2020-10-26, 13:09
Medlem
Oavsett en kass pcr-maskin, så verkar det inte explodera i Uppsala.

Hyfsat stabilt iaf. Inga dramatiska förändringar inom sjukvården i helgen
Citera
2020-10-26, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, du har rätt. Jag tänkte att de som är inom familjen till en positiv kunde få testa sig men så är det ju inte.

Detta är absolut ingen speciellt för Sverige.
Danmark har haft stora problem med att folk som är symptomfria tar kapacitet. Därför har de lagt om riktlinjerna.
Citera
2020-10-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men nu är det ju faktiskt vad han trott om Sveriges del som är av vikt för alla som bor i landet. Eller?
Det var inte det vi diskuterade. Vi diskuterade vem som hade sagt vad i våras, och jag ville bara förtydliga att trådens "alarmister" var andra-vågen-förnekare framtill ganska nyligen.
Citera
2020-10-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Oavsett en kass pcr-maskin, så verkar det inte explodera i Uppsala.

Hyfsat stabilt iaf. Inga dramatiska förändringar inom sjukvården i helgen

+4 sjukhus, -2 IVA (kanske flyttade) i Uppsala sen i torsdags, tror jag det blir.

Eftersom man har/haft eftersläpningen på 3-4 dagar, så kan man avvakta lite med senaste veckan, även om det ser lovande ut. I sjudagarsperioden dessförinnan som är helt kompletta nu gick fallen ned från 452(dag 15-21) till 392(dag 8-14), och PCR-postiva sjönk från 7.5% till 6.5% mellan dessa veckor. PCR-positiva för senaste veckan(dag 1-7) är i nuläget 6.2%, med 326 fall. Är nog platåfas från veckan innan i sämsta fall.

Från idag hoppades man utöka testningen med flera tusen i veckan, tror jag.
Citera
2020-10-26, 13:22
Medlem
Citat:
Danmark har haft stora problem med att folk som är symptomfria tar kapacitet. Därför har de lagt om riktlinjerna.

Ikke helt rigtigt. Lægerne blev bestormet telefonisk af folk med milde symptomer.
Derfor kan man nu bruge det testspor, der ellers var til symptomfrie, selv med milde symptomer.

Er man symptomfri/milde symptomer skal man nu booke en tid på coronaprøver.dk, inden man møder op på testcenteret. Det er for at undgå lange køer.
Citera
2020-10-26, 13:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är många som sköter sig faktiskt men det finns även många speciellt yngre som är minst sagt slarviga och inte sköter sig. De som sköter sig syns dock inte. Så jag tycker inte vi skall generalisera ” folk” utan även hylla de som sköter sig.
Visst är det så och själv tillhör jag dem som sköter sig. Kanske är det så att i Skåne där jag bor beter sig människor lite slappare eftersom vi inte blev så hårt drabbade i våras, jag vet inte. Jag bygger mina antaganden på vad jag ser när jag rör mig ute.
Citera
2020-10-26, 13:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då skarvar man lite.
Ja, det måste man ju göra.🤪
Citera
2020-10-26, 13:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ja, när du säger det så kommer jag ihåg det. Jag tror att det fanns nägon som testat sig 100 ggr som de rapporterade om på danska nyheter?
Citera
2020-10-26, 13:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlaxelsost
Sverige: https://covid19.healthdata.org/sweden?view=resource-use&tab=trend&resource=all_resources
7566 sjukhussängar beräknas behövas i slutet av Januari mot dagens 217.
35 gånger så mycket vårdresurser som idag om tre månader. Hur ska det gå?

Hm, den skitsidan har visat sig ha fel många gånger. Inte för att det, i värsta fall, t.o.m. kan bli ännu värre än deras "prognos", utan för att de är helt mask-fixerade. Hade de istället med "social distans" menat att hålla, minst, en och en halv meters avstånd, så hade deras prognoser stämt betydligt bättre för Europa, USA, Afrika och delar av Asien.
Citera
2020-10-26, 13:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var inte det vi diskuterade. Vi diskuterade vem som hade sagt vad i våras, och jag ville bara förtydliga att trådens "alarmister" var andra-vågen-förnekare framtill ganska nyligen.
Ja, jag har hela tiden sagt att i oktober-november så exploderar det. Det tycker jag att de flesta som håller med mig i övrigt också har sagt, det kommer efter sommaren? Det är lustigt så olika man lägger på minnet, selektiv ihågkommelse ( är det ett ord?). Ja, lustigt och lustigt är det ju inte, det är ju helt naturligt, intressant är det dock.
Citera
2020-10-26, 13:31
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stoppa pressarna eller blås i vevezuelan!

Venezuelas Maduro säger att deras forskare tagit fram en molekyl som stoppar sars-cov2 till 100% från att replikera sig in vitro, utan biverkningar!

https://www.rt.com/news/504545-maduro-drug-coronavirus-who/

Det låter för bra för att vara sant, men hoppet är det sista som överger oss.

Ännu en mirakelmedicin..

Undrar om det var några Lamor inblandade i denna?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/laman-winter-kan-bli-raddningen-for-varlden/
Citera
2020-10-26, 13:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Belgien rapporterar runt 70 döda dagligen nu. Går man tillbaka endast två veckor så ser man att fallen låg på en tredjedel av vad dom gör nu. Allt tyder på att Belgien om några veckor kommer att börjar rapportera över tvåhundra döda om dagen igen.

Här är en bra sida för den belgiska statistiken. Antal sjukhusvårdade är på samma nivå som i våras.
https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

Edit: glömde länken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in