2020-10-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Viss säsongeffekt kan inte uteslutas, så är det absolut. Men har svårt att tro att det är någon väldigt stor säsongsmässig skillnad mellan mars och oktober.

Det håller jag med om. Mars och oktober bör vara lika, men dec-jan är värre än mars. Just nu ser vi bara början på vågen och den kommer vara längre än den i våras, eller så får vi som under spanska sjukan en andra våg nov-jan värre än den i våras, och en något mildare tredje runt mars-april.
Citera
2020-10-25, 21:45
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
"vår regering" Jag säger som vänsterdårarna, "inte min regering". Förutseende, proaktiv eller liknande ord finns inte i deras vokabulär. Möjligtvis att de sätter till en utredning så kanske det blir nästa jul, fast bara kanske.

Jo, och det är ju det som har varit problemet hela tiden. Att allt tar sådant tid, att de är så rädda för att fatta beslut... I händelse av krig och kris så fungerar inte det.
Citera
2020-10-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
För att ett virus skall spridas i "lagom takt" så måste smittspridning, per definition, bromsas.

Den svenska strategin var, redan i från första början, att platta till kurvan, så att inte sjukvården blev överbelastad. Där är vi överrens. Men att man inte drog till med en lockdown berodde på att man ansåg att en sådan skulle få långsiktiga negativa konsekvenser för både den övergripande folkhälsan och samhället.

Och hur många dog i lockdownländer som inte fick in så mycket corona-virus? Empiri tack! Med ditt resonomang borde ju fler ha dött i lockdownländer som inte fick in coronavirus än ex. Sverige.
Citera
2020-10-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det håller jag med om. Mars och oktober bör vara lika, men dec-jan är värre än mars. Just nu ser vi bara början på vågen och den kommer vara längre än den i våras, eller så får vi som under spanska sjukan en andra våg nov-jan värre än den i våras, och en något mildare tredje runt mars-april.

Jo, ingen vet vad som händer. Min teori är att viruset nu är åtminstone lite mer smittsamt, men mindre dödligt. Dödligheten toppade i Sverige i mitten av april, vilket innebär att Re bör gått under 1 i slutet av mars. Varför gick det då, med i princip noll immunitet att minska spridningen, medan det nu rusar i princip överallt, trots att det garanterat finns åtminstone en viss immunitet. Ändrat socialt beteende visst, men till den graden? Jag har faktiskt väldigt svårt att tro det.
Citera
2020-10-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Men det var liknande med Sydeuropa och Sydafrika som under vår sommar hade vinter. Trots lockdown kraftig spridning, men spridningen hade varit ännu värre utan lockdown. Detta talar för en kraftig säsongseffekt. Mer sol ökar immunförsvaret, ljus dödar viruset, mindre sol mer vistelse inomhus, etc. Mars-april var egentligen gynnsamt ur säsongssynpunkt. Nu går vi in i ett mycket dåligt läge säsongsmässigt. Sverige var i mer gynnsamt läge än Europa säsongsmässigt i september, nu blir vi i ett sämre läge. Europa hade chansen att få ned nivåerna till Asiens/Oceaniens nivåer, man skulle ha offrat turistindustrin helt, sedan munskyddstvång överallt - då hade läget varit hanterbart nu. Man kan inte säga att det är lätt att vara efterklok därför att samma misstag gjordes som i våras, dvs man underskattar viruset när spridningen är på låg nivå (Tjeckien hade sitt firande). Sydamerika borde ha fått klockorna att ringa. Kommer ni ihåg när Agnes Wold, mfl förlöjligade munskydd för att de bara får ned smittspridningen med 40 procent, vilket blir en enorm kostnad för att hindra få fal. Tänk bara om vårt R-tal hade varit 40 procent lägre sedan i somras. Utan munskyddstvång kommer vi inte få stopp på det här förrän vi närmar oss en mycket högre immunitet. Med 0,5-1 procents dödlighet, blir det minst 10-20000 döda till i Sverige, och en kollapsad sjukvård (typ New York City där 0,3 procent av befolkningen dog, motsvarande 30000 i Sverige, och som nu har ett visst partiellt skydd, men även där fortsätter smittspridningen). Möjligen kan Sverige gynnas av att man är i periferin, och fler kan jobba på distans, folk är ensamvargar, etc. Kom ihåg också att andra vågen var kraftigare än första under spanska sjukan.

Verkar inte som att solljus och värme har så stor effekt, däremot om/hur vi lever och umgås. De har ju sensommar i södra Europa nu, men Italien och Spanien verkar ha det rätt tufft. Undrar om inte AC är en faktor.

Sen har det hänt en del sen spanskan på många fronter (vård, hygien, penicillin, information, trångboddhet, forskning o s v)
Citera
2020-10-25, 21:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, och det är ju det som har varit problemet hela tiden. Att allt tar sådant tid, att de är så rädda för att fatta beslut... I händelse av krig och kris så fungerar inte det.

De glömde nog läsa MSB:s folder som skickades ut till hela befolkningen: "Om krisen eller kriget
kommer". Tror de flesta läser kriget som är skrivet i rött och håller för öronen säger "bla bla bla". Känns som mycket är på den nivån. Det var bättre förr när det var lite stake i politikerna. Märkligt att man kan vara rädd för att fatta beslut när man sitter i en position där man ska fatta beslut.
Citera
2020-10-25, 21:57
Medlem
Skidlifts avatar
Pandemin verkar ju näst intill vara över i USA, otroligt låga dödssiffror
Citera
2020-10-25, 22:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Tro mig, immunitet genom infektion var reservplanen.

Det är lite svårt att tro, eftersom Sverige retirerade direkt, utan minsta försök att ta strid mot viruset. Det "plan" som Folkhälsomyndigheten presenterade för att hantera smitta hos anländande resenärer, var så löjlig att jag inte ser det som ett försök att ta strid mot viruset.

Europa som helhet gav viruset minimalt motstånd.

Citat:
Tegnell och hans kollegor runtom i världen trodde sig inte behöva ta till den, mycket för att Kina ljög dem rätt upp i ansiktet.

Din förklaring antyder att Folkhälsomyndighetens enda förstahandsplan, var att sitta ner och hoppas att Kina löser problemet. Det låter inte som en bra plan, särskilt inte med tanke på Kinas bristande ärlighet.

Citat:
Men det gäller också att inse när det inte går att bromsa viruset, vilket Sverige var bland de första som gjorde.

Det där "bromsandet" fungerade inte alltför bra. "Bromsandet" fungerade så fantastiskt dåligt, att jag tänker att planen, redan från början, var att snabbt dränka Sverige i så mycket smitta att flockimmunitet blev enda utvägen. Anders Tegnell garderade mot att någon skulle komma på idén att byta strategi. Jag kan inte se någon annan förklaring till det som utspelades.

Citat:
Fram till början av mars var Sveriges förhoppning och förväntan att det aldrig skulle spridas inom landet.

Ifall Folkhälsomyndigheten inte gör någonting annat än att sitta och hoppas på att Kina ska lösa problemet, så kan vi vara utan Folkhälsomyndigheten.

Citat:
Kinas lögner gjorde att Tegnell trodde att det skulle lyckas.

När viruset hade spridit sig till Iran, så borde Folkhälsomyndigheten har insett att viruset har spridits utanför Kina. Följaktligen så borde Folkhälsomyndigheten ha infört åtgärder vid gränsen senast då.

Citat:
När det blev uppenbart att det inte gick, så insåg FHM snabbt att det inte skulle gå, och de insåg också att det inte skulle funka att krampaktigt vänta på ett vaccin i 1,5-2 år.

Folkhälsomyndigheten kunde åtminstone ha försökt fördröja virusets ankomst till Sverige. Och dom borde i högsta grad ha förhindrat att viruset forsade in över gränsen i stor mängd; såvida inte avsikten var just att snabbt dränka Sverige i smitta.
Citera
2020-10-25, 22:08
Medlem
Citat:
Jo, ingen vet vad som händer. Min teori är att viruset nu är åtminstone lite mer smittsamt, men mindre dödligt. Dödligheten toppade i Sverige i mitten av april, vilket innebär att Re bör gått under 1 i slutet av mars. Varför gick det då, med i princip noll immunitet att minska spridningen, medan det nu rusar i princip överallt, trots att det garanterat finns åtminstone en viss immunitet. Ändrat socialt beteende visst, men till den graden? Jag har faktiskt väldigt svårt att tro det.

Jag tror att immuniteten idag är ganska låg, typ fem procent. Som mest i april hade 0,9 procent en pågående infektion, i maj gick den ned till 0,3 procent, och man testas positivt ungefär 10-20 dagar - så det är bara att räkna. Rinkeby kanske har en immunitet på 20 procent, och först på den nivån verkar det ge effekt. I våras var universitet och gymnasier stängda, så det gav större effekt än den låga immuniten som vi har nu. Det är också åldergruppen 16-29 år som mest sprider viruset nu.
Citera
2020-10-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ytterst få, i vart fall inom ett år från första smittan.

Antikropparna är ju försvunna efter fyra månader. Och så finns flera olika virusstammar.
Citera
2020-10-25, 22:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Känns som att vi är dagar ifrån att bli 500.000 smittade/dag. Gissar senast på tisdag faktiskt . Vad tror ni?

Om du menar hela världen så är vi redan där.
Citera
2020-10-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är lite svårt att tro, eftersom Sverige retirerade direkt, utan minsta försök att ta strid mot viruset. Det "plan" som Folkhälsomyndigheten presenterade för att hantera smitta hos anländande resenärer, var så löjlig att jag inte ser det som ett försök att ta strid mot viruset.

Europa som helhet gav viruset minimalt motstånd.

Din förklaring antyder att Folkhälsomyndighetens enda förstahandsplan, var att sitta ner och hoppas att Kina löser problemet. Det låter inte som en bra plan, särskilt inte med tanke på Kinas bristande ärlighet.

Det där "bromsandet" fungerade inte alltför bra. "Bromsandet" fungerade så fantastiskt dåligt, att jag tänker att planen, redan från början, var att snabbt dränka Sverige i så mycket smitta att flockimmunitet blev enda utvägen. Anders Tegnell garderade mot att någon skulle komma på idén att byta strategi. Jag kan inte se någon annan förklaring till det som utspelades.

Ifall Folkhälsomyndigheten inte gör någonting annat än att sitta och hoppas på att Kina ska lösa problemet, så kan vi vara utan Folkhälsomyndigheten.

När viruset hade spridit sig till Iran, så borde Folkhälsomyndigheten har insett att viruset har spridits utanför Kina. Följaktligen så borde Folkhälsomyndigheten ha infört åtgärder vid gränsen senast då.

Folkhälsomyndigheten kunde åtminstone ha försökt fördröja virusets ankomst till Sverige. Och dom borde i högsta grad ha förhindrat att viruset forsade in över gränsen i stor mängd; såvida inte avsikten var just att snabbt dränka Sverige i smitta.

Ska man ta till strikta åtgärder varje gång det kommer uppgifter om ett nytt virus, då har vi ett samhälle där bokstavligt talat ingen människa får gå utanför ytterdörren. Tegnell och FHM får garanterat minst någon gång per år, troligen oftare än så, info om nya virus, som inte kommer till allmänhetens kännedom. Om tråden fick bestämma skulle det göras en strikt lockdown varje gång.I 99% av fallen så klingar det av olika anledningar av. Självklart hörde sig Tegnell och hans motsvarigheter runtom i världen med Kina om hur statusen var med detta nya corona-virus. Svaren lär inte ha varit särskilt alarmerande. Kina visste garanterat hur allvarligt läget var, ändå lurade de resten av världen att det inte var någon större fara. De och ingen annan förtjänar en hattråd på över 30 000 sidor.
Ingen kan säga att Tegnell hade fel med bedömningen att viruset inte gick att stoppa, då inget land har lyckats stoppa viruset. Om vaccin dröjer, vilket det lär göra minst ett halvår, så kommer de länder om hittllls haft låg smittspridning att få jätteproblem. Många av dem havererar redan. Tjeckien är kardinalexemplet, men även Tyskland,Polen,Ungern,Slovenien,Kroatien, troligen även Danmark. Norge och Finland håller någorlunda stången än så länge, frågan är hur länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in