2020-10-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst är det naivt att tänka så, men det är hela idén bakom "hammaren och dansen". Ingen andra våg:

https://miro.medium.com/max/1400/0*j3-L98uOK017PBQF.png

Man ska först uppnå låga nivåer av fall, genom en stenhård lockdown. Sen använder man smittspårning och andra enkla medel för att hålla nere smittan. Under "the dance" så ska ju inte ekonomin ta skada, och människor ska inte heller dö.

Men det förutsätter ju att man gör en smittspårning värd namnet också. Exempelvis att man med en sjukdom som har många asymptomatiskt smittade testar alla som varit i kontakt med den smittade.
Citera
2020-10-26, 15:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fast har Tegnell gjort jämförelsen med Belgien i något mer avseende, än när man diskuterar hur de första veckorna av pandemin såg ut?

Jag kan ha missat det, men det är inget jag minns. Belgien hade ju stenhård lockdown.

Tegnell gillar inte att man jämför Sverige med de nordiska länderna för då faller vi i dålig dager, bättre att jämföra med Belgien, tycker han. Belgien pratar om ny lockdown nu.
Citera
2020-10-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror det har med att göra att just Stockholm + Västra Götaland bara testar svalg i hemtest. Skåne testar både näsa+svalg.

Det är nog många "falska negativa" just Stockholm & VG.

Direkttest är en av dem som gör test just där.

https://direkttest.se/information/om-tjansten

Där jag bor i VG så testar personal på VC i ett tält utanför den vanliga mottagningen. Så ser det ut på de andra VC i VG som jag känner till också.
Citera
2020-10-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men det förutsätter ju att man gör en smittspårning värd namnet också. Exempelvis att man med en sjukdom som har många asymptomatiskt smittade testar alla som varit i kontakt med den smittade.
Jag ser inte hur man kan göra bättre smittspårning än Tyskland. Om inte ens tyskarna kan hålla i det, då är det fel på konceptet.
Citera
2020-10-26, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror det har med att göra att just Stockholm + Västra Götaland bara testar svalg i hemtest. Skåne testar både näsa+svalg.

Det är nog många "falska negativa" just Stockholm & VG.

Direkttest är en av dem som gör test just där.

https://direkttest.se/information/om-tjansten

Fast nu var det ju inläggningar på sjukhus som lyftes fram i inlägget jag citerade.
Citera
2020-10-26, 15:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hmm skumt att Skåne börjar närma sig sin topp från i våras. Varför är inte Västra Götaland lika nära? 375 på sjukhus som mest i våras mot 64 just nu. Eller ännu värre, Stockholm 1108 som värst i våras mot 85 just nu. Kan det bero på att Skåne var ganska förskonat redan i våras och inte hade någon jättetopp som tar lång tid att nå nu? Kanske finns det dessutom mindre immunitet där? Vem vet?
Ja, så är det nog plus att människor här har slappnat av för mycket eftersom vi inte deabbades så hårt i våras?
Citera
2020-10-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell gillar inte att man jämför Sverige med de nordiska länderna för då faller vi i dålig dager, bättre att jämföra med Belgien, tycker han. Belgien pratar om ny lockdown nu.

Om Sverige nu har så stora likheter med Belgien så är det väl också den logiska följden att smittan kommer skena uppåt även Sverige, och vår dödlighet kommer väl också följa i spåren och skjuta i höjden.

Önskar jag var journalist och kunde ställa alla dessa frågor till Tegnell som inga svenska journalister verkar vilja/våga ställa.
Senast redigerad av L.D. 2020-10-26 kl. 15:20.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tegnell jämför gärna med Belgien eftersom det är dom han tävlar med om vem som först ska nå flockimmunitet. Tegnell är determinist och fullständigt övertygad om att precis alla måste gå genom igenom covid-19. Alla åtgärder är onödiga och kan bara bromsa det oundvikliga enligt honom. Ju snabbare man går igenom hela befolkningen ju snabbare kan man återgå till vardagen.

Det är helt uppenbart att han gör allt för att motarbeta all kamp emot viruset och alla försök att minska spridningstakten. När Region uppsala bad om hjälp ifrån FHM för några veckor sen erkände han bokstavligen att han inte tyckte spridningen låg på en så hög nivå så att de skulle behöva nån hjälp.

Tegnell gör ingen skillnad på om flockimmuniteten kommer ifrån ett vaccin eller om sjukdomen får dra genom befolkningen och ta med dom svaga på köpet. Det enda som betyder nått för honom är att bli klar snabbast.

Ja och det är den klokaste strategin. I våras var i stort sett alla överens om att minst 70-80% av befolkningen kommer ha smittats inom kanske ett år, men att vi behövde ha lockdown i 2-3 veckor så att inte alla skulle bli sjuka samtidigt och överbelasta sjukhusen, platta ut kurvan osv.

Detta verkar alla ha glömt och nu handlar allt istället om att ingen någonsin ska få bli smittad. Antalet smittade måste till varje pris ner på noll - vi måste alltså stänga ner världen i strävan efter en utopi.

Det är så dumt så det liknar ingenting. Tegnell är en av få som i alla fall är någorlunda vettig i det här.
Citera
Medlem
Citat:
Jag ser inte hur man kan göra bättre smittspårning än Tyskland. Om inte ens tyskarna kan hålla i det, då är det fel på konceptet.
Och varför kan de inte klara det? Jo för att det skalar så dåligt när man måste testa folk utan symtom. Därför klarar man inte av det. Det var det jag försökte få fram mellan raderna på mitt förra inlägg.
Citera
2020-10-26, 15:17
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tegnell jämför gärna med Belgien eftersom det är dom han tävlar med om vem som först ska nå flockimmunitet. Tegnell är determinist och fullständigt övertygad om att precis alla måste gå genom igenom covid-19. Alla åtgärder är onödiga och kan bara bromsa det oundvikliga enligt honom. Ju snabbare man går igenom hela befolkningen ju snabbare kan man återgå till vardagen.

Det är helt uppenbart att han gör allt för att motarbeta all kamp emot viruset och alla försök att minska spridningstakten. När Region uppsala bad om hjälp ifrån FHM för några veckor sen erkände han bokstavligen att han inte tyckte spridningen låg på en så hög nivå så att de skulle behöva nån hjälp.

Tegnell gör ingen skillnad på om flockimmuniteten kommer ifrån ett vaccin eller om sjukdomen får dra genom befolkningen och ta med dom svaga på köpet. Det enda som betyder nått för honom är att bli klar snabbast.

Nej jag kommer ihåg det, det var inte "tid" för det än. Samma resonemang för han nu om både Stockholm och Skåne - men skåningarna gör ju som de vill. Så all kred till dem.
Citera
2020-10-26, 15:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Fast det heter "hammaren och dansen", inte "hammaren och hammaren". Det ingår inte i konceptet att man ska behöva göra lockdown två gånger, tre gånger, fyra gånger.

Här är hammaren och dansen, ingen andra våg:

https://cdn.abcotvs.com/dip/images/6200190_052020-kgo-hammer-and-dance-article-img_Image_00-00-04,16.jpg
Länderna som gör lockdown igen gör ju det för att dom har misslyckats. Tanken är slå ner spridningen till låga nivåer och sedan anpassa sig efter hur situationer fortlöper. Smittspårning, snabbt slå ner nya utbrott med lokala åtgärder om möjligt. Länderna i centraleuropa har inte gjort nånting för att hålla ner spridningen hela sommaren och hösten. Klart det blir en andra våg då.

I Asien har man lyckats med att slå ned spridningen och hålla i det. Jag tror inte man kommer att se nån andra våg där. Finland, Norge och kanske också Danmark kan klara sig utan en andra våg ännu om man vänder kurvan neråt och fortsätter hålla den på en låg nivå.
Citera
2020-10-26, 15:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om Sverige nu har så stora likheter med Belgien så är det väl också den logiska följden att smittan kommer skena uppåt även Sverige, och vår dödlighet kommer väl också följa i spåren och skjuta i höjden.

Man kan tycka det, blir intressant att se om de kommer att agera på det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in