2020-10-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Eftersom det nästan bara är 70+ som dör i corona så är det sannolikt de äldre som dör.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Har en minnesbild att socialstyrelsen eller om det var någon annan instans sa att döden inte bara drabbade de äldre. Det vore bra att vi fick svart på vitt och slapp gissa. Där borde det i alla fall finnas siffror, men våra slappa journalister orkar inte fråga.
Citera
2020-10-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, när du säger det så kommer jag ihåg det. Jag tror att det fanns nägon som testat sig 100 ggr som de rapporterade om på danska nyheter?

Ja, sen att Danmark testar mångdubbelt mot Sverige är en annan fråga. Men att man inte i något land kan springa runt och testa sig utan några symptom
är fakta.

För övrigt hoppas jag att Skåne kan börja stabilisera sig snart. Börjar bli lite väl obehagligt..
Märkligt också att det verkar väldigt lokalt även här.
Helsingborg låg ju på hög belastning under våren, men nu ligger det 3 st i jämförelse med Malmös nästan 25. Det är en brutal skillnad..
Citera
2020-10-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har en minnesbild att socialstyrelsen eller om det var någon annan instans sa att döden inte bara drabbade de äldre. Det vore bra att vi fick svart på vitt och slapp gissa. Där borde det i alla fall finnas siffror, men våra slappa journalister orkar inte fråga.

Döden drabba absolut inte BARA de äldre. Men faktum kvarstår att 99% av dödsfallen sker hos individer över 50.
Förmodligen ännu fler då det knappast lär finnas något mörkertal bland yngre..
Citera
2020-10-26, 13:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
jag lider med Belgien.

”Intensivvårdsplatserna i Belgien riskerar att ta slut om två veckor om smittofallen fortsätter att öka i samma takt som idag, enligt hälsodepartementets talesperson Yves Van Laethem.

Belgien, med sina elva miljoner invånare, har i nuläget den näst högsta smittotalet per capita i Europa. Den 20 oktober rapporterades över 18 000 nya fall, skriver Reuters.

För närvarande vårdas 757 personer med covid-19 på intensivvårdsavdelningar i landet, men enligt Yves Van Laethem kan det snart röra sig om många fler.”

svt.se
Citera
2020-10-26, 13:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlaxelsost
/.../
Här gäller det att vara karl för sin hatt och våga möta och utmana sjukdomen.

Det gäller även människor i riskgrupp där sannolikhetn är 50 procent för att avlida?
Citera
2020-10-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stoppa pressarna eller blås i vevezuelan!

Venezuelas Maduro säger att deras forskare tagit fram en molekyl som stoppar sars-cov2 till 100% från att replikera sig in vitro, utan biverkningar!

https://www.rt.com/news/504545-maduro-drug-coronavirus-who/

Det låter för bra för att vara sant, men hoppet är det sista som överger oss.

Ja, och det framstår som ännu mer osannolikt när nyheterna kommer från Ryssland eller deras allierade..
Men som sagt, hoppas kan vi ju alltid göra.
Intressant att det förintar 100% av viruset. Det kanske är en tablett som man sväljer, för att sedan helt förintas av eld.
Då försvinner ju faktiskt viruset helt också.. och man lär ju inte smitta något vidare heller..
Citera
2020-10-26, 13:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Ännu en mirakelmedicin..

Undrar om det var några Lamor inblandade i denna?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/laman-winter-kan-bli-raddningen-for-varlden/

Det där var ju i maj, har det kommit fram några nya lama-rön?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
”Fler vårdas på IVA: Just nu vårdas 56 svenskar på en intensivvårdsavdelning för covid-19. Det är 11 fler än för ett dygn sedan och 32 fler jämfört med samma dag för en vecka sedan. Mer om IVA-siffrorna kan ni läsa här.”

svt.se
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Visst är det så och själv tillhör jag dem som sköter sig. Kanske är det så att i Skåne där jag bor beter sig människor lite slappare eftersom vi inte blev så hårt drabbade i våras, jag vet inte. Jag bygger mina antaganden på vad jag ser när jag rör mig ute.

Exakt mina observationer är i Malmö. Flera av mina arbetskamrater och vänner har ställt in fester, flyttat bröllop, ställt in julbord och sköter sig. Sedan ser jag när jag går förbi tex Bullens krog att det är fullt med 70 + som hänger där
Citera
2020-10-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ja, jag har hela tiden sagt att i oktober-november så exploderar det. Det tycker jag att de flesta som håller med mig i övrigt också har sagt, det kommer efter sommaren? Det är lustigt så olika man lägger på minnet, selektiv ihågkommelse ( är det ett ord?). Ja, lustigt och lustigt är det ju inte, det är ju helt naturligt, intressant är det dock.
Nu har jag inte lagt på minnet vad just DU sagt.

Men ett av de främsta argumenten som drevs för lockdown i våras var att man inte bedömde att det medförde någon ökad risk för en svår andra våg till hösten. Om man ska vara lite diplomatisk så är det delvis ett frågetecken hur svårt Sverige kommer att drabbas.

Men den här idén om "hammaren och dansen", att det skulle räcka med en kort lockdown i början, den är nog överspelad nu.
Citera
2020-10-26, 13:48
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det där var ju i maj, har det kommit fram några nya lama-rön?

Bra fråga...

Har googlat men inte hittat något alls...
Citera
2020-10-26, 13:51
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag tror att immuniteten idag är ganska låg, typ fem procent. Som mest i april hade 0,9 procent en pågående infektion, i maj gick den ned till 0,3 procent, och man testas positivt ungefär 10-20 dagar - så det är bara att räkna. Rinkeby kanske har en immunitet på 20 procent, och först på den nivån verkar det ge effekt. I våras var universitet och gymnasier stängda, så det gav större effekt än den låga immuniten som vi har nu. Det är också åldergruppen 16-29 år som mest sprider viruset nu.

Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Enligt flera här i tråden tar det uppskattningsvis c:a 5 månader att höja D-vitamin nivåerna i kroppen vid vitaminintag med tabletter, och detta oberoende om man öser på med de kraftigaste kurerna.

Eftersom man inte kan resa till solen utan risk idag, och vi går mot vintern går då funderingarna om vad ett solarium kan prestera i brist på riktig sol. Jag hittade en Kanadensisk utredning som visar att måttlig användning av moderna solarier med rätt strålningsfrekvens, höjer D-vitamin-nivåerna på 5 veckor (!)

Bifogar utredningen för diskussion här:
http://www.uvasol.se/krogpersonal/uploads/File/Sunbeds%20with%20UVB%20radiation%20can%20produce%2 0physiological%20levels%20of%20serum%2025%20Hydrox yvitamin%20D%20in%20healthy%20volunteers.pdf

Man har ju rätt så bra nivåer av D-vitamin om man har varit tillräckligt mycket utomhus på sommaren.

Jag brukar börja ta D-vitamin på slutet av augusti så nivåerna hinner aldrig gå ner till "noll".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in