Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Tro mig, immunitet genom infektion var reservplanen.
Det är lite svårt att tro, eftersom Sverige retirerade direkt, utan minsta försök att ta strid mot viruset. Det "plan" som Folkhälsomyndigheten presenterade för att hantera smitta hos anländande resenärer, var så löjlig att jag inte ser det som ett försök att ta strid mot viruset.
Europa som helhet gav viruset minimalt motstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Tegnell och hans kollegor runtom i världen trodde sig inte behöva ta till den, mycket för att Kina ljög dem rätt upp i ansiktet.
Din förklaring antyder att Folkhälsomyndighetens enda förstahandsplan, var att sitta ner och hoppas att Kina löser problemet. Det låter inte som en bra plan, särskilt inte med tanke på Kinas bristande ärlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Men det gäller också att inse när det inte går att bromsa viruset, vilket Sverige var bland de första som gjorde.
Det där "bromsandet" fungerade inte alltför bra. "Bromsandet" fungerade så fantastiskt dåligt, att jag tänker att planen, redan från början, var att snabbt dränka Sverige i så mycket smitta att flockimmunitet blev enda utvägen. Anders Tegnell garderade mot att någon skulle komma på idén att byta strategi. Jag kan inte se någon annan förklaring till det som utspelades.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Fram till början av mars var Sveriges förhoppning och förväntan att det aldrig skulle spridas inom landet.
Ifall Folkhälsomyndigheten inte gör någonting annat än att sitta och hoppas på att Kina ska lösa problemet, så kan vi vara utan Folkhälsomyndigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Kinas lögner gjorde att Tegnell trodde att det skulle lyckas.
När viruset hade spridit sig till Iran, så borde Folkhälsomyndigheten har insett att viruset har spridits utanför Kina. Följaktligen så borde Folkhälsomyndigheten ha infört åtgärder vid gränsen senast då.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
När det blev uppenbart att det inte gick, så insåg FHM snabbt att det inte skulle gå, och de insåg också att det inte skulle funka att krampaktigt vänta på ett vaccin i 1,5-2 år.
Folkhälsomyndigheten kunde åtminstone ha försökt fördröja virusets ankomst till Sverige. Och dom borde i högsta grad ha förhindrat att viruset forsade in över gränsen i stor mängd; såvida inte avsikten var just att snabbt dränka Sverige i smitta.