaste två veckorna, det ökar inte längre (minskar inte heller).

Tack för länken.

Det retar mig att det inte ges närmare information om var smittspridningen pågår som mest. Det finns några diagram som anger hur varje kommunerna har drabbats, men dessa diagram gäller inte dom senaste dagarna, utan över hela epidemins förlopp.

Tidigare har skribenten "sook" bidragit med information om hur respektive kommun har drabbats dom senaste 2 veckorna:

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är givetvis mest i de större orterna. Dvs självklart i Uppsala och Enköping men också Knivsta.

För några dagar sen var det såhärmånga per 100 000 invånare senaste 14 dagarna i respektive kommun.

Uppsala 114
Enköping 115
Knivsta 99
Tierp 52
Östhammar 54
Heby 64
Älvkarleby 11
Håbo 55

Finns någon plats där sådan information ges löpande?

Istället för att läsa om hela kommuner, så skulle det vara intressant att kunna läsa vilka tätorter som har drabbats senaste tiden. Har Region Uppsala gett ut någon sådan information?
Citera
2020-10-26, 15:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag misstänker att han börjar med ordet ögonblicksbilder när han ska förutspå pandemins utbredning till Sverige som börjar komma nu.

Sen är han mycket intresserad av att jämföra med just Belgien. Så det är lågoddsare på att han gör det i veckan igen.

Tegnell jämför gärna med Belgien eftersom det är dom han tävlar med om vem som först ska nå flockimmunitet. Tegnell är determinist och fullständigt övertygad om att precis alla måste gå genom igenom covid-19. Alla åtgärder är onödiga och kan bara bromsa det oundvikliga enligt honom. Ju snabbare man går igenom hela befolkningen ju snabbare kan man återgå till vardagen.

Det är helt uppenbart att han gör allt för att motarbeta all kamp emot viruset och alla försök att minska spridningstakten. När Region uppsala bad om hjälp ifrån FHM för några veckor sen erkände han bokstavligen att han inte tyckte spridningen låg på en så hög nivå så att de skulle behöva nån hjälp.

Tegnell gör ingen skillnad på om flockimmuniteten kommer ifrån ett vaccin eller om sjukdomen får dra genom befolkningen och ta med dom svaga på köpet. Det enda som betyder nått för honom är att bli klar snabbast.
Citera
2020-10-26, 15:08
Medlem
hardusettminapas avatar
Inte alls märkligt att vi ser stora ökningar vad gäller dödsfall i t ex Belgien och andra länder. Människor har i många länder ägnat de senaste 7-8 månaderna åt att montera med sina immunförsvar genom maskbärande, överdrivet handtvättande/skadlig handsprit och inte minst social isolering och är därmed nu mer sårbara och mottagliga för sjukdomar än någonsin tidigare.

Och nu är människor förvånade över att det ser ut som det gör? Och skyller det på Covid dessutom

Clownvärld.

Detta förutspådde jag redan i April.
Citera
2020-10-26, 15:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hmm skumt att Skåne börjar närma sig sin topp från i våras. Varför är inte Västra Götaland lika nära? 375 på sjukhus som mest i våras mot 64 just nu. Eller ännu värre, Stockholm 1108 som värst i våras mot 85 just nu. Kan det bero på att Skåne var ganska förskonat redan i våras och inte hade någon jättetopp som tar lång tid att nå nu? Kanske finns det dessutom mindre immunitet där? Vem vet?

Jag tror det har med att göra att just Stockholm + Västra Götaland bara testar svalg i hemtest. Skåne testar både näsa+svalg.

Det är nog många "falska negativa" just Stockholm & VG.

Direkttest är en av dem som gör test just där.

https://direkttest.se/information/om-tjansten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in